%0 Journal Article %A Ranjbar, Zahra %A Mirhashemi, Malek %A Seadatishamir, Abotaleb %A Fakhimi Farhadi, Rozita %T Preparing and validating character strength training package and its effectiveness on assertiveness skills of adolescents %J Medical Sciences Journal of Islamic Azad University %V 32 %N 2 %U http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1934-fa.html %R 10.52547/iau.32.2.175 %D 2022 %K Validation, Training package, Character strength, Assertiveness, Adolescents, %X سابقه و هدف: پژوهش حاضر تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی توانمندی منش و اثربخشی بر مهارت ابراز وجود نوجوانان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نخست، تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی به انجام رسید. با مشخص شدن اهداف، محتوای مناسب برای هر توانمندی تهیه و در نهایت پس از اعمال نظر متخصصان، بسته آموزشی تدوین گردید. میزان شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) برای تمامی هدف­ها در پروتکل آموزشی بالا بود. بسته آموزشی توانمندی منش در قالب دوازده جلسه هفتاد دقیقه­ای تدوین شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در مدارس شهر تهران مشغول تحصیل بودند. دانش آموزان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه ابراز وجود پاسخ دادند. از میان آنها تعداد 30 دانش آموز که ابراز وجود آنها یک انحراف پایین­تر از میانگین قرار داشتند، به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گنجانده شدند. برای سنجش ابراز وجود از پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی (1975) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) نشان داد که میانگین نمرات پس ازمون در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بالاتر بوده است. نتیجه گیری: بر این اساس، می توان نتیجه گرفت که بسته آموزشی توانمندی منش تدوین شده در افزایش ابراز وجود نوجوانان نقش مؤثری داشت. %> http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1934-fa.pdf %P 175-184 %& 175 %! %9 Quazi-Experimental %L A-10-378-2 %+ PhD, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran %G eng %@ 1023-5922 %[ 2022