[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 30، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 30 شماره 1 صفحات 82-91 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل و مولفه‌های موثر در انتقال یادگیری به محیط کار در آموزش‌های ضمن خدمت پرستاران بیمارستان‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی
ساناز فرهاد1 ، محمدحسین پرداختچی 2، زهرا صباغیان3
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، ایران تهران
2- دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی، تهران، ایران ، m-pardakhtchi@sbu.ac.ir
3- دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی، تهران، ایران
چکیده:   (291 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف از این مطالعه کیفی، شناسایی عوامل و مولفه­های موثر در انتقال یادگیری به محیط کار در آموزش­های ضمن خدمت پرستاری در بیمارستان­های وابسته به سازمان تامین اجتماعی بود.
روش بررسی: روش تحقیق اکتشافی و تحلیل داده بنیاد بود. با توجه به سطح اشباع داده­ها، 32 نفر متشکل از سرپرستاران، کارشناسان و مسئولین آموزش، سوپروایزران آموزشی و مدرسان و صاحب­نظران آموزش و بهسازی منابع انسانی کادر درمانی به صورت نمونه گیری هدفمند بررسی شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه باز و نیمه ساختار یافته فردی استفاده شد و تحلیل همزمان مصاحبه نیز با استفاده از کدگذاری باز، محوری و منتخب صورت گرفت. در نهایت با استفاده از روش بازخورد مشارکت کنندگان و تکنیک مثلث سازی تحلیلگر، از روایی تحلیل­ها اطمینان حاصل شد و به منظور سنجش پایایی کدگذاری های انجام شده از روش­های پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. 
یافته­ها: عوامل موثر بر شکل­گیری انتقال یادگیری به محیط کار در چهار طبقه عوامل فردی، عوامل آموزشی، عوامل سازمانی و عوامل فراسازمانی قرار می­گیرد.
نتیجه­گیری: نتایج به دست آمده بیان کننده این واقعیت هستند که در فرایند اجرای آموزش در بیمارستان­ها و برای رسیدن به اثربخشی و تاثیرگذار بودن آموزش­ها در عملکرد پرستاران و عملکرد کلی بیمارستان، باید به عواملی که بین یادگیری آموزشهای طراحی شده و کاربرد آنها در شغل مورد نظر نقش میانجی دارند، توجه ویژه کرد. چرا که عدم توجه به این عوامل تاثیرگذار بر فرایند انتقال نشان داده است که یادگیری­ها به مرور زمان به فراموشی سپرده شده و در نهایت درصد ناچیزی به محیط کار انتقال داده می­شود و هزینه­های زیادی تحمیل بیمارستان می­شود، بی آن که سودی را عاید بیمارستان­ها کند.
واژه‌های کلیدی: انتقال یادگیری، دوره‌های آموزشی ضمن خدمت، آموزش پرستاران، سازمان تامین اجتماعی
متن کامل [PDF 323 kb]   (77 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1397/9/5 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1399/1/27
فهرست منابع
1. Mir Kamali M, Matagi Nimor A, Identification factors association with training transfer to work place from vision of specialist of Research and Technology Organization with Delphi method. Journal of Management Improvement 2014;8:73-98. [In Persian].
2. Holton. E. Training transfer evaluation in the public Administration of Catalonia: The MEVIT factors model. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2004; 46: 1751- 55. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.05.372]
3. Taheri M. Search and design function model of effective organizational education. Iranian journal of educational Sociology 2016; 3: 137-161. [In Persian]
4. Noe RA, Editor. Employee training and development. New York: McGraw-Hill; 2010.
5. Simons RJ, Bolhuis S. Constructivist learning theories and complex learning environments. Oxford Studies in Comparative Education 2013;13:13-26.
6. Schneider K, Editor. Transfer of learning in organizations. Switzerland: Springer International Publishing; 2014. [DOI:10.1007/978-3-319-02093-8]
7. Noe RA, Tews MJ. Realigning training and development research to contribute to the psychology of competitive advantage. Industrial and organizational Psychology 2012; 5: 101-104. [DOI:10.1111/j.1754-9434.2011.01412.x]
8. Walsh JH, Bilsborough W, Maiorana A, Best M, O'Driscoll GJ, Taylor RR, et al. Exercise training improves conduit vessel function in patients with coronary artery disease. J Appl Physiol 2003;95:20-25. [DOI:10.1152/japplphysiol.00012.2003]
9. Grossman R, Salas E. The transfer of training: what really matters? Int J Training Dev 2011;15:103-120. [DOI:10.1111/j.1468-2419.2011.00373.x]
10. Weldy TG. The effect of human resource development practices on creating learning organizations: an empirical study on the banking sector in Egypt. J Appl Physiol 2015;3: 130- 137.
11. Baldwin TT, Ford KJ. Transfer of training: a review and directions for future research. Personal Psychology 1998; 41:63-105. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1988.tb00632.x]
12. Pour Dehghani A. Analytical and comparative study of training transfer system characteristics. General Management 2016; 4:101- 118. [In Persian]
13. Fakhari CH. Design model for evaluation effectiveness of short term in service courses. Medical Education 2015;13: 1058- 72. [In Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhad S, Pardakhtchi M H, Sabbaghiyan Z. Identifying the effective factors and components in transferring learning to the work environment in in-service training of nurses in hospitals affiliated to the Social Security Organization. MEDICAL SCIENCES. 2020; 30 (1) :82-91
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1746-fa.html

فرهاد ساناز، پرداختچی محمدحسین، صباغیان زهرا. شناسایی عوامل و مولفه‌های موثر در انتقال یادگیری به محیط کار در آموزش‌های ضمن خدمت پرستاران بیمارستان‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی. فصلنامه علوم پزشکی . 1399; 30 (1) :82-91

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1746-fa.html



دوره 30، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4140