%0 Journal Article %A Zafari, Zahra %A Ahghar, Ghodsi %A Sahebalzamani, Mohammad %T The effectiveness of education model based on problem solving approach on educational engagement of medical students of Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch %J Medical Sciences Journal of Islamic Azad University %V 32 %N 2 %U http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1957-fa.html %R 10.52547/iau.32.2.166 %D 2022 %K Problem solving approach, Academic conflict, Medical students., %X سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهش­های شبه آزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی محسوب می­شود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران به تعداد 5928 نفر بودند که 60 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه مداخله آموزش مبتنی بر مبتنی بر رویکرد حل مسأله را به مدت 8 جلسه دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ(۱۳۹۱) جمع‌آوری شده و با بهره‌گیری از SPSS نسخه 25 آزمون آماری مانکوا مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: در مرحله پیش آزمون میانگین درگیری تحصیلی در بین دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت. مقایسه درگیری تحصیلی گروه مداخله نشان داد که تفاوت معنی‌داری در میانگین این متغیر و ابعاد آن بعد از مداخله مشاهده شد (05/0= p). یعنی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله تاثیر معنی داری بر درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران دارد. نتیجه­گیری: آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله از جمله عوامل مهمی است که در درگیری تحصیلی دانشجویان نقش دارد. %> http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1957-fa.pdf %P 166-174 %& 166 %! %9 Semi-pilot %L A-10-1487-1 %+ Research Institute of Education, Islamic Azad University, Tehran, Iran %G eng %@ 1023-5922 %[ 2022