:: دوره 21، شماره 1 - ( بهار 1390 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 43-38 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای عوامل بازدارنده و تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، سال 1388
محمد صاحب الزمانی 1، آسیه سلحشوران فرد2 ، علیرضا اکبرزاده3 ، رباب محمدیان4
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران ، m_szamani@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
3- دانشگاه شهید بهشتی
4- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مراغه
چکیده:   (26244 مشاهده)

  سابقه و هدف : در ایران کمتر در مورد دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مورد عوامل بازدارنده و تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش مطالعه­ای صورت گرفته است. هدف این مطالعه مقایسه دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مورد عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی اثربخش است.

  روش بررسی : در یک مطالعه توصیفی-مقایسه­ای تمامی دانشجویان پرستاری ( 121 نفر) و مربیان پرستاری (21 نفر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه بررسی شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه استفاده شد. جهت تعیین اعتبارپرسشنامه از اعتبار محتوی و جهت پایایی ابزار از روش ثبات درونی (آلفای کرونباخ) استفاده شد. پرسش­نامه­ها با روش خود گزارش­دهی تکمیل شد. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 13 و آزمون من- ویتنی U انجام گرفت.

  یافته ­ ها: از دیدگاه 21 مربی و 121 دانشجو عوامل تسهیل کننده و بازدارنده در ابعاد خصوصیات فردی دانشجویان ومربیان، محیط بالین، برنامه­ریزی آموزش و ارزشیابی بالینی نقش مهمی در آموزش بالینی اثربخش داشتنند. بین دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری در مورد عوامل تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش تفاوت آماری معنی­داری وجود داشت (03/0= p ). از سوی دیگر، بین دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری در مورد عوامل بازدارنده آموزش بالینی اثربخش تفاوت آماری معنی­داری وجود نداشت (08/0= p ).

  نتیجه ­ گیری : این یافته­ها نشان دهنده اهمیت عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی است. توجه به این عوامل می­تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش بالینی دانشجویان پرستاری داشته باشد .

 

واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، آموزش بالینی، آموزش اثربخش، مربیان پرستاری، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 444 kb]   (4179 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1390/4/22 | انتشار: 1390/3/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 1 - ( بهار 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها