@ARTICLE{Safavi, author = {Kyani, Pante-A and Naeini, Seyed Mohamad Kazem and Safavi, Mahboobe and }, title = {The effect of positive thinking training on happiness and resilience of nurses in intensive care units: a randomized clinical trial}, volume = {30}, number = {2}, abstract ={سابقه و هدف: پرستاری در بخش­های مراقبت ویژه با عوامل استرس­زای مختلفی همراه است که می­تواند وضعیت روانشناختی را متاثر کند. در این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش­های مراقبت ویژه بررسی شد. روش بررسی: تعداد 60 پرستار از بیمارستان­های شهدای تجریش و شهید طالقانی انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مداخله شامل آموزش مهارت­های مثبت اندیشی به مدت 8 جلسه (هر جلسه 5/1 ساعت) بود. داده­ها با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی اطلاعات دموگرافیک، شادکامی آکسفورد (OHI) و تاب آوری کانر و دیویدسون جمع آوری شد. تحلیل داده­ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 صورت گرفت. یافته­ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک اختلاف معنی­داری نداشتند. در مرحله پیش آزمون بین دو گروه از نظر میانگین شادکامی و تاب آوری تفاوت معنی­داری وجود نداشت. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از اثربخشی مداخله در زمینه افزایش شادکامی و تاب آوری بود، به گونه ای که 55 درصد تغییرات واریانس شادکامی و 43 درصد تغییرات واریانس تاب آوری ناشی از متغیر مستقل بود. نتیجه­گیری: آموزش مهارت­های مثبت اندیشی سبب بهبود شادکامی و تاب آوری پرستاران شد. این مداخله یک روش بی عارضه و موثر است که می­تواند به صورت فراگیر در پرستاران جهت تقویت مولفه­ های روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد. }, URL = {http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1777-fa.html}, eprint = {http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1777-fa.pdf}, journal = {Medical Sciences Journal of Islamic Azad University}, doi = {10.29252/iau.30.2.193}, year = {2020} }