[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 27، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 27 شماره 2 صفحات 148-144 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی توانمندسازی پرستاران و ارتباط آن با فرهنگ سازمانی و رضایت‌مندی ‌بیماران از مراقبت‌های پرستاری ‌
الهام عطایی زاده1 ، محمد صاحب الزمانی 2، حجت اله فراهانی3
1- کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ‌
2- دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت، واحد علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، m_szamani@yahoo.com
3- دکتری تخصصی روانسنجی، گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (5243 مشاهده)

سابقه و هدف: موانع ساختاری، پرستاران را با تعارض نقش و احساس بی قدرتی مواجه کرده است. هدف از انجام این مطالعه نشان دادن اهمیت توانمند سازی پرستاران در امر مراقبت است و فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل تاثیر گذار مورد سنجش قرار گرفت.

 روش بررسی: این مطالعه توصیفی- همبستگی درسال 1393 در بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اهواز با استفاده از روش نمونه­گیری سهمیه­ای برروی 400 پرستار و 400 بیمار انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش­نامه سختی کار II جهت اندازه­گیری توانمندی پرستاران، پرسش­نامه فرهنگ سازمانی رابینز و همچنین پرسش­نامه رضایت­مندی بیماران لستچینگر (PSNCQ ) بود.

یافته­ها: همبستگی و ارتباط معنی­داری بین میزان توانمندی با سطح فرهنگ سازمانی وجود داشت (83/0=r، 0001/0>p). با بالارفتن سطح فرهنگ سازمانی، میزان توانمندسازی نیز به نسبت قابل توجهی افزایش یافت و میزان توانمندسازی بر رضایت­مندی بیماران تاثیر به سزایی داشت و همچنین شاخص­های تاثیرگذار بر توانمندی ورضایتمندی و فرهنگ سازمانی مشخص شد.

نتیجه­گیری: رضایت­مندی بیماران متاثر از توانمندی مراقبت دهندگان و فرهنگ سازمانی حاکم بر بیمارستا ن­ها است.

واژگان کلیدی: فرهنگ سازمانی، توانمندسازی ساختاری، رضایت­مندی بیماران.

واژه‌های کلیدی: فرهنگ سازمانی، توانمندسازی ساختاری، رضایت­مندی بیماران
متن کامل [PDF 146 kb]   (1567 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1395/8/24 | پذیرش: 1395/11/26 | انتشار: 1396/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ataee zade ‎ E, Sahebalzamani M, Farahani H. Consideration of empowering nurses and its relationship with ‎organizational culture and patient’s satisfaction of nursing cares. MEDICAL SCIENCES 2017; 27 (2) :144-148
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1256-fa.html

عطایی زاده الهام، صاحب الزمانی محمد، فراهانی حجت اله. بررسی توانمندسازی پرستاران و ارتباط آن با فرهنگ سازمانی و رضایت‌مندی ‌بیماران از مراقبت‌های پرستاری ‌. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1396; 27 (2) :144-148

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1256-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 27، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645