:: دوره 29، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 29 شماره 2 صفحات 180-171 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌ای مبتنی بر حرکت در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی
فاطمه جلیلی1 ، وحید نجاتی 2، حسن احدی3 ، سید علی کتان فروش4
1- گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- گروه رواننشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، nejati@sub.ac.ir
3- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- گروه علوم کامپوتر، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (5548 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلالی عصب تحولی است. نقص کارکردهای اجرایی خصیصه فراگیر این اختلال محسوب می شود که پیامدهای منفی بسیاری برای کودکان مبتلا به این اختلال را در بر دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر توانبخشی شناختی رایانه ای مبتنی بر حرکت بر بهبود توانایی شناختی حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود.
روش بررسی: روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود که بر روی 28 کودک 8 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شهر کرج با استفاده از نمونه گیری هدفمند انجام شد. 14 نفر از آن­ها در گروه درمان و 14 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. برای ارزیابی حافظه کاری از تکلیف چند محرک پیشین استفاده شد. داده­ها با آزمون آماری تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر آمیخته و به کمک نرم افزار spss.20  تحلیل شدند. 
یافته­ها: نتایج به دست آمده از پژوهش نشان دادند که در حافظه کاری گروه درمان بعد از مداخله بهبود حاصل شد (01/0>p).
نتیجه­گیری: : نتایج این پژوهش نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه­ای مبتنی بر حرکت می­تواند باعث بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شود.
واژگان کلیدی: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، توانبخشی شناختی رایانه­ای (مبتنی بر حرکت)، حافظه کاری.
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، توانبخشی شناختی رایانه­ای (مبتنی بر حرکت)، حافظه کاری
متن کامل [PDF 672 kb]   (2317 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه آزمايشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1397/7/1 | پذیرش: 1397/8/19 | انتشار: 1398/3/28
فهرست منابع
1. Miller M, Hinshaw SP. Does childhood executive function predict adolescent functional outcomes in girls with ADHD? J Abnorm Child Psychol 2010;38:315-26. [DOI:10.1007/s10802-009-9369-2] [PMID] [PMCID]
2. Haider S, Khaliq S, Ahmed SP, Haleem DJ. Long-term tryptophan administration enhances cognitive performance and increases 5HT metabolism in the hippocampus of female rats. Amino Acids 2006;31:421-5. [DOI:10.1007/s00726-005-0310-x] [PMID]
3. Verté S, Geurts HM, Roeyers H, Oosterlaan J, Sergeant JA. The relationship of working memory, inhibition, and response variability in child psychopathology. J Neurosci Methods 2006;15:5-14. [DOI:10.1016/j.jneumeth.2005.08.023] [PMID]
4. Brown RT, Amler RW, Freeman WS, Perrin JM, Stein MT, Feldman HM, et al. American Academy of Pediatrics Subcommittee on Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder: overview of the evidence. Pediatrics 2005;115:e749-57. [DOI:10.1542/peds.2004-2560] [PMID]
5. Leroux JR, Turgay A, Quinn D. Advances in ADHD treatment. Can J Diagn 2009;26:49-52.
6. Safer DJ, Zito JM, Fine EM. Increased methylphenidate usage for attention deficit disorder in the 1990s. Pediatrics 1996;98:1084-8.
7. Sohrabi F. The Effect of Cognitive Rehabilitation of Computer and Psychosocial Drug on Improving Clinical Signs of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Contemp Psychol 2012;7:51-60. [In Persian]
8. Schweitzer JB, Lee DO, Hanford RB, Zink CF, Ely TD, Tagamets MA, et al. Effect of methylphenidate on executive functioning in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder: normalization of behavior but not related brain activity. Biol Psychiatry 2004;56:597-606. [DOI:10.1016/j.biopsych.2004.07.011] [PMID]
9. Overtoom CC, Verbaten MN, Kemner C, Kenemans JL, Van Engeland H, Buitelaar JK, et al. Effects of methylphenidate, desipramine, and L-dopa on attention and inhibition in children with attention deficit hyperactivity disorder. Beh Brain Res 2003;145:7-15. [DOI:10.1016/S0166-4328(03)00097-4]
10. Solanto MV, Schachar R, Ickowicz A. The Psychopharmacology of ADHD. In M. Fitzgerald, M. Bellgrove, M. Gill. (eds.), Handbook of attention deficit hyperactivity disorder. West Sussex: John Wiley & Sons Ltd; 2007:269-314.
11. Halperin JM, Healey DM. The influences of environmental enrichment, cognitive enhancement, and physical exercise on brain development: Can we alter the developmental trajectory of ADHD?. Neurosci Biobehav Rev 2011;35:621-34. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2010.07.006] [PMID] [PMCID]
12. Monastra VJ. Clinical applications of electroencephalographic biofeedback. In: Schwartz MS, Andrasik F, Eds. Biofeedback: a practitioner's guide.3rd ed. New York: Guilford Press; 2003. P. 438-463.
13. Kotwal DB, Burns WJ, Montgomery DD. Computer-assisted cognitive training for ADHD: a case study. Behav Modif 1996;20:85-96. [DOI:10.1177/01454455960201004]
14. Valian V. Bilingualism and cognition. Biling Lang Cogn 2015;18:3-24. [DOI:10.1017/S1366728914000522]
15. Delaware A, ed. Research methods in psychology and educational sciences. Tehran: Viraesh; 2017. [In Persian]
16. Vieira Á, Melo C, Machado J, Gabriel J. Virtual reality exercise on a home-based phase III cardiac rehabilitation program, effect on executive function, quality of life and depression, anxiety and stress: a randomized controlled trial. Disabil Rehabil Assist Technol 2018;13:112-23. [DOI:10.1080/17483107.2017.1297858] [PMID]
17. Garcia JA, Schoene D, Lord SR, Delbaere K, Valenzuela T, Navarro KF. A bespoke Kinect stepping exergame for improving physical and cognitive function in older people: a pilot study. Games Health J 2016;5:382-8. [DOI:10.1089/g4h.2016.0070] [PMID]
18. Liu Z, Liao C, Choe P, eds. An approach of indoor exercise: Kinect-based video game for elderly people. 6th International Conference on Cross-Cultural Design; 2014 Jun 22-27; Heraklion, Crete, Greece. New York: Springer; 2014 Jun. P.193-200. [DOI:10.1007/978-3-319-07308-8_19]
19. Hötting K, Reich B, Holzschneider K, Kauschke K, Schmidt T, Reer R, et al. Differential cognitive effects of cycling versus stretching/coordination training in middle-aged adults. Health Psychol 2012;31:145. [DOI:10.1037/a0025371] [PMID]
20. Holzschneider K, Wolbers T, Röder B, Hötting K. Cardiovascular fitness modulates brain activation associated with spatial learning. Neurolmage 2012;59:3003-14. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2011.10.021] [PMID]
21. Ruscheweyh R, Willemer C, Krüger K, Duning T, Warnecke T, Sommer J, et al. Physical activity and memory functions: an interventional study. Neurobiol Aging 2011;32:1304-19. [DOI:10.1016/j.neurobiolaging.2009.08.001] [PMID]
22. Gapin J, Etnier JL. The relationship between physical activity and executive function performance in children with attention-deficit hyperactivity disorder. J Sport Exerc Psychol 2010;32:753-63. [DOI:10.1123/jsep.32.6.753] [PMID]
23. Hötting K, Röder B. Beneficial effects of physical exercise on neuroplasticity and cognition. Neurosci Biobehav Rev 2013;37:2243-57. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2013.04.005] [PMID]
24. Canas J, Quesada J, Antolí A, Fajardo I. Cognitive flexibility and adaptability to environmental changes in dynamic complex problem-solving tasks. Ergonomics 2003;46:482-501. [DOI:10.1080/0014013031000061640] [PMID]
25. Tomporowski PD, McCullick B, Pendleton DM, Pesce C. Exercise and children's cognition: the role of exercise characteristics and a place for metacognition. J Sport Health Sci 2015;4:47-55. [DOI:10.1016/j.jshs.2014.09.003]
26. Harmer CJ. Serotonin and emotional processing: does it help explain antidepressant drug action? Neuropharmacol 2008;55:1023-8. [DOI:10.1016/j.neuropharm.2008.06.036] [PMID]
27. Foley TE, Fleshner M. Neuroplasticity of dopamine circuits after exercise: implications for central fatigue. Neuromolecular Med 2008;10:67-80. [DOI:10.1007/s12017-008-8032-3] [PMID]
28. Vafamand A, Kargar Fard M, Mortadi SM. Effect of eight weeks aerobic training on serotonin and dopamine levels in women in Isfahan Central Prison. J Isfahan Med Sch 2012;204:1336-48. [In Persian]
29. Baker LD, Frank LL, Foster-Schubert K, Green PS, Wilkinson CW, McTiernan A, et al. Effects of aerobic exercise on mild cognitive impairment: a controlled trial. Arch Neurol 2010;67:71-9. [DOI:10.1001/archneurol.2009.307] [PMID] [PMCID]
30. Pietrelli A, Lopez-Costa J, Goni R, Brusco A, Basso N. Aerobic exercise prevents age-dependent cognitive decline and reduces anxiety-related behaviors in middle-aged and old rats. Neuroscience 2012;202:252-66. [DOI:10.1016/j.neuroscience.2011.11.054] [PMID]
31. Best JR. Exergaming immediately enhances children's executive function. Dev Psychol 2012;48:1501. [DOI:10.1037/a0026648] [PMID]
32. Thomas A, Dennis A, Bandettini PA, Johansen-Berg H. The effects of aerobic activity on brain structure. Front Psychol 2012;3:86. [DOI:10.3389/fpsyg.2012.00086] [PMID] [PMCID]
33. Morgan JA, Corrigan F, Baune BT. Effects of physical exercise on central nervous system functions: a review of brain region specific adaptations. Mol Psychiatry 2015;3:3. [DOI:10.1186/s40303-015-0010-8] [PMID] [PMCID]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها