[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1389 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 63-58 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت آموزش بیمار در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل و عوامل موثر برآن در بیمارستان‌های شهر تبریز در سال 87-1386
دیانا هکاری 1، رحمت محمدزاده
چکیده:   (27647 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش به بیمار باید به عنوان یکی از حقوق بیمار نگریسته شود تا رفتار مطلوب بهداشتی با سه هدف عمده حفظ و ارتقاء سلامتی و پیشگیری از بیماری، اعاده سلامتی و کمک به تطابق و سازگاری فرد حاصل گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت آموزش به بیمار در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل و بررسی عوامل تاثیرگذار در آن صورت گرفت.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که در آن 352 پرستار و 241 دانشجوی پرستاری بررسی شدند. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ای شامل اطلاعات فردی و عوامل تاثیرگذار بود.
یافته ها: 6/65 درصد پرستاران و 1/53 درصد دانشجویان زیاد بودن تعداد بیماران، 8/62 درصد پرستاران و 5/48 درصد دانشجویان کمبود وقت پرستار، 3/56 درصد پرستاران و 6/55 درصد دانشجویان کمبود پرسنل بخش، 9/40 درصد پرستاران و 8/37 درصد دانشجویان عدم وجود وسایل کمک آموزشی، 5/29 درصد پرستاران و 2/38 درصد دانشجویان عدم همکاری و هماهنگی بین اعضاء مختلف تیم بهداشتی – درمانی، 29 درصد دانشجویان عدم اختصاص زمان معین برای آموزش به بیمار، 6/38 درصد عدم علاقه پرستار نسبت به امر آموزش، 5/36 درصد عدم حمایت مدیران پرستاری از آموزش به بیمار و 1/36 درصد کمبود آگاهی و اطلاعات پرستار نسبت به موارد آموزشی را از موانع آموزش به بیمار برشمردند. میانگین نمرات پرستاران و دانشجویان اختلاف معنی‌داری با هم داشت (001/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش بر تلاش مشترک مسئولین، مدیران بیمارستان‌ها و دانشکده‌های پرستاری در رفع موانع و تقویت تسهیل کننده‌ها تاکید می گردد تا پرستاران ضمن کسب مهارت‌ها، علوم و دانش‌های موردنیاز در امر آموزش به بیمار، به عنوان افرادی قابل اعتماد که می‌توانند برنامه‌های آموزش به بیماران را طرح، اجرا و ارزشیابی کنند، مطرح گردند.
واژه‌های کلیدی: آموزش به بیمار، موانع، تسهیل کننده‌ها.
متن کامل [PDF 500 kb]   (4469 دریافت)    
موضوع مقاله: اپيدميولوژي
دریافت: 1389/6/9 | انتشار: 1389/1/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hekari D, Mohammadzadeh R. Quality of patients’ education by nursing students and employment nurses and its effective factors in Tabriz hospitals in 2007-2008. MEDICAL SCIENCES 2010; 20 (1) :58-63
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-287-fa.html

هکاری دیانا، محمدزاده رحمت. بررسی وضعیت آموزش بیمار در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل و عوامل موثر برآن در بیمارستان‌های شهر تبریز در سال 87-1386. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1389; 20 (1) :58-63

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-287-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645