Medical Sciences Journal of Islamic Azad University
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
MEDICAL SCIENCES
Medical Sciences
http://tmuj.iautmu.ac.ir
1
admin
1023-5922
2008-3386
000
10.61186/iau
000
1023-5922
000
fa
jalali
1391
3
1
gregorian
2012
6
1
22
2
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر آموزش رفتارهای تغذیهای وفعالیتهای ورزشی برخودکارآمدی دانشآموزان مدارس راهنمایی
Impact of dietary behaviors and exercise activities education on the self- efficacy of middle school students
پرستاري
Nursing
نيمه تجربي
Quazi-Experimental
<span style="font-weight: bold">سابقه و هدف</span>: تغذیه سالم و فعالیت جسمی منظم، از رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت هستند، لذا تشویق نوجوانان برای ایجاد رفتارهای تغذیهای سالم وانجام فعالیتهای ورزشی منظم ازاولویتهای بهداشت عمومی جامعه است. این پژوهش به منظور تعیین تاثیر آموزش رفتارهای تغذیهای و فعالیتهای ورزشی بر خودکارآمدی دانشآموزان مدارس راهنمایی شهر کرمان انجام گرفت.
<br> <span style="font-weight: bold">روش بررسی</span>: در این پژوهش نیمه تجربی، تعداد 120 نفر از دانشآموزان مقاطع اول تا سوم مدارس راهنمایی دولتی و غیرانتفاعی به روش تصادفی– خوشهای چند مرحلهای انتخاب و سپس به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم گردیدند. ابزارگردآوری دادهها پرسش-نامه بود. ابتدا آزمون اولیه به عمل آمد. سپس 8 جلسه 60 دقیقهای برنامه آموزشی در مورد تغذیه سالم و فعالیتهای ورزشی و اهمیت آنها، به روش سخنرانی، پرسش و پاسخ و در اختیار قرار دادن جزوه آموزشی برای گروه تجربی اجرا گردید. سپس دادهها در قبل و بعد از مداخله در گروه تجربی با گروه شاهد مقایسه شدند و برای دستیابی به اهداف پژوهش، از روشهای آماری t زوجی، مان ویتنی- U، ویلکاکسون، کایدو، فیشر و تیمستقل استفاده گردید. <br>
<span style="font-weight: bold">یافتهها</span>: بین خودکارآمدی کلی در تمام حیطههای رفتارهای تغذیهای، گروه تجربی با میانگین 59/10±92/38 و گروه شاهد 33/0±78/1- و خودکارآمدی کلی فعالیتهای ورزشی، گروه تجربی با میانگین 01/6±97/15 و گروه شاهد 5/1±87/0-، اختلاف معنیدار آماری وجود داشت (0001/0=p) و در زمینه ارتقاء خودکارآمدی به دنبال آموزش رفتارهای تغذیهای و فعالیتهای ورزشی نیز اختلاف آماری معنیداری بین دو گروه تجربی وشاهد دیده شد (0001/0=p). <br>
<span style="font-weight: bold">نتیجهگیری</span>: : آموزش رفتارهای تغذیهای و فعالیتهای ورزشی برخودکارآمدی دانشآموزان تاثیر مثبت دارد، لذا انجام مداخلات آموزشی جهت ارتقاء خودکارآمدی در زمینههای مختلف بهداشتی و پیشگیری ضروری است.
<span style="font-weight: bold">Background</span>: Good nutrition and regular physical activity are health promoting behaviors. Therefore, encouraging adolescents for following good nutritional behavior and having regular physical activity is one of the health priorities of community. This study was performed to determine the effect of educational programs related to nutritional behaviors and physical activity on self- efficacy of middle school students in Kerman. <br>
<span style="font-weight: bold">Materials and Methods</span>: In this quasi experimental study, 120 students of private and public middle schools were selected through multi- stage cluster random sampling and were assigned into two groups of experimental and control. Data was gathered using a questionnaire. After performing a pre-test, experimental group received eight 60-minute sessions of educational program on healthy nutrition and physical activity and their importance were hold through giving lecture and providing question and answer time and educational booklet. The data from before and after of intervention in experimental group were compared with control group by paired t-test, Mann-whitney U, Wilcoxon, Chi-square, Fisher and independent t-test. <br>
<span style="font-weight: bold">Results</span>: Self-efficacy in all domains of nutritional behavior has a significant difference in experimental group (38.92 ±10.59) compared to the control group (-1.78 ± 0.33) (p<0.0001). There was also a significant difference in the self- efficacy in physical activity between the experimental group (15.97 ± 6.01) and control group (-0.87±1.5). All two groups showed significant difference in the promotion of nutritional behavior and physical activity following the educational program (P<0.001).
<br><span style="font-weight: bold">Conclusion</span>: Educational programs on nutritional behavior and physical activity have positive effects on students’ self-efficacy. Therefore, providing educational programs for promotion of self-efficacy in various health issues and prevention is highly required.
خودکارآمدی، آموزش، رفتارهای تغذیهای، فعالیتهای ورزشی، دانش آموزان
Self-efficacy, Education, Nutritional behaviors, Exercise activities, Students
143
151
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-155-52&slc_lang=fa&sid=1
Mahbobeh
safavi
محبوبه
صفوی
10031947532846003498
10031947532846003498
No
PhD of Health Care Management , Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, Tehran, Iran
دکترای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
Seyed Hossein
Yahyavi
سید حسین
یحیوی
10031947532846003499
10031947532846003499
No
Anesthesiologist, Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, Tehran, Iran
متخصص بیهوشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
Mahtash
Pourrahimi
مهتاش
پور رحیمی
p_mahtash@yahoo.com
10031947532846003500
10031947532846003500
Yes
MSc Student of Nursing Education, Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران