TY - JOUR JF - iau-tmuj JO - MEDICAL SCIENCES VL - 29 IS - 2 PY - 2019 Y1 - 2019/6/01 TI - Effectiveness of computerized motion-based cognitive rehabilitation on improvement of working memory of children with ADHD TT - اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌ای مبتنی بر حرکت در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی N2 - سابقه و هدف: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلالی عصب تحولی است. نقص کارکردهای اجرایی خصیصه فراگیر این اختلال محسوب می شود که پیامدهای منفی بسیاری برای کودکان مبتلا به این اختلال را در بر دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر توانبخشی شناختی رایانه ای مبتنی بر حرکت بر بهبود توانایی شناختی حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. روش بررسی: روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود که بر روی 28 کودک 8 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شهر کرج با استفاده از نمونه گیری هدفمند انجام شد. 14 نفر از آن­ها در گروه درمان و 14 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. برای ارزیابی حافظه کاری از تکلیف چند محرک پیشین استفاده شد. داده­ها با آزمون آماری تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر آمیخته و به کمک نرم افزار spss.20 تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج به دست آمده از پژوهش نشان دادند که در حافظه کاری گروه درمان بعد از مداخله بهبود حاصل شد (01/0>p). نتیجه­گیری: : نتایج این پژوهش نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه­ای مبتنی بر حرکت می­تواند باعث بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شود. واژگان کلیدی: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، توانبخشی شناختی رایانه­ای (مبتنی بر حرکت)، حافظه کاری. SP - 171 EP - 180 AU - Jalili, Fatemeh AU - Nejati, Vahid AU - Ahadi, Hasan AU - Katanforosh, Seyed Ali AD - Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran KW - Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) KW - Computerized motion-based cognitive rehabilitation KW - Working memory. UR - http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1584-fa.html DO - 10.29252/iau.29.2.171 ER -