[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 30، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 30 شماره 2 صفحات 203-193 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش-های مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده
پانته آ کیانی1 ، سید محمد کاظم نائینی2 ، محبوبه صفوی 3
1- کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار آمار زیستی، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
3- استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، msafavi@iautmu.ac.ir
چکیده:   (3129 مشاهده)
سابقه و هدف: پرستاری در بخش­های مراقبت ویژه با عوامل استرس­زای مختلفی همراه است که می­تواند وضعیت روانشناختی را متاثر کند. در این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش­های مراقبت ویژه بررسی شد.
روش بررسی: تعداد 60 پرستار از بیمارستان­های شهدای تجریش و شهید طالقانی انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مداخله شامل آموزش مهارت­های مثبت اندیشی به مدت 8 جلسه (هر جلسه 5/1 ساعت) بود. داده­ها با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی اطلاعات دموگرافیک، شادکامی آکسفورد (OHI) و تاب آوری کانر و دیویدسون جمع آوری شد. تحلیل داده­ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 صورت گرفت. 
یافته­ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک اختلاف معنی­داری نداشتند. در مرحله پیش آزمون بین دو گروه از نظر میانگین شادکامی و تاب آوری تفاوت معنی­داری وجود نداشت. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از اثربخشی مداخله در زمینه افزایش شادکامی و تاب آوری بود، به گونه ای که 55 درصد تغییرات واریانس شادکامی و 43 درصد تغییرات واریانس تاب آوری ناشی از متغیر مستقل بود.
نتیجه­گیری: آموزش مهارت­های مثبت اندیشی سبب بهبود شادکامی و تاب آوری پرستاران شد. این مداخله یک روش بی عارضه و موثر است که می­تواند به صورت فراگیر در پرستاران جهت تقویت مولفه­ های روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: مهارت های مثبت اندیشی، شادکامی، تاب آوری، پرستار، بخش مراقبت ویژه
متن کامل [PDF 349 kb]   (1907 دریافت)    
نيمه آزمايشي : كارآزمايي باليني | موضوع مقاله: روانپرستاري
دریافت: 1397/9/19 | پذیرش: 1398/4/11 | انتشار: 1399/4/8
فهرست منابع
1. Wu H, Chi TS, Chen L, Wang L, Jin YP. Occupational stress among hospital nurses: cross‐sectional survey. J Adv Nurs 2010;66:627-634. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2009.05203.x]
2. Moeini B, Hazavehei SMM, Hosseini Z, Aghamolaei T, Moghimbeigi A. The impact of cognitive-behavioral stress management training program on job stress in hospital nurses: applying PRECEDE model. J Res Health Sci 2011;11:114-120.
3. Mealer M, Jones J, Newman J, McFann KK, Rothbaum B, Moss M. The presence of resilience is associated with a healthier psychological profile in intensive care unit (ICU) nurses: results of a national survey. Int J Nurs Stud 2012;49:292-299. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2011.09.015]
4. Arimura M, Imai M, Okawa M, Fujimura T, Yamada N. Sleep, mental health status, and medical errors among hospital nurses in Japan. Ind Health 2010;48:811-7. [DOI:10.2486/indhealth.MS1093]
5. Tajvar A, Saraji GN, Ghanbarnejad A, Omidi L, Hosseini SSS, Abadi ASS. Occupational stress and mental health among nurses in a medical intensive care unit of a general hospital in Bandar Abbas in 2013. Electron physician 2015;7:152-188. [DOI:10.19082/1566]
6. Ma X, Guan H, Han S, Li N, Mo W. Influencing Factors and Correlation of the Degree of Intensive Care Unit Nurses' Perceived Job Stressors. Am J Nurs Sci 2018;7:152-158. [DOI:10.11648/j.ajns.20180704.17]
7. Rishel CJ, editor The role of resilience and mindful leadership in oncology nursing. Oncol Nurs Forum 2015;42:198-199. [DOI:10.1188/15.ONF.198-199]
8. Ozkara San E. Concept analysis of nurses' happiness. Nurs Forum 2015;50:55-62. [DOI:10.1111/nuf.12099]
9. Lan HK, Subramanian P, Rahmat N, Kar PC. The effects of mindfulness training program on reducing stress and promoting well-being among nurses in critical care units. Aust J Adv Nurs 2014;31:22-31.
10. Shiota MN, Campos B, Oveis C, Hertenstein MJ, Simon-Thomas E, Keltner D. Beyond happiness: Building a science of discrete positive emotions. Am Psychol 2017;72:617-643. [DOI:10.1037/a0040456]
11. Magtibay DL, Chesak SS, Coughlin K, Sood A. Decreasing stress and burnout in nurses: efficacy of blended learning with stress management and resilience training program. J Nurs Adm 2017;47:391-395. [DOI:10.1097/NNA.0000000000000501]
12. Benada N, Chowdhry R. A correlational study of happiness, resilience and mindfulness among nursing student. Indian Journal of Positive Psychology 2017;8:105-7.
13. Ghazavi Z, Mardany Z, Pahlavanzadeh S. Effect of Happiness Educational Program of Fordyce on the Level of Nurses' Happiness. J Health Care 2017;19:117-124.
14. Zadhasan Z, Dehghanpour M, Bastami M, Yarahmadi H. The relationship between happiness and psychological well - being with job satisfaction of khuzestan military hospital nurses. Nurse and Physician Within War 2018;15:11-19. [In Persian]
15. Song EA, Heo MS, An HJ, Choi JS. Influence of emotional labor, nursing work environment, and self-efficacy on happiness index among national psychiatric hospital nurses in Korea. J Korean Acad Psychiatr Ment Health Nurs 2017;26:46-54. [DOI:10.12934/jkpmhn.2017.26.1.46]
16. Mehafarid M, Khakpour M, Jajarmi M. Effectiveness of positive thinking training on hardiness & resilience and job burnout in women nurses. J Nurs Educ 2015;4:72-83.
17. Mahdieh O, Darvishi Ghazanchi S. The study of the relationship between nurses' job stress and resiliency. Nurse and Physician Within War 2018;14:17-22. [In Persian]
18. Salimi S, Pakpour V, Feizollahzadeh H, Rahmani A. Resilience and its association with the intensive care unit nurses' intention to leave their profession. Journal of Hayat 2017;23:254-265. [In Persian]
19. Mealer M, Jones J, Meek P. Factors affecting resilience and development of posttraumatic stress disorder in critical care nurses. Am J Crit Care 2017;26:184-192. [DOI:10.4037/ajcc2017798]
20. Rostami M, Younesi SJ, Movallali G, Farhood D, Biglarian A. The effectiveness of mental rehabilitation based on positive thinking skills training on increasing happiness in hearing impaired adolescents. Bimonthly Audiology-Tehran University of Medical Sciences 2014;23:39-45. [In Persian]
21. Motamed-Jahromi M, Fereidouni Z, Dehghan A. Effectiveness of positive thinking training program on nurses' quality of work life through smartphone applications. Int Sch Res Notices 2017;2017:4965816. [DOI:10.1155/2017/4965816]
22. Argyle M, Editor. The psychology of happiness. London: Routledge; 2013. [DOI:10.4324/9781315812212]
23. Alipour A, Agah Heris M. Reliability and validity of the Oxford Happiness Inventory among Iranians. J Iran Psychol 2007;3:287-298.
24. Connor KM, Davidson JR. Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depress Anxiety 2003;18:76-82. [DOI:10.1002/da.10113]
25. Ahangarzadeh Rezaei S, Rasoli M. Psychometric properties of the Persian version of" conner-davidson resilience scale" in adolescents with cancer. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty 2015;13:739-747. [In Persian]
26. Khosrojerdi Z, Tagharrobi Z, Sooki Z, Sharifi K. Predictors of happiness among Iranian nurses. Int J Nurs Stud 2018;5:281-286. [DOI:10.1016/j.ijnss.2018.06.008]
27. Borhani F, Abbaszadeh A, Nakhaee N, Roshanzadeh M. The relationship between moral distress, professional stress, and intent to stay in the nursing profession. J Med Ethics Hist Med 2014;7:1-8.
28. Amini F. Comparative analysis of life satisfaction, resilience and burnout among intensive and other units nurses. Nurs Sci Q 2013;1:9-17.
29. Panahi M, Panahi H, Sobhani H. Impacts of positive thinking skills up on happiness and academic performance of first level high school girls of Shirvan. Int J Innov Res Sci Eng Technol 2016;3:1-8.
30. Sedghi Goyaghaj N, Rostami M, Khosrozadeh M, Hosseini M. Effect of positive thinking skills training on nurse's job burnout. Iranian Journal of Psychiatric Nursing 2015;3:38-47. [In Persian]
31. Mohammad-Najar N, Khoshnevis E, Banisi P. Effectiveness of positive thinking skills training on the hope and quality of life of drug-dependent people. Addict Health 2017;9:120-128.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kyani P, Naeini S M K, Safavi M. The effect of positive thinking training on happiness and resilience of nurses in intensive care units: a randomized clinical trial. MEDICAL SCIENCES 2020; 30 (2) :193-203
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1777-fa.html

کیانی پانته آ، نائینی سید محمد کاظم، صفوی محبوبه. تاثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش-های مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1399; 30 (2) :193-203

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1777-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645