1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران ، nutritiondata@yahoo.com 2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده: (24235 مشاهده)
سابقه و هدف:کسب "مهارتهای تفکر انتقادی (Critical thinking skills)" در آموزش علوم پزشکی به عنوان هدف غایی آموزش به حساب میآید. هدف از انجام این پژوهش، تعیین و مقایسه میزان مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته رشتههای پرستاری، مامایی و کاردرمانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 1385 – 1384 بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی– مقایسهای است. در این پژوهش، 426 نفر دانشجوی ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری، مامایی و کاردرمانی که در دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 85- 1384 مشغول به تحصیل بودند، به روش سرشماری انتخاب شدند و برگه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب"را تکمیل نمودند.
یافتهها: بین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول با دانشجویان ترم آخر در رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران تفاوت معنیداری وجود داشت (به ترتیب 04/0p<و 03/0p<).اما درنمرات سایر گروهها تفاوت معنیداری مشاهده نشد. همچنین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان، در رشتههای تحصیلی و دانشگاههای مختلف با یکدیگر تفاوت معنیداری نداشت.
نتیجه گیری:یافته های این پژوهش نشان میدهد افزایش قابل ملاحظهای در میزان "مهارتهای تفکر انتقادی" دانشجویان ترم آخر صورت نگرفته است که علت آن میتواند عدم توجه کافی به آموزش "مهارتهای تفکر انتقادی" در طی دوران تحصیل باشد.
Khodamoradi K, Seyed Zakerin M, Shahabi M, Yaghmaie F, Alavi Majd H. Comparing critical thinking skills of first- and last-term baccalaureate students of nursing, midwifery and occupational therapy of medical Universities of Tehran city. MEDICAL SCIENCES 2011; 21 (2) :134-140 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-456-fa.html
خدامرادی کژال، سید ذاکرین منصوره، شهابی مرضیه، یغمایی فریده، علوی مجد حمید. مقایسه میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته رشته های منتخب دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1390; 21 (2) :134-140