RT - Journal Article T1 - The assessment of balance training based on proprioceptive reinforcement on the dynamic balance performance and Cobb angle of patients with mild adolescent idiopathic scoliosis JF - iau-tmuj YR - 2008 JO - iau-tmuj VO - 18 IS - 4 UR - http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-168-fa.html SP - 233 EP - 238 K1 - Adolescent idiopathic scoliosis K1 - Balance performance K1 - Balance training K1 - Proprioceptive AB - سابقه و هدف: در ناهنجاری اسکولیوسیز به دلیل برهم‌خوردن آناتومی سیستم عضلانی- اسکلتی تنه به‌طور سه‌بعدی در عملکرد گیرنده‌های حسی عمقی و در نتیجه عملکرد تعادلی این بیماران اختلال بوجود می‌آید. هدف این مطالعه بررسی نقش تمرینات تعادلی با تکیه بر تقویت گیرنده‌های حسی عمقی بر عملکرد تعادل دینامیکی و روند بیماری اسکولیوسیز ایدیوپاتیک می باشد. روش بررسی: در این پژوهش نیمه‌تجربی به صورت قبل و بعد از ورزش درمانی، 20 نوجوان دختر 14-11 ساله مبتلا به اسکولیوسیز ایدیوپاتیک با میانگین زاویه کاب 21/2 ±55/12 و به همین تعداد نوجوان سالم با ویژگی های مشابه بررسی شدند. انحراف ستون مهره ای (بر حسب زاویه) با استفاده از رادیوگرافی AP و متد Cobb در مبتلایان به اسکولیوسیز و عملکرد تعادل دینامیک آزمودنی ها با استفاده از دستگاه تعادل‌سنج دینامیکی بیودکس در حالت ایستاده آناتومیکی و چشم باز در شرایط پایدار و ناپایدار سطح اتکا به ترتیب برای درگیری استراتژی مچ ‌پا و استراتژی هیپ اندازه‌گیری شد. بیماران به مدت 4 ماه (54 جلسه) تحت ورزش‌درمانی مبتنی بر تقویت گیرنده‌های حسی عمقی قرار گرفتند. ‌سپس آزمون‌های تعادل و سنجش انحراف ستون مهره‌ای (زاویه کاب) بعد از درمان تکرار شد. یافته ها: ورزش درمانی منجر به کاهش انحرافات و نوسانات پوسچر به ترتیب به میزان 3/0±97/0 و 3/0±96/0 درجه گردید. بیشترین میزان بهبود عملکرد تعادلی در استراتژی هیپ (سطح ناپایدار) بود. بعد از ورزش‌درمانی در 60 درصد افراد، بین 1 تا 11 درجه اصلاح در انحنای اسکولیوسیز به‌وجود آمدف 25 درصد بدون تغییر و فقط در 15 درصد افراد فقط 1 درجه افزایش دیده شد. نتیجه گیری: با توجه به اثر ورزش درمانی مبتنی بر تقویت گیرنده‌های حسی- عمقی در بهبود عملکرد تعادلی و کاهش میزان انحنای اسکولیوسیز، گنجاندن تمرینات تعادلی مبتنی بر تقویت گیرنده‌های حسی- عمقی در برنامه‌های توانبخشی بیماران توصیه می‌شود. LA eng UL http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-168-fa.html M3 ER -