:: دوره 25، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 156-151 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان آگاهی دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاه
فرهاد ادهمی مقدم1 ، محمد صاحب الزمانی 2، مژگان طباطبایی جمارانی3 ، حجت اله فراهانی4 ، نجیمه آقا باباگلی5
1- متخصص چشم، فوق تخصص اکولوپلاستی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران، تهران ، ایران
2- دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران ، تهران ، ایران ، m_szamani@yahoo.com
3- آموزش پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، تهران ، ایران
4- دکتری تخصصی روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران، تهران ، ایران
5- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران، تهران ، ایران
چکیده:   (7640 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از سرنوشت سازترین انتخاب‌های دوره دانش آموزی انتخاب رشته دانشگاهی است. نداشتن آگاهی نسبت به رشته تحصیلی موجب به وجود آمدن عدم تطابق بین آینده شغلی افراد با نیازها و انتظاراتشان می‌گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاه انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- زمینه‌ای روی 501 دانشجوی ترم اول (بدو ورود) رشته‌های مختلف علوم پزشکی و رشته‌های غیر پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و سوالات سنجش میزان آگاهی بود.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار آگاهی دانشجویان 48/5 و 60/3 بود. میزان آگاهی دانشجویان در 3/30% موارد بالا، در 5/40% موارد متوسط و در 1/29% موارد پایین بود. افزایش مقاطع تحصیلی رابطه مستقیمی با میزان آگاهی داشت، بدین معنی که با افزایش مقطع تحصیلی، آگاهی گروه مورد بررسی افزایش می‌یافت. بالاترین رتبه آگاهی براساس مقاطع تحصیلی، مربوط به مقطع تحصیلی دکترای حرفه ای با میانگین رتبه 17/342 و پایین ترین آن در گروه کاردانی با میانگین رتبه‌ای 32/136 بود.
 نتیجه‌گیری: یافته های این پژوهش بیانگر این است که اکثر دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه نسبت به رشته خود آگاهی متوسطی دارند. پیشنهاد می‌گردد قبل از ورود به دانشگاه، جهت شناخت هر چه بیشتر رشته های تحصیلی، مشاوره های لازم از طرق مختلف نظیر مدارس، رسانه‌های جمعی، خانواده و..... ارائه گردد تا دانش آموزان با آگاهی قبلی رشته خود را انتخاب و با علاقه و انگیزه به ادامه تحصیل مشغول شوند.
واژگان کلیدی: آگاهی، دانشجویان، رشته تحصیلی.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، دانشجویان، رشته تحصیلی
متن کامل [PDF 181 kb]   (2247 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1394/3/26 | پذیرش: 1394/3/26 | انتشار: 1394/3/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها