[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 140-134 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته رشته های منتخب دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران
ک‍‍ژال خدامرادی 1، منصوره سید ذاکرین2 ، مرضیه شهابی2 ، فریده یغمایی2 ، حمید علوی مجد2
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران ، nutritiondata@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (23998 مشاهده)

سابقه و هدف: کسب "مهارت­های تفکر انتقادی (Critical thinking skills)" در آموزش علوم پزشکی به عنوان هدف غایی آموزش به حساب می­آید. هدف از انجام این پژوهش، تعیین و مقایسه میزان مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته رشته‌های پرستاری، مامایی و کاردرمانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 1385 1384 بود.

روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقایسه­ای است. در این پژوهش، 426 نفر دانشجوی ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری، مامایی و کاردرمانی که در دانشگاه­های علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 85- 1384 مشغول به تحصیل بودند، به روش سرشماری انتخاب شدند و برگه اطلاعات دموگرافیک و پرسش­نامه "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب" را تکمیل نمودند.

یافته­ها: بین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول با دانشجویان ترم آخر در رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران تفاوت معنی­داری وجود داشت (به ترتیب 04/0p< و 03/0p<). اما درنمرات سایر گروه­ها تفاوت معنی­داری مشاهده نشد. همچنین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان، در رشته­های تحصیلی و دانشگاه­های مختلف با یکدیگر تفاوت معنی­داری نداشت.

نتیجه گیری:یافته های این پژوهش نشان می­دهد افزایش قابل ملاحظه­ای در میزان "مهارتهای تفکر انتقادی" دانشجویان ترم آخر صورت نگرفته است که علت آن می­تواند عدم توجه کافی به آموزش "مهارت­های تفکر انتقادی" در طی دوران تحصیل باشد.

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، دانشجویان، ویژگی‌های فردی
متن کامل [PDF 594 kb]   (3569 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: روانپرستاري
دریافت: 1390/6/21 | انتشار: 1390/6/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodamoradi K, Seyed Zakerin M, Shahabi M, Yaghmaie F, Alavi Majd H. Comparing critical thinking skills of first- and last-term baccalaureate students of nursing, midwifery and occupational therapy of medical Universities of Tehran city. MEDICAL SCIENCES 2011; 21 (2) :134-140
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-456-fa.html

خدامرادی ک‍‍ژال، سید ذاکرین منصوره، شهابی مرضیه، یغمایی فریده، علوی مجد حمید. مقایسه میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته رشته های منتخب دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1390; 21 (2) :134-140

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-456-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645