1- مرکز تحقیقات کاریردی و سلامت همگانی و توسعه پایدار، دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی 2- متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، بیمارستان امام خمینی 3- متخصص اعصاب و روان و مدیر عامل انجمن صنفی مراکز توانبخشی بیماران اعصاب و روان 4- عضو هیئت علمی روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی 5- کارشناسی ارشد روانشناس بالینی، دانشگاه تهران
چکیده: (10941 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال نقص توجه و بیش فعالی (attention-deficit/hyperactivity disorder) یک اختلال شایع هتروژن درکودکان می باشد. تفاوت اساسی در نسبت پسر به دختر بین نمونههای ارجاعی به کلینیک (10:1) و نمونه های جامعه (3:1) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی این سوال را مطرح میکند که آیا جنسیت در بروز و الگوی نشانه های ADHD و اختلالات همراه آن نقش داشته و باعث ارجاع کمتر دختران به کلینیک می شود.
روش بررسی: تعداد 147 کودک و نوجوان مبتلا به ADHD از 5 تا 17 سال با روش نمونهگیری در دسترس مورد ارزیابی قرار گرفتند. تشخیص بالینی ADHD و وجود اختلالات همراه در بیماران با مصاحبه بالینی روانپزشک و تست تشخیصی K–SADS انجام شد. یافتهها: اختلالات همراه با ADHD در کودکان مراجعه کننده به کلینک در دختر و پسر مشابه هم بود و دختران مبتلا به ADHD درمقایسه با پسرها در معرض خطر بیشتری برای اختلالات افسردگی و اضطرابی نبودند.
نتیجهگیری: نتایج ما نشان میدهد که بین دختران و پسران مبتلا به ADHD در اختلالات همراه تفاوتی وجود ندارد. ADHD در دخترها نیز مانند پسرها باعث اختلال در حوزه های مختلف عملکردی میشود و مشابه بودن میزان خطر اختلالات همراه در دخترها و پسرها بیانگر وجود شباهتهای بیشتر در سایر زمینهها نظیر سیر بیماری ، پیش آگهی و پاسخ بالینی به درمان میباشد.
Behzadfar F, Sarvari A, Taherkhani H, Borjali A, Taghavi S H. Comparison of associated disorders in girls and boys with attention deficit and hyperactivity disorder. MEDICAL SCIENCES 2014; 23 (4 and 1) :64-69 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-757-fa.html
بهزادفر فاطمه، سروری علیرضا، طاهر خانی حمید، برجعلی احمد، تقوی سید حسن. مقایسه اختلالات همراه در دخـــتران و پسران مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1392; 23 (4 و 1) :64-69