[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 26، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 45-36 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر به کار گیری آموزش گروه همتایان بر یادگیری مهارت بالینی دانشجویان پرستاری (کارورز و کارآموز)
شیوا صالحی1، محبوبه صفوی2، سهیلا مشعوف3، سمانه پارچه بافیه4، محمد فشارکی5
1- دانشجوی دکتری سلامت در بلایا و فوریتها، دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ گروه پرستاری،واحدعلوم پزشکی تهران،دانشگاه آزاداسلامی،تهران، ایران ، salehi.shiva@yahoo.com
2- دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاداسلامی، تهران ،ایران
3- دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه پرستاری ، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران ، ایران
4- دانشجوی دکتری پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس؛ گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی،تهران ، ایران
5- گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاداسلامی، تهران ، ایران
چکیده:   (6333 مشاهده)

سابقه و هدف: یادگیری از طریق همتایان, روشی معتبر برای بهبود مهارت­های روان حرکتی وکاهش استرس است که درآن دانشجویان علاوه بر نظارت اجرای مهارت بالینی، خود نیز به تمرین می­پردازند، حس مسئولیت پذیری و مشارکت فعال دانشجویان تقویت شده و افراد مسئولیت یادگیری خود را به عهده می­گیرند، همچنین برای وظایف آیندۀ خود آماده می­شوند و در مقایسه با سایر روش­ها کم هزینه­تر است. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر به کار گیری آموزش گروه همتایان بر یادگیری مهارت بالینی دانشجویان پرستاری (کارورز و کار آموز) بود.

روش بررسی: در این مطالعۀ نیمه تجربی، 71 دانشجوی کارورز در عرصه و 84 کارآموز به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. جهت ارزشیابی مهارت بالینی، از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته (40 سوال مشتمل بر دو بخش 20 سوال استاندارد مراقبتی و20 سوال  استاندارد مهارت بالینی) قبل و بعد از کارورزی استفاده شد. جهت اعتبار ابزار از روش اعتبار محتوا و برای پایایی از آزمون مجدد استفاده شد.

یافته­ها: میانگین و انحراف معیار مهارت بالینی دانشجویان کارورز عرصه در گروه مداخله بعد از کارورزی 628/0±18/39و در گروه شاهد 77/3±23/32 بود (0001/0>p). میانگین و انحراف معیار در کارآموزان گروه مداخله 45/2±94/36و در گروه شاهد 40/4±73/32 بود  (0001/0>p).

نتیجه­گیری: آموزش توسط همتایان در یادگیری مهارت­های بالینی و همچنین ارتقاء سطح آموزش بالینی دانشجویان سال پایین­تر و خود افراد مؤثر است.

واژگان کلیدی: آموزش توسط  گروه همتایان، یاد گیری مهارت بالینی

واژه‌های کلیدی: آموزش توسط گروه همتایان، یاد گیری مهارت بالینی
متن کامل [PDF 255 kb]   (4251 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه تجربي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1394/5/14 | پذیرش: 1394/8/16 | انتشار: 1394/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi S, Safavi M, Mashoof S, Parchebafieh S, Fesharaki M. Effects of peer education on clinical skills in nursing students, including interns and trainees. MEDICAL SCIENCES 2016; 26 (1) :36-45
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1059-fa.html

صالحی شیوا، صفوی محبوبه، مشعوف سهیلا، پارچه بافیه سمانه، فشارکی محمد. بررسی تاثیر به کار گیری آموزش گروه همتایان بر یادگیری مهارت بالینی دانشجویان پرستاری (کارورز و کارآموز) . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران 1395; 26 (1) :45-36

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1059-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4505