[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 29، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 29 شماره 4 صفحات 357-369 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل زمینه ساز یادگیری مادام‌العمر در آموزش پرستاری
شهلا محمدزاده زرنکش1 ، پریوش جعفری* 2، اختر جمالی3 ، محمدعلی حسینی4
1- دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، pjaafari@yahoo.com
3- استادیار پزشکی اجتماعی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
4- دانشیار، دکترای مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
چکیده:   (445 مشاهده)
سابقه و هدف: پرستاران برای ارائه مراقبت کارآمد و به کار بستن هنر مراقبت در شرایط تغییر سریع  دانش و فن آوری، نیاز دارند که یادگیرنده مادام العمر باشند. یادگیری مادام العمر شاخصی از  حرفه­ای­گری برای متخصصان مراقبت سلامت است. مطالعات ایجاد فرهنگ یادگیری مادام العمر برای پرستاران را یک ضرورت معرفی میکنند. این مطالعه با هدف شناسایی زمینه سازهای یادگیری مادام العمردر آموزش پرستاری و در حیطه "نظام آموزش " انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه به روش تئوری مبنایی  و نمونه گیری  هدف مند با استفاده از  مصاحبه نیمه ساختاریافته بازپاسخ، با 19 نفر از اساتید پرستاری انجام گرفت. مطابق با روش اشتراوس و کوربین 2008، جمع آوری، تحلیل و تفسیر داده­ها به طور همزمان انجام و با روش مقایسه­ای مداوم مورد تحلیل قرار گرفت. برای اعتبار و مقبولیت داده­ها از شیوه چک همکار و ناظر خارجی استفاده شد. 
یافته ­ها: با تحلیل دیدگاه مشارکت کنندگان، زمینه سازهای یادگیری مادام العمر در حوزه نظام آموزشی، سه درون مایه، شامل "سیاست گذاری­ها، برنامه­های درسی و سیستم ارزشیابی و روش­های یاددهی-یادگیری" شناسایی شدند و تحت مقوله اصلی ویژگی­های نظام آموزش جای گرفتند.
نتیجه­ گیری: آموزش پرستاران با رویکرد یادگیری مادام العمر، نیاز به حمایت گسترده از طرف سیاست گذاران و برنامه­ریزان حوزه بهداشت و درمان، بازنگری و تغییر در برنامه درسی پرستاری، مدیریت حامی در دانشکده­ها و سازمان­های ارائه دهنده مراقبت سلامت و همکاری بین این مراکز با سیاست گذاران و بدنه­های تنظیم کننده درجامعه دارد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری مادام العمر، نظام آموزشی، زمینه ساز، آموزش پرستاری، تئوری مبنایی
متن کامل [PDF 386 kb]   (142 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۷
فهرست منابع
1. 1. Adabas A. Kaygin H. Lifelong learning key competence levels of graduate students. Universal Journal of Educational Research 2016;4: 31-38. [DOI:10.13189/ujer.2016.041305]
2. Kazu H, Demiralp D. Faculty members' views on the effectiveness of teacher training programs to upskill life-long learning competence. Eurasian Journal of Educational Research 2016; 63: 205-224. [DOI:10.14689/ejer.2016.63.12]
3. American Association of Medical Colleges, & American Association of Colleges of Nursing. Lifelong learning in medicine and nursing. Available from: http://www.aacn.nche.edu/education-resources/MacyRepor.
4. 4 -Mi M, Riley-Doucet C. Health professions students' lifelong learning orientation: associations with information skills and self-efficacy. Evidence Based Library and Information Practice 2016;11:2-11. [DOI:10.18438/B8PP8W]
5. Steelmant VM. Engaging in Lifelong learning to lead the Way. President's Message 2014; 99: 22-27. [DOI:10.1016/j.aorn.2014.03.001]
6. Strauss S, Ed. Corbin G. Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. 3rd ed. Translated by: Dehghan Nayari N, Fakhr Movahedi A, Esmaili M, Sadeghi T, Tayebi Z. Tehran: Andisheh Rafi Publications; 2012. [In Persian[
7. Iranian National Commission for UNESCO. Workshop on national education of novel concepts and systems in lifelong learning. 2013. [Cited 2015 January14] Available from: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Tehran/pdf/LLL11. [In Persian]
8. Baraz-Pordanjani SH, Memarian R,Vanaki Z. Damaged professional identity as a barrier to Iranian nursing students. J Clin Nurs Midwifery 2014; 3: 1-15. [In Persian]
9. Kermanshahi A. Parvinian AL. Barriers to implementation of evidence-based care: viewpoints of nursing staff. Iranian Journal of Medical Education 2012;12:92. [In Persian]
10. Bagherian B. Nursing mangers views of the educational hospitals of Kerman University of Medical Sciences regarding barriers of nurses' roles performance. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty 2015; 13:28-33. [In Persian]
11. Moghadarikoosha M. Barriers of clinical education from nursing students' points of view. Scientific Journal of Hamadan Nursing and Midwifery Faculty 2016; 24:92-97. [In Persian] [DOI:10.21859/nmj-240410]
12. Murdoch D, Whittle ES. Generic skills in medical education: developing the tools for successful lifelong learning. Medical Education 2012: 46: 120-28. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2011.04065.x]
13. Yazdani Sh, Hosseini F, Akbari M. Educational quality, support document strategic document of qualitative development of medical education.2011. Available from: nkums.ac.ir/get_file.aspx?fn=Uploaded/Users/2/45/s-poshtiban.pdf.
14. Heydari A, Soudmand P, Hajiabadi F, Armat M, Rad M. The causes and solutions of the theory and practice gap from nursing education view point: A review article. J Med Educ Dev 2014; 7:72-85. [In Persian]
15. Khodaei A, Mansourian M, Ganjei S, Asgari H. strategies for decreasing gap between theory & clinical performance from the viewpoints of nursing students in Tabriz University of Medical Sciences. Research in Medical Education 2016; 8:49-59. [In Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.2.49]
16. Rassouli M, Zagheri Tafreshi M, Mohammadnejad E. Challenges in clinical nursing education in Iran and strategies. J Clin Exc 2014; 2: 11-22. [In Persian]
17. Rahimi A, Ahmadi F. The obstacles and improving strategies of clinical education from the viewpoints of clinical instructors in Tehran's nursing schools. Iranian Journal of Medical Education 2006; 5: 73-79. [In Persian]
18. Pourshafei H. Lifelong learning: sustainable education strategy. Pajouheshgaran 2007;13:r12. [In Persian]
19. Laal M, Salamat P. Lifelong learning; why do we need it? Procedia- Social and Behavioral Sciences. 2012; 31: 399- 403. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.12.073]
20. Shamsaee F, Alhani F, Cheraghi F. Education of critical thinking in nursing. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10: 313-17. [In Persian]
21. Akhoundzadeh K, Ahmari Tehran H, Salehi S, Abedini Z. Critical thinking in nursing education in Iran. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11:210-21. [In Persian]
22. Safabakhsh L, Jahantigh M. Clinical reasoning, new assessment index in the nursing students exam process. Journal of Strides in Development of Medical Education 2016;13: 525-27. [In Persian]
23. Nikmanesh Z, Shahinfar M. The role of caregiver burden in quality of life and perception of patients with chronic kidney failure on hemodialysis. Ann Mil Health Sci Res 2016; 14:e11465. [DOI:10.5812/amh.11465]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh Zarankesh S, Jafari P, Jamali A, Hosseini M. Context conditions factors for lifelong learning in nursing education. MEDICAL SCIENCES. 2019; 29 (4) :357-369
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1691-fa.html

محمدزاده زرنکش شهلا، جعفری پریوش، جمالی اختر، حسینی محمدعلی. عوامل زمینه ساز یادگیری مادام‌العمر در آموزش پرستاری. فصلنامه علوم پزشکی . 1398; 29 (4) :357-369

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1691-fa.html



دوره 29، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4072