Medical Sciences Journal of Islamic Azad University
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
MEDICAL SCIENCES
Medical Sciences
http://tmuj.iautmu.ac.ir
1
admin
1023-5922
2008-3386
000
10.61186/iau
000
1023-5922
000
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
31
4
online
1
fulltext
fa
بـررسی مـقایسه ای عـوامل تنـش زا در دانـشجویـان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
Comparative study of stressors in medical and non-medical students of Tehran Islamic Azad University
مدیریت آموزشی
Educational management
تحليلي/مقطعي/توصيفي
Survey/Cross Sectional/Descriptive
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">سابقه و هدف</span></span></strong><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span></em> <em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یکی از احساسات درک شده توسط دانشجویان که نقش مهمی در عملکردها و کسب موفقیت­های تحصیلی آنها دارد، تنش است که معمولأ مورد غفلت قرار می­گیرد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مقایسه عوامل تنش­زا در دانشجویان علوم­پزشکی و غیر پزشکی انجام شد</span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">. </span></span></span></em><em><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></em><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش بررسی</span></span></span></strong><em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span></em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> <em>در پژوهشی توصیفی مقایسه</em></span></span></span><em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ای، 380 نفر از دانشجویان علوم</span></span></span></em> <em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه علوم</span></span></span></em> <em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پزشکی آزاد اسلامی تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 انتخاب شدند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات فردی و عوامل تنش</span></span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زا بود. تحلیل داده ها با استفاده ازنرم افزار </span></span></span></em><em><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-size:12.0pt;">SPSS/16</span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و آمار توصیفی و آزمون تی</span></span></span></em> <em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مستقل در سطح معنی داری کمتر از 05/0 انجام شد</span></span></span></em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span> <em><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></em><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:14.0pt;">­</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها:</span></span></span></strong> <em><span style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در میان دانـشجویـان علوم</span></span></span></em> <em><span style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، از نظر مشکلات مربوط به "امور تحصیلی"، "مشکلات هیجانی و عاطفی"، "مشکلات شغلی، رفاهی و مالی"، "مسائل زناشویی، ازدواج و انتخاب همسر"، "مشکلات اجتماعی" و "مشکلات خانوادگی" تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (05/0</span></span></span></em><em><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-size:10.0pt;">p<</span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)، اما بین مشکلات مربوط به "داغدیدگی"، "حوادث غیر مترقبه از قبیل بلایای طبیعی و سوانح مختلف" و "خصوصیات و عادات رفتاری و مسائل بهداشتی و درمانی" تفاوت آماری معنی­داری وجود نداشت (05/0</span></span></span></em><em><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-size:10.0pt;">p></span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span></span></em><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.4pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.4pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span><span style="letter-spacing:-.4pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گیری</span></span></span></strong><em><span style="letter-spacing:-.4pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span></em> <em><span style="letter-spacing:-.4pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج پژوهش حاضر می­تواند با کمک به مدیران در تدوین چارچوب­های آموزشی جهت بهبود و ایجاد محیط آموزشی مناسب، شناخت و ارتقاء روشهای سازگاری در دانشجویان و ارائه آموزشهای مؤثر به والدین، در کاهش عوامل تنش­زا در دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد</span></span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span></em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:B Koodak;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span>
<strong>Background</strong>: Stress is one of the perceived feelings in university students that plays an important role in students' academic performance and achievement which is often overlooked. Therefore, the present study was conducted to identify and compare stressors in medical and non-medical students.<br>
<strong>Materials and methods</strong>: In this comparative descriptive study, a sample of 380 medical and non-medical students of Islamic Azad University in Tehran, who were at the first semester of the 2019-2020 academic year were selected. The study tools included a demographic information and stressors questionnaire. Data were analyzed by SPSS-16 software using descriptive statistics and independent t-test at the significant level of 0.05.<br>
<strong>Results</strong>: There was a statistically significant difference between the medical and non-medical students of Tehran Islamic Azad University, in terms of problems related to "academic affairs", "emotions", "job, welfare and finance", "marital issues, marriage and choice of spouse", "social issues " and " family issue” (p<0.05). However, no statistically significant difference was observed between the medical and non-medical students in terms of problems related to "burnout", "unexpected events such as natural disasters”, "different accidents" and "behavioral characteristics and habits, and health issues" (p>0.05).<br>
<strong>Conclusion</strong>: The results of present study can help managers in developing educational frameworks to improve and create a suitable educational environment, recognize and improve coping strategies among students and to provide effective education for parents in order to reduce the stressors of students
تنش, تنش آموزشی, دانشجویان, مشکلات تحصیلی, مشکلات هیجانی و عاطفی, مشکلات اجتماعی
Stress, Educational stress, Students, Academic problems, Emotional problems, Social problems
442
449
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1324-1&slc_lang=fa&sid=1
Niloufar
Jeyhani
نیلوفر
جیحانی
njeyhani@yahoo.com
10031947532846009912
10031947532846009912
No
1MSc in Educational Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران
Bahareh
Akbarzadeh
بهاره
اکبرزاده
tba.nursing@yahoo.com
10031947532846009913
10031947532846009913
No
Nursing PhD Student, Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran Medical Sciences Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
Narges
Hasanmoradi
نرگس
حسن مرادی
morad-n@yahoo.com
10031947532846009914
10031947532846009914
No
Associated Professor, PhD in Educational Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشیارگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران
Mohammad
Sahebalzamani
محمد
صاحب الزمانی
m-szamani@yahoo.com
10031947532846009915
10031947532846009915
Yes
Associated Professor, Department of Management, Faculty of Health, Tehran Medical Sciences Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران