[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 32، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 32 شماره 2 صفحات 174-166 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
زهری ظفری1 ، قدسی احقر 2، محمد صاحب الزمانی3
1- دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران ، Ahghar2004@yahoo.com
3- گروه مدیریت، دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (1746 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهش­های شبه آزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی  محسوب  می­شود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران به تعداد 5928 نفر بودند که 60 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه مداخله آموزش مبتنی بر مبتنی بر رویکرد حل مسأله را به مدت 8 جلسه دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ(۱۳۹۱) جمع‌آوری شده و با بهره‌گیری از SPSS  نسخه 25 آزمون آماری مانکوا مورد تحلیل قرار گرفت. 
یافته­ها: در مرحله پیش آزمون میانگین درگیری تحصیلی در بین دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت. مقایسه درگیری تحصیلی گروه مداخله نشان داد که تفاوت معنی‌داری در میانگین این متغیر و ابعاد آن بعد از مداخله مشاهده شد (05/0= p). یعنی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله تاثیر معنی داری بر درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران دارد.
نتیجه­گیری: آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله از جمله عوامل مهمی است که در درگیری تحصیلی دانشجویان نقش دارد.
 
واژه‌های کلیدی: رویکرد حل مسأله، درگیری تحصیلی، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 341 kb]   (511 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه آزمايشي | موضوع مقاله: علوم تربیتی
دریافت: 1400/9/2 | پذیرش: 1401/2/26 | انتشار: 1401/4/10
فهرست منابع
1. Bakhsh Alizadeh S. Design and validation of a curriculum model for the preparation of doctoral graduates in mathematics for teaching in higher education institutions based on the model of technological knowledge, content pedagogy (TPCK) (PhD Dissertation). Tehran: Shahid Beheshti University; 2019. [In Persian]
2. Dehghani Bishe S. Relationship between Information and Communication Technology with Problem Solving Skills in Secondary School Students in Karaj (Master Thesis). Tehran: Islamic Azad University, Electronic Branch; 2019. [In Persian]
3. Talaei R. The effect of behavioral-cognitive approach training on problem solving styles and emotional self-regulation with test anxiety in third grade high school students in Sardasht (Master Thesis). Urmia: Islamic Azad University; 2016. [In Persian]
4. Mahzoonzadeh Bushehri F. The relationship between students' problem-solving skills and creativity mediated by self-efficacy: Modelling structural equations. J Innov Creativity HumSci 2017; 6: 27-50. [In Persian]
5. adib neia A, mohajer Y, sheikhpoor S. Comparison the effect of problem- solving and discovery teaching methods on the social problem-solving skills of female students. Res Curricul Plan 2013; 10: 63-78. [In Persian]
6. AlperAy F, Karakaya A, Yilmaz K. Relations between self-leadership and critical thinking skills. Procedia- Social Behav Sci 2015; 207: 29- 41. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.10.147]
7. Gellis ZD, Kenaley B. Problem- solving therapy for depression in adults: A systematic review. Research on Social Work Practice 2008; 18: 117-131. [DOI:10.1177/1049731507301277]
8. Rotgans JI, Schmidt HG. Cognitive engagement in the problem-based learning classroom. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2011;16:465-79. [DOI:10.1007/s10459-011-9272-9]
9. Callahan J. The Efficacy of Problem-Based Teaching Strategies on Facilitating Student Engagement in a Flipped Learning Module. [Retrieved April 14, 2019] Available from: https://search.proquest.com/docview/2028098355?pq-origsite=summon&accountid=26417.
10. McQuate S. The Effects of Problem-Based Learning on Student Engagement in my Mathematics Classroom. Honors Projects. Bowling Green, Ohio: Bowling Green State University; 2020.
11. Pearson J. Investigating ICT using problem-based learning in face-to-face and online learning environments. Comput Educ 2006;47:56-73. [DOI:10.1016/j.compedu.2004.09.001]
12. Brooms D, ed. Teaching primary school mathematics. Translated by Karamati MR. Tehran: Rosh Publication; 2019. [In Persian]
13. Kjaer TW, Bertelsen C, Piccini P, Brooks D, Alving J, Lou HC. Increased dopamine tone during meditation-induced change of consciousness. Brain Res Cogn Brain Res 2002;13:255-9. [DOI:10.1016/S0926-6410(01)00106-9]
14. Dermitzaki I. Leandari A. Goudas M. Relations between young students 'strategic behaviors, domain-specific self-concept, and performance in a problem-solving situation. Learn Instruct 2009; 9: 174 - 157. [DOI:10.1016/j.learninstruc.2008.03.002]
15. Taher M, Norouzi A, Taghizadeh Romi F. Efficacy of Problem-Solving Skill Training in the Treatment of Test Anxiety of students. J Child Ment Health 2015;1:9-17. [In Persian]
16. Hughes JN. Cao Q. Trajectories of teacher-student warmth and conflict at the transition to middle school: Effects on academic engagement and achievement. J Sch Psychol 2018; 67: 148-162. [DOI:10.1016/j.jsp.2017.10.003]
17. Baron P, Corbin L. Student engagement: rhetoric and reality. Higher Education Research & Development 2012;31:759-772. [DOI:10.1080/07294360.2012.655711]
18. Uddin SJ, ed. Enhancing Students' Engagement? Let's Get Real. Sydney: UBSS Publications; 2021.
19. Zhao Y, Lin S, Liu J, Zhang J, & Yu Q. Learning contextual factors, student engagement, and problem-solving skills: A Chinese perspective. Soc Behav Pers 2021; 49: 1-18. [DOI:10.2224/sbp.9796]
20. Hajializadeh K. Evaluation of the Psychometric Properties of the Academic Engagement Questionnaire among High School Students. Quarterly Educ Measur 2016; 6: 83-102. [In Persian]
21. Nurttila S, Ketonen E, Lonka K. Sense of competence and optimism as resources to promote academic engagement. Soc Behav Sci 2015; 171: 1017-1026. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.225]
22. Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence. Rev Educ Res 2004;74:59-109. [DOI:10.3102/00346543074001059]
23. Jimerson R. Shane C, Emily G L J. Toward an Understanding of Definitions and Measures of School Engagement and Related Terms. J Sch Health 2003. 72:138-46.
24. Reschly A, Christenson S L. School completion. In: Bear G, Minke K, eds. Children's needs: Development, prevention, and intervention. Washington DC: National Association of School Psychologist; 2006. P.147-69.
25. Mih V. Role of parental support for learning, autonomous/control motivation, and forms of self-regulation on academic attainment in high school students: A path analysis. Cogn Brain Behav Interdiscip J 2013; 17: 35-59.
26. Mih V, Mih C. Perceived autonomy-supportive teaching, academic self-perceptions and engagement in learning: toward a process model of academic achievement. Cogn Brain Behav Interdiscip J 2013; 17: 289-314.
27. Zimmerman B, Risemberg R. Becoming a self-regulated writer: A social cognitive perspective. Contemp Educ Psychol 1997;27: 73-101. [DOI:10.1006/ceps.1997.0919]
28. Nekavand M, Jafari P, Arasteh H. The role of teaching-learning environment on student engagement in medical science students. Med Sci 2018;28:58-65. [In Persian] [DOI:10.29252/iau.28.1.58]
29. Khaledi B. Develop and test a model of academic vitality based on academic meaning and emotional fatigue with the mediating role of emotional self-efficacy and the effectiveness of this model on academic conflict (PhD Dissertation). Sanandaj: Islamic Azad University; 2019. [In Persian]
30. Zerank RA, The relationship between learning styles, academic engagement and academic performance students Ferdowsi University of Mashhad. (MA Dissertation). Mashhad: Ferdowsi University; 2011. [In Persian]
31. Baele LC. Middle School Engineering Problem Solving Using Traditional vs. e-PBL Module Instruction. [Retrieved, 2019] Available from: https://search-proquest-com.ezproxy.bgsu.edu/docview/2019181353?pq-origsite=summo n&accountid=26417.
32. Vayre E, Vanthorn AM. Psychological Engagement of Students in Distance and Online Learning. J Educ Comput Res 2016; 55: 197-218. [DOI:10.1177/0735633116656849]
33. Viorel M, Codruta M, viorel D. Achievement Goals and Behavioral and Emotional Engagement as Precursors of Academic Adjusting. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2015;209:329-36. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.11.243]
34. Chen CH. Nurturing students' problem-solving skills and engagement in computer-mediated communications (CMC). J Interact Learn Res 2014; 25: 309-25.
35. Wang MT, Holcombe R. Adolescents' perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school. Am Educ Res J 2010; 47: 633-62. [DOI:10.3102/0002831209361209]
36. Pirani A, Yārahmadi Y, Ahmadian H, Pirani Z. Structural model of academic engagement based on the achievement and self-regulation goals by the mediating role of educational motivation in the second-cycle secondary school female students of the city of Ilam. Educ Innov 2018; 17: 149-172. [In Persian]
37. Khalili Gashnigani Z. Predicting the dimensions of academic engagement based on the components of students' psychological capital. (Master Thesis). Lorestan: Lorestan Uni; 2016. [In Persian]
38. emadi S, ahokhsh N. The blended and conventional teaching methods its effect on student academic engagement. J Cogn Educ Psychol 2016; 3: 57-72. [In Persian]
39. Damian LE, Stoeber J, Negru-Subtirica O, Băban A. Perfectionism and school engagement: A three-wave longitudinal study. Pers Individ Differ 2017; 105:179-184 [DOI:10.1016/j.paid.2016.09.044]
40. Bell AC, D'Zurilla TJ. Problem-solving therapy for depression: a meta-analysis. Clin Psychol Rev 2009;29:348-53. [DOI:10.1016/j.cpr.2009.02.003]
41. Lee J, Chee IS. PS241. Problem solving style, stress, anxiety and depression. Int J Neuropsychopharmacol. 2016;19:S88. [DOI:10.1093/ijnp/pyw043.241]
42. Opalach C, Romaszko J, Jaracz M, Kuchta R, Borkowska A, Buciński A. Coping Styles and Alcohol Dependence among Homeless People. PLoS One 2016;11:e0162381. [DOI:10.1371/journal.pone.0162381]
43. hang A, Park S, Sullivan JE, Jing S. The Effectiveness of Problem-Solving Therapy for Primary Care Patients' Depressive and/or Anxiety Disorders: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Am Board Fam Med 2018;31:139-150. [DOI:10.3122/jabfm.2018.01.170270]
44. Abolghasemi S, Abolghasemi A. The effectiveness of Problem solving and decision-making skills on family function of women with marital conflict. J Women Fam Stud 2020; 13: 41-57. [In Persian]
45. Seyf AA, ed. Modern Educational Psychology: Psychology of Learning and Teaching. Tehran: Agah Publish; 2021. [In Persian]
46. Albay EM. Analyzing the effects of the problem-solving approach to the performance and attitude of first year university students. Social Sciences & Humanities Open (SSHO) 2019; 1: 100006. [DOI:10.1016/j.ssaho.2019.100006]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zafari Z, Ahghar G, Sahebalzamani M. The effectiveness of education model based on problem solving approach on educational engagement of medical students of Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch. MEDICAL SCIENCES 2022; 32 (2) :166-174
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1957-fa.html

ظفری زهری، احقر قدسی، صاحب الزمانی محمد. اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1401; 32 (2) :166-174

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1957-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645