Medical Sciences Journal of Islamic Azad University
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
MEDICAL SCIENCES
Medical Sciences
http://tmuj.iautmu.ac.ir
1
admin
1023-5922
2008-3386
000
10.61186/iau
000
1023-5922
000
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
25
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی
Effectiveness of training in improving attention and working memory on continuous performance in ADHD children
روانشناسی
psychology
نيمه تجربي
Quazi-Experimental
<p dir="RTL"><strong>سابقه و هدف</strong><em>:</em> <em>اختلال کم توجهی/بیشفعالی از جمله اختلالات رشدی است که از دیرباز توجه روانشناسان و روانپزشکان را به خود مشغول کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش بهسازی توجه و حافظه</em> <em>کاری بر میزان عملکرد پیوسته</em><em><span dir="LTR"></span></em><em> کودکان مبتلا به اختلال کم</em><em><span dir="LTR"></span></em><em>توجهی/بیش</em><em><span dir="LTR"></span></em><em>فعالی انجام شد.</em></p>
<p dir="RTL"><strong>روش بررسی</strong><em>:</em> <em>پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی روی 44 نفر از کودکان مبتلا به اختلال کم</em><em><span dir="LTR"></span></em><em>توجهی / </em><em>بیشفعالی مراجعهکننده به کلینیکهای روانپزشکی شهرستان بابل که</em><em> به دو گروه 22 نفری آموزش و شاهد تقسیم شدند، انجام شد. </em><em>عملکرد هر دو گروه آزمون و شاهد با استفاده از نرمافزار عملکرد پیوسته در مرحله پیشآزمون مورد سنجش قرار گرفت. سپس هر یک از اعضای گروه آزمون به مدت 20 جلسه نیمساعته (هفت هفته، سه بار در هفته، به مدت نیم ساعت)، به صورت انفرادی تحت آموزش با نرمافزار آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری قرار گرفتند. پس از اتمام دوره آموزش، دوباره با استفاده از نرمافزار ذکر شده از هر دو گروه آزمون و شاهد، پسآزمون اجرا شد</em><em>. </em></p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها</strong>: <em>نتایج آزمون کوواریانس نشان داد با وجود افزایش عملکرد پیوسته در هر دو گروه آموزش و شاهد در مرحله پسآزمون، افزایش عملکرد پیوسته در گروه آموزش بیش از گروه شاهد بود و به این ترتیب آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال کم</em><em><span dir="LTR"></span></em><em>توجهی / بیش</em><em><span dir="LTR"></span></em><em>فعالی اثربخش بود. </em></p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه</strong><strong>گیری</strong><em>:</em> <em>آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری و آموزشهای مشابه میتواند به عنوان یک روش درمانی مکمل درمانهای دارویی و یا جایگزین درمان دارویی به حساب آید</em><em>.</em></p>
<p><strong><span dir="RTL">واژگان کلیدی:</span></strong> <em><span dir="RTL">اختلال کم</span><span dir="RTL">توجهی/بیش</span><span dir="RTL">فعالی (</span>ADHD<span dir="RTL">)، عملکرد پیوسته، بهسازی توجه و حافظه کاری</span></em></p>
<p><strong>Background</strong>: ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder) is a developmental disorder that has been attracting the attention of psychologists and psychiatrists for a long time. The purpose of this research was to study the effectiveness of training in improving attention and working memory on continuous performance in ADHD children.</p>
<p><strong>Materials and methods</strong>: This was a semi-expremental study performed on 44 ADHD children referred to psychiatric clinics in Babol city. They were equally divided into the experimental and the control groups. The performance of the members belonging to both groups was assessed using the continuous performance test in the pretest stage. Each member of the experimental group was then individually trained for 20 half-hour sessions (three half-hour sessions per week for a period of seven weeks) using attention and working memory improvement software. After the training period, post-test was conducted on members of both groups using the mentioned software.</p>
<p><strong>Results</strong>: Results of ANCOVA indicated that despite increased continuous performance in both the experimental and the control groups in the post-test stage, the increased continuous performance in the experimental group was greater compared to the control group. Therefore, training in improving attention and working memory was effective in increasing continuous performance in ADHA children.</p>
<p><strong>Conclusion</strong>: Training in improving attention and working memory, and similar trainings, can be considered as complementary treatment method, or a substitute method for medicines.</p>
<p></p>
<p><strong>Keywords</strong>: <em>Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD), Continuous performance, Improving attention and working memory.</em></p>
اختلال کم توجهی/بیش فعالی (ADHD), عملکرد پیوسته, بهسازی توجه و حافظه کاری
Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD), Continuous performance, Improving attention and working memory
263
268
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-427&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Mohammadi
زهرا
محمدی
10031947532846005312
10031947532846005312
No
MSc Student in PsychoNursing, Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
Amene sadat
Kazemi
آمنه سادات
کاظمی
mohammadi111161@yahoo.com
10031947532846005313
10031947532846005313
Yes
Psychology Department, Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
Omid
Rezaei
امید
رضایی
10031947532846005314
10031947532846005314
No
Psychology Department, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Mohammad
Fesharaki
محمد
فشارکی
10031947532846005315
10031947532846005315
No
Department of Statistics, Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, Tehran, Iran
گروه آمار، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران