:: دوره 23، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 244-240 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان بر اساس مدل زیستی شخصیت گری
منصور علی مهدی 1، آمنه سادات کاظمی2 ، صمد فهیمی3 ، مینا مجتبایی4
1- دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات خوزستان ، malimehdi@yahoo.com
2- گروه روان شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
3- کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه تبریز
4- گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
چکیده:   (10449 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از نظریه‌های روانی-عصبی در مورد شخصیت، نظریه حساسیت به تقویت‌گری می‌باشد که این نظریه با تاکید بر سیستم‌های مغزی رفتاری به تبین برخی متغیرهای روانشناختی پرداخته است. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سیستم-های فعال‌ساز (BAS ) و بازدارنده رفتار (BIA ) با سازگاری اجتماعی، عاطفی و تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت.
روش بررسی: از بین دانش آموزان دبیرستانی مشغول به تحصیل سال تحصیلی 1391-1390 شهرستان‌های استان تهران (شهرستان بهارستان و رباط کریم) 332 نفر (166 پسر، 166 دختر) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و با مقیاس سیستم‌های مغزی رفتاری (کارور و وایت،1994) و مقیاس سازگاری دانش آموزان (سینها و سیگِ، 1993) مورد آزمون قرار گرفتند. داده‌ها با نرم افزار آماریSPSS-17 و روش همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و t مستقل مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها: بین سیستم فعال ساز رفتاری (BAS) با سازگاری عاطفی، تحصیلی و سیستم بازدارنده (BIS) با سازگاری اجتماعی رابطه معنی‌داری وجود داشت. نتایج مقایسه سیستم‌های مغزی رفتاری و سازگاری در دو جنس رابطه معنی‌داری را نشان نداد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می‌رسد مولفه‌های زیستی شخصیت و در نهایت سیستم فعال ساز و بازدانده می‌تواند در تبیین برخی از فاکتورهای هیجانی، اجتماعی و تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: شخصیت گری، سیستم فعال ساز رفتاری، سیستم بازدارنده رفتاری، سازگاری
متن کامل [PDF 118 kb]   (7727 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1392/9/24 | پذیرش: 1392/9/24 | انتشار: 1392/9/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها