AU - Sahebalzamani, Mohammad AU - Farahani, Hojjatollah AU - Mehrabani, Elham AU - Shahbazi, Mohammadyar TI - Validity and reliability of 360-degree evaluation in the assessment of clinical nursing students PT - JOURNAL ARTICLE TA - iau-tmuj JN - iau-tmuj VO - 26 VI - 4 IP - 4 4099 - http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1178-fa.html 4100 - http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1178-fa.pdf SO - iau-tmuj 4 AB  - سابقه و هدف: ارزشیابی 360 درجه به منظور ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری، علاوه بر بهره جستن از نظرات اساتید، مورد استفاده قرار می گیرد. این پژوهش با هدف بررسی روایی و پایایی ارزشیابی360 درجه در پرستاری انجام شد. روش بررسی: در مطالعه ای ازنوع پژوهش ارزشیابی، 75 دانشجوی پرستاری دوره کارورزی دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد شهرکرد به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابتدا پرسش­نامه­ها با بهره جستن از مطالعه وسیع متون و نظر اهل فن تهیه شد. پرسش­نامه­ها بین نمونه در دسترس از دانشجویان پرستاری، مسئولین بخش­ها، پرستاران و مربیان بالینی بخش­های داخلی جراحی و بیماران توزیع شدند. نتایج ارزشیابی ثبت و در محیط مناسب بازخورد عینی داده شد. روایی ملاکی (همبستگی میانگین نمرات دروس بالینی و نظری پرستاری به تفکیک با نمره ارزشیابی 360 درجه)، روایی سازه (بررسی ساختار درونی) و پایایی (تعیین همسانی درونی، پایایی بین مشاهده گران) بررسی شد. یافته ­ها: همبستگی نمرات ارزشیابی360 درجه با میانگین دروس نظری و بالینی 32/0 (005/0=P) و 448/0 (001/0=p) بود. همبستگی بین خرده آزمون­ها معنی­دار بود و همبستگی نمره کل با آنها معنی­دار و قوی­تر از ارتباط هر خرده با کل بود که بیانگر ساختار نظری مطلوب آزمون بود. پایایی آزمون توسط ضریب آلفای کرانباخ 78/0 محاسبه شد. پایایی بین ارزیابان با تحلیل واریانس محاسبه شد و سطح معنی­داری 5/0 به دست آمد. نتیجه­گیری: براساس نتایج این پژوهش، ارزشیابی 360 درجه برای سنجش توانمندی­های محوری در پرستاری دارای روایی و پایایی مطلوب است. واژگان کلیدی: ارزشیابی بالینی 360 درجه، روایی، پایایی. CP - IRAN IN - LG - eng PB - iau-tmuj PG - 264 PT - Survey/Cross Sectional/Descriptive YR - 2016