:: دوره 28، شماره 2 - ( تابستان97 1397 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 152-145 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین سبک زندگی و استفاده آسیب‌زا از فناوری‌های ارتباطی با سلامت روان دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران
علی حسینائی1 ، فاضل فرنوش2 ، محمد زارع 3، علیرضا باهنر4
1- گروه روان شناسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، گلستان، ایران
2- دانشجوی PhD گروه روان شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3- گروه اپیدمولوژی و آمار، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، zare3734@yahoo.com
4- گروه دامپزشکی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (4758 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک زندگی و استفاده آسیب­زا از فناوری­های ارتباطی با سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران بود.
روش بررسی: در این پژوهش همبستگی، تعداد 381 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و پرسش­نامه سبک زندگی لعلی و همکارانش (1391)، پرسش­نامه استفاده مفرط از اینترنت و تلفن همراه (COS) جنارو (2007) و پرسش­نامه سلامت عمومی گلدبرگ (1986) (GHQ-28) را تکمیل کردند. نتایج با نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: زیرمقیاس­های اجتناب از مواد مخدر، سلامت جسمانی، کنترل وزن و تغذیه و ورزش و تندرستی به ترتیب در پیش بینی سلامت روان نقش معنی­داری داشتند و حدود 11 درصد واریانس سلامت روان بر اساس این مؤلفه های سبک زندگی قابل پیش بینی بود. استفاده آسیب­زا از فناوری­های ارتباطی در پیش بینی سلامت روان نقش معنی­دارس داشت و حدود 33 درصد واریانس سلامت روان بر استفاده آسیب­زا از فناوری­های ارتباطی قابل پیش بینی بود. بین سبک زندگی و استفاده آسیب­زا از فناوری­های ارتباطی رابطه معنی­داری وجود داشت.
نتیجه­ گیری: از آنجا که طبق یافته­های این تحقیق، نوع سبک زندگی و استفاده آسیب­زا از فناوری­های ارتباطی در بهداشت روان دانشجویان موثر است، می‌توان با آموزش سبک زندگی و استفاده صحیح از فناوری­های ارتباطی به ارتقاء سلامت روان اقراد جامعه، به ویژه دانشجویان کمک کرد و این مسیله باید مورد توجه مسئولین دانشگاه­ها قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: سبک زندگی، استفاده آسیب زا از فناوری های ارتباطی، سلامت روان
متن کامل [PDF 185 kb]   (1335 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1396/5/3 | پذیرش: 1396/7/25 | انتشار: 1397/3/29
فهرست منابع
1. Farahbakhsh S, Gholamrezaei S, Nikpey I. The survey of studemt's mental health in relation to academicfactors. J Fundam Ment Health 2007;8:61-6.
2. World Health Organization. The development of dissemination of life skills education: an overview. Geneva: Program on Mental Health; 1996.
3. Mohamadi MR, Rahgozar M, Bagheri Yazdi SA, Naghavi HR, Pouretemad HR, Amini H, et al. Epidemiology study of psychiatric disorders in Tehran province. IJPCP 2003;9:4-13.
4. Masoodnia E. Relationship pathological/ compulsive internet use with anxiety and insomnia signs among faculty member of Yazd university. Journal Of Research and Planning in Higher Education 2011;61:75-96.
5. Meerkerk GJ, Van Den Eijenden RJ, Vermults AA, Garretsen HF. The compulsive internet use scale (CIUS): Some psychometric properties. Cyberpsychol Behav 2009;12:1-6. [DOI:10.1089/cpb.2008.0181]
6. Ishii K. Examining the adverse effects of mobile phone use among Japanese adolescents. Keio Communication Review 2011;33:69-83.
7. Kamibeppu K, Sugiura H. Impact of the mobile phone on junior high school students, friendships in the Tokyo metropolitan area. Cyberpsychol Behav 2005;8:121-30. [DOI:10.1089/cpb.2005.8.121]
8. Billieux J, Van der linden MD, Acremont M, Ceschi G, zermatten A. Does impulsivity relate to the perceived dependence on and actual use of mobile phone? Appl Cogn Psychol 2007;21:527-37. [DOI:10.1002/acp.1289]
9. Hosseini SH. Socioligical analysis of relationship between internet and substance addiction. Cultural and communications Studies;1:1-17.
10. Mohammadbeigi A, Ghazavi A, Mohammadsalehi A, Ghamari N, saeedi A. Effect of internet addiction on educational status of Arak university of medical sciences students, spring 2009. J Arak Univ Med Sci 2010;2(4 suppl 1):95-102.
11. Dehghan AR. Internet gambling. Cultural and communications Studies, 1:45-72.
12. Rezaei Z, Hassanzade R, & Mirzaeian B. Comparing marital satisfaction, life style and mental helth in women and men. Knowledge & Research in Applied Psychology 2013;14:54-61.
13. Yaseminejad P, Golmohammadian M, & Yoosefi N. The study of relationship between cell-phone use and general health students. Knowledge & Research in Applied Psychology 2012;47:60-72.
14. Rebecca W, Andy S. Resilience and Sustainable Lifestyles, Life course transition and sustainable consumption. SLRG Research 2013;3:871-93.
15. Ezoe S. Relationship of personality and life style with mobile phone dependence among female nursing students. Social Behavior and Personality. Int J 2008;37:231-8.
16. Ozorak EW. The development of religious beliefs and commitments in adolescence. Paper presented at the meeting of the American Psychological Association. Washington, DC; 1999.
17. Bulla HS. Assessment Plans and training programs for development. Translated by Abili K. (1996). Tehran: Madrese; 1970.
18. Laali M, Abedi A, Kojbaf MB. Development and atandardization of LifeStyle Questionaire. Psychological Research 2012;15:64-80.
19. Yaseminejad P, Golmohammadian M. Study of relationship of Big Five factors cell-phone over-use in students. Research of Social Psychology 2011;1:79-105.
20. Taghavi SMR. Normalization General Health Questionaire (GHQ) among students of Shiraz university. Daneshvar Raftar 2008;28:1-13.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 2 - ( تابستان97 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها