@ARTICLE{Sahabalzamani, author = {Safaee, Maryam and Sahabalzamani, Mohammad and Jafari, Parivash and Adhami, Farhad and }, title = {Model of improving nursing education evaluation in Islamic Azad University: a grounded theory study}, volume = {31}, number = {2}, abstract ={سابقه و هدف: آموزش پرستاری در ایران اگر چه از رشد و روند مثبتی برخوردار است، ولی با چالش هایی مواجه است که وجود این چالش­ها اهمیت توجه به ارزیابی را بیشتر می­کند. مطالعه حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در واحدهای مجری رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی به شیوه داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان بر اساس اصل اشباع نظری به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری داده­ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. داده­ها با استفاده از کدگذاری سه مرحله­ای و روش مقایسه­ای استراوس و کوربین تحلیل شد. یافته ها: ابعاد مدل ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی در 6 بعد، شامل "پدیده مرکزی"، "شرایط علّی"، "شرایط زمینه­ای"، "راهبردها"، "عوامل مداخله­گر" و "پیامدها" شناسایی شدند که ابزار و شیوه­های ارزیابی جزء پدیده مرکزی بودند. اعضای هیئت علمی، امکانات آموزشی، شرایط دانشجویان و ساختار سازمانی دانشگاه شرایط علّی بودند. نظام آموزشی، بسترهای حقوقی و بازار کار به عنوان شرایط زمینه­ای ارتقاء ارزیابی محسوب شدند. عوامل مداخله­گر شامل نگرش سازمانی به ارزیابی و انگیزش سازمانی بودند. راهبردها، دربرگیرنده مدیریت توسعه منابع انسانی و به کارگیری الگوهای موفق ارزیابی بود و پیامد پژوهش، ارتقاء آموزش پرستاری بود. نتیجه ­گیری: الزامات بی­شماری برای اثربخشی ارزیابی پرستار وجود دارد. فراهم آوردن این شرایط می­تواند اثربخشی ارزیابی فعلی توسط سیاست گذاران پرستاری را بهبود بخشد. }, URL = {http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1662-fa.html}, eprint = {http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1662-fa.pdf}, journal = {Medical Sciences Journal of Islamic Azad University}, doi = {10.52547/iau.31.2.229}, year = {2021} }