:: دوره 24، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 24 شماره 3 صفحات 174-168 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش راه‌های مقابله با استرس بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونری بستری شده در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1392
زهرا امینیان 1، شهلا محمدزاده2 ، محمد اسلامی وقار3 ، محمد فشارکی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، گرایش داخلی- جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران ، zahraaminian40@yahoo.com
2- کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران
3- متخصص زنان و زایمان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران
4- دکتری آمار زیستی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
چکیده:   (7176 مشاهده)
سابقه و هدف: اﺳﺘﺮس از ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﻄﺮ ﺑﻴﻤﺎریﻫﺎی ﻗﻠﺒﻲ اﺳﺖ که می تواند کیفیت زندگی ﺑﻴﻤﺎران مبتلا را تحت تاثیر قرار دهد. ﻫﺪف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، بررسی تاثیر آموزش راه های مقابله با استرس بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونری بود.
روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی، ﺗﻌﺪاد 35 ﺑﻴﻤﺎر مبتلا به سندرم حاد کرونری ﺑﻪ ﺷﻴﻮه ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی مبتنی بر هدف از بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران اﻧﺘﺨﺎب و در محیط‌های پژوهش به مدت 3 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش "راه های مقابله با استرس" به روش سخنرانی و ارائه جزوه آموزشی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های "کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF)"، "سطح استرس کوهن" و "مقابله با شرایط پر استرس اندلر و پارکر(CISS)" بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (t زوجی و ویلکاکسون) و نرم افزار 22SPSS- مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: مقایسه میانگین امتیازات کسب شده از پاسخ به هر سه پرسشنامه، تغییرات معنی‌داری را در دو مرحله قبل و بعد از آموزش نشان داد (0001/0>P).
نتیجه‌گیری: آموزش راه‌های مقابله با استرس ﻣﻲ‌ﺗﻮاﻧﺪ با کاهش استرس بیماران و افزایش کیفیت زندگی آنها، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ روش ﻣﺪاﺧﻠﻪای ﻣﻔﻴﺪ در سندرم حاد کرونری ﺑﻪ ﻛﺎر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: سندرم حاد کرونری، اﺳﺘﺮس، راه‌های مقابله با استرس، کیفیت زندگی
متن کامل [PDF 141 kb]   (5913 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه تجربي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1393/6/28 | پذیرش: 1393/6/28 | انتشار: 1393/6/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها