1- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس 2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس ، Hidarnia@modares.ac.ir 3- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 4- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (6702 مشاهده)
سابقه و هدف:پذیرش، یادگیری و به کارگیری رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه توسط کارکنان تیم سلامت، به کمک شیوههای جدید یک ضرورت و نیاز نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش است. هدف این مطالعه، سنجش کیفیت رضایت مندی کارکنان از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب بود.
روش بررسی:پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی در سال 1392 برروی کارکنان تیم سلامت مرکز بهداشت شرق تهران بود. کارکنان دوره آموزش مبتنی بر وب (WBL)،به ترتیب در بین "پس آزمون اول و دوم( در مدت 5 جلسه در چهارگروه 30 نفره) و نیز در شش ماه بعد از آموزش حضوری ( 7 جلسه در شش گروه 20نفره) "، با آموزش 2 مدرس بررسی شدند. در پایان دوره، پرسش نامه ارزیابی کیفیت رضایت از دوره، نحوه ارائه محتوا و مشارکت گروهی بر روی خط توسط آنان تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS19 و آزمونهای آماری کایدو، ضریب همبتگی پیرسون، فریدمن و من ویتنی U تحلیل شدند.
یافته ها: مطالعه حاضر به روشWBL، نشان از بیشترین کیفیت رضایتمندی داشت، به طوری که میزان آن به ترتیب از نحوه ارائه مطالب 33/48%، مشارکت گروهی برروی خط 5/42%، ثبت و اخذ تائیدیه بانک اطلاعات شخصی 66/41%، نحوه تکمیل پرسش نامه های تحت وب 17/39%، گروه کاری با مدرس 33/48% و تناسب محتوای جلساتLMS با نیازهای شغلی کارکنان 35% بود. متغیرهای زمینهای، به جز جنس، بر رضایت کارکنان از شرکت در دوره های آموزش الکترونیکی تاثیر داشتند. بر اساس نتایج آزمون فریدمن، اختلاف عاملهای آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری هپاتیت ب در هر تکرار معنیدار بود (05/0P <).
نتیجه گیری:نتایج بیانگر پذیرش، یادگیری موثر و به کارگیری روش آموزش WBL، به دلیل عدم نیاز به ترک محل خدمت، اتلاف زمان، استرس های حاصل از تردد و نیز دسترسی به منابع و محتوا در زمان دلخواه است. لذا لازم است با تمهیداتی از جمله تشکیل کمیتهها با مهیا نمودن فضای آموزش تحت وب به تعیین اولویت در موضوعات برگزاری دورهها پرداخت.
واژگان کلیدی:رضایت مندی، آموزش مبتنی بر وب، یادگیری ، رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه ، احتیاط های استاندارد همگانی
Delshad M H, Hidarnia A, Hidarnia M A, Niknami S, pourhaji F. Quality of satisfaction of health personnel about web-based education in order to preventive intervention for hepatitis B: USP educational intervention . MEDICAL SCIENCES 2016; 26 (2) :99-108 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1095-fa.html
دلشاد محمدحسین، حیدرنیا علیرضا، حیدرنیا محمدعلی، نیکنامی شمس الدین، پورحاجی فاطمه. بررسی کیفیت رضایت کارکنان تیم سلامت از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب: مداخله آموزشی USP . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1395; 26 (2) :99-108