Medical Sciences Journal of Islamic Azad University
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
MEDICAL SCIENCES
Medical Sciences
http://tmuj.iautmu.ac.ir
1
admin
1023-5922
2008-3386
000
10.61186/iau
000
1023-5922
000
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
27
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش هوش هیجانی بر ارتقای هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران پزشکی در سال 94-1393
The impact of emotional intelligence instruction on emotional intelligent improvement in students of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch in 2014-2015
مدیریت آموزشی
Educational management
تحليلي/مقطعي/توصيفي
Survey/Cross Sectional/Descriptive
<p dir="RTL"><strong>سابقه و هدف<em>:</em></strong> <em>هوش به عنوان یکی از وجوه قابل توجه در سازش یافتگی افراد با محیط و از عوامل مهم تفاوت فردی به شمار می­رود. </em><em>این</em> <em>پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهکارهای مبتنی بر هوش هیجانی بر ارتقای هوش هیجانی دانشجویان پزشکی درتهران انجام شد</em><em>.</em></p>
<p dir="RTL"><strong>روش بررسی</strong><em>:</em> <em>پژوهش حاضر شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانشجویان پزشکی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 94-1393 در واحد پزشکی تهران بودند که 40 نفر به روش تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی بار- آن بود. برای دانشجویان گروه آزمایش 8 جلسه آموزش برگزار شد</em><em>. </em></p>
<p dir="RTL"><strong>یافته­ ها: </strong><em>بین میانگین امتیازات کسب شده گروه آزمایش قبل و بعد از آموزش، اختلاف آماری معنی­داری وجود داشت. آزمون آماری </em><em><span dir="LTR">T</span></em><em> مستقل نشان دهنده تغییر در عملکرد گروه آزمایش بعد از مداخله نسبت به گروه شاهد بود</em><em> (05/0</em><em>></em><em><span dir="LTR">p</span></em><em>). </em></p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه</strong>­<strong>گیری</strong><em>:</em> <em>نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مهارت های درون فردی مقابله با فشار و خلق تاثیر دارد، گرچه این آموزش بر مهارت های بین فردی و سازگاری دانشجویان تاثیر نداشت</em><em>.</em></p>
<p dir="RTL"><strong>واژگان کلیدی:</strong> <em>هوش هیجانی، آموزش هوش هیجانی، مهارت</em><em>­</em><em>های درون</em> <em>فردی، مهارتهای بینفردی، مقابله با فشار، خلق کلی، سازگاری</em><em>.</em></p>
Background: Intelligence is one of the big standards in present arrangement with the society and important factors of difference between persons. This study aimed to investigate impact of emotional intelligent education on emotional intelligent improvement among medical students of Tehran Medical Branch.
Materials and methods: This quasi- experimental study with pre-test and post – test design with was done on all medical students of Tehran Medical Branch in year 2014-2015. 40 students were selected by simple random sampling and assigned in two groups. Bar – on standard emotional intelligent questionnaire (2002) was used. The experimental group received eight training sessions.
Results: There was significant relationship between reduced mean score of experimental group, before and after the training. T- test statistical test indicated changes in the performance of experimental group related to control group (P<0.05).
Conclusion: The results showed that emotional intelligence education had impact on personal skill, general mood and coping with stress; though this training did not have impact on interpersonal skills and adaptability among students.
Keywords: Emotional intelligent education, Personal skills, Interpersonal skills, Coping with stress, General mode, Adaptability.
هوش هیجانی, آموزش هوش هیجانی, مهارتهای درون فردی, مهارتهای بینفردی, مقابله با فشار, خلق کلی, سازگاری.
Emotional intelligent education, Personal skills, Interpersonal skills, Coping with stress, General mode, Adaptability
32
39
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-481&slc_lang=fa&sid=1
Neda
Gholizadeh Tehrani
ندا
قلی زاده تهرانی
10031947532846006081
10031947532846006081
No
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
Mohammad
Nourian
محمد
نوریان
mnouran2001@yahoo.com
10031947532846006082
10031947532846006082
Yes
دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
Nayereh
Shahmohammadi
نیره
شاه محمدی
10031947532846006083
10031947532846006083
No
دکتری علوم تربیتی، عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش