[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 34، شماره 1 - ( بهار1403 1402 ) ::
جلد 34 شماره 1 صفحات 96-84 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر آموزش سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
طاهره‌بانو برزویی1 ، فرشته کردستانی 2، طاهره اشک تراب3 ، یلدا دلگشایی4 ، بهارک شیرزاد کبریا4
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، fe.kordestani92@gmail.com
3- استاد، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علــوم پزشــکی تهــران، دانشــگاه آزاد اســلامی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (438 مشاهده)
سابقه و هدف: سواد سلامت به‌عنوان یک مسئله جهانی در قرن 21 از اهمیت روزافزون برخوردار است. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر میزان دانش و آگاهی بیماران از بیماری خود، سواد سلامت است. هدف اصلی این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر آموزش سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بود.
روش بررسی: در مطالعه کیفی حاضر با 18 نفر از خبرگان آموزش بهداشت، آموزش پزشکی، پرستاری و اعضای هیأت علمی با حداقل تحصیلات  دکتری در مدیریت آموزشی و مدیریت  آموزش عالی که به روش نمونه گیری هدفمند  انتخاب شدند مصاحبه انجام شد. روش گردآوری داده ها  مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که به روش تحلیل محتوی کیفی قراردادی تجزیه و تحلیل شدند.  اعتبار داده ها با استفاده از معیارهای  لینکلن و گوبا تایید شد. 
یافته­ها: با تحلیل دیدگاه مشارکت کنندگان عوامل مؤثر بر آموزش سواد سلامت در شش بعد شامل «سواد پایه، سواد تخصصی، سواد اجتماعی، سواد فرهنگی، سواد رسانه ای و مدیریت دیابت"  با 17  مؤلفه و 87 شاخص شناسایی شد.
نتیجه­گیری: شناسایی ابعاد، مؤلفه­ها و شاخص­های مؤثر بر آموزش سواد سلامت می تواند زیر بنایی برای طراحی الگو برای آموزش سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت باشد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، سواد سلامت، بیماران مبتلا به دیابت
متن کامل [PDF 414 kb]   (247 دریافت)    
نيمه آزمايشي : كيفي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1402/4/26 | پذیرش: 1402/6/18 | انتشار: 1402/12/10
فهرست منابع
1. Visscher BB, Heerdink ER, Rademakers J. Usability of an animated diabetes information tool for patients with different health literacy levels: a qualitative study. Int J Pharm Pract 2023; 31:46-54. [DOI:10.1093/ijpp/riac098]
2. Saeedi P, Petersohn I, Salpea P, Malanda B, Karuranga S, Unwin N, et al. Global and regional diabetes prevalence estimates for 2019 and projections for 2030 and 2045: Results from the International Diabetes Federation Diabetes Atlas. Diabetes Res Clin Pract. 2019; 157:107843. [DOI:10.1016/j.diabres.2019.107843]
3. Khamseh ME, Sepanlou SG, Hashemi-Madani N, Joukar F, Mehrparvar AH, Faramarzi E, et al. Nationwide Prevalence of Diabetes and Prediabetes and Associated Risk Factors Among Iranian Adults: Analysis of Data from PERSIAN Cohort Study. Diabetes Ther Res Treat Educ diabetes Relat Disord 2021;12:2921-38. [In Persian] [DOI:10.1007/s13300-021-01152-5]
4. Sorour M, Nasser G. Structural Model of Quality of Life in Patients with Type II Diabetes Based on Health Beliefs and Self-efficacy Mediated by Self-management Behaviors. J Diabetes Nurs 2020;1237-49. [In Persian]
5. Robatsarpooshi D, Tavakoly Sany SB, Alizadeh Siuki H, Peyman N. Assessment of health literacy studies in Iran: systematic review. J Sabzevar Univ Med Sci 2019;25:793-807. [In Persian]
6. Mohamadlo A, Batooli Z, Ramezankhani A. The analysis and review of the literatures in the field of health literacy. JMIS 2020;6:58-72. [In Persian] [DOI:10.29252/jmis.6.2.58]
7. Sheikhi S, Khaledi A, Safari S. The Relationship Between Health Literacy and Social Commitment with Health Self-Care during the Covid-19 disease pandemic. Soc Welf Q 2021; 21:161-88. [In Persian]
8. Mogessie HM, Gebeyehu MA, Kenbaw MG, Tadesse TA. Diabetic health literacy and associated factors among diabetes mellitus patients on follow up at public hospitals, Bale Zone, South East Ethiopia, 2021. PLoS One 2022;17: e0270161. [DOI:10.1371/journal.pone.0270161]
9. Gao Y, Yan K, Yan X, Xi N, Gao J, Ren H. Correlation between health literacy and health‐related quality of life in patients with diabetic peripheral neuropathy: The mediating role of self‐management. Nurs Open 2023; 10:3164-77. [DOI:10.1002/nop2.1566]
10. Birati Y, Yefet E, Perlitz Y, Shehadeh N, Spitzer S. Cultural and Digital Health Literacy Appropriateness of App- and Web-Based Systems Designed for Pregnant Women with Gestational Diabetes Mellitus: Scoping Review. J Med Internet Res 2022 ;24: e37844-e37844. [DOI:10.2196/37844]
11. Samiee Roudi K, Peyman N. Understanding the Concept of Health Literacy by Health Personnel: A Qualitative Content Analysis. J Qual Res Heal Sci 2020; 8:22-32. [In Persian]
12. Sharbatiyan M, Azarnia F. Study of health literacy components of citizens of Mashhad based on health-oriented approach. Motaleate Farhangi-Ejtemaei Khorasan 2021;15: 83-118. [In Persian]
13. Maleki Chollou K, Gaffari-Fam S, Babazadeh T, Daemi A, Bahadori A, Heidari S. The association of health literacy level with self-care behaviors and glycemic control in a low education population with type 2 diabetes mellitus: a cross-sectional study in Iran. Diabetes, Metab Syndr Obes 2020;1685-93. [DOI:10.2147/DMSO.S253607]
14. Whiting DR, Guariguata L, Weil C, Shaw J. IDF diabetes atlas: global estimates of the prevalence of diabetes for 2011 and 2030. Diabetes Res Clin Pract 2011; 94:311-21. [DOI:10.1016/j.diabres.2011.10.029]
15. Rowlands G, Shaw A, Jaswal S, Smith S, Harpham T. Health literacy and the social determinants of health: a qualitative model from adult learners. Health Promot Int 2017; 32:130-8.
16. Zarcadoolas C, Pleasant A, Greer DS. Understanding health literacy: an expanded model. Health Promot Int 2005;20:195-203. [DOI:10.1093/heapro/dah609]
17. Sørensen K, Van den Broucke S, Fullam J, Doyle G, Pelikan J, Slonska Z, et al. Health literacy and public health: a systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health 2012;12:1-13. [DOI:10.1186/1471-2458-12-80]
18. Afshar Badr Z, Shirzad Kebria B, Khosravi P, Korsestani F. Presenting a Health Literacy Model for Hypertensive Patients in Shahid Rajaei Heart Hospital. J Healthc Manag 2021;12:103-14. [In Persian]
19. Kamali M. Assessment of Health Literacy among Patients with Diabetes: Development of a Model for the Improvement of Health Literacy. Iran Red Crescent Med J 2021;23.
20. Lael-Monfared E, Barghbani R, Ghezekgharshi MR, Rajabzadeh R. A survey on the relationship between quality of life of patients with type 2 diabetes and some of the demographic parameters in patients referred to the diabetes clinic of sabzevar summary. Iran J Diabetes Metab 2017; 16:323-30. [In Persian]
21. Ronak Ahmadipour, Mojtaba Moazzami, Sadiqeh Tutian IK. Identifying the systematic elements of promoting cultural literacy; Subject of study: Iran's education. J Sociol Res 2020;14. [In Persian]
22. Mohaghegh F, Emamjome F, Mousavian SM, Darman F. Designing a model for cultural literacy in the Islamic Azad University (case study: Science and Research Branch, Tehran). Intercult Stud Q 2021; 16:9-40. [In Persian]
23. Desmond KJ, Stahl SA, Graham MA. Combining Service Learning and Diversity Education. Mak Connect Interdiscip Approaches to Cult Divers 2011;13.
24. Shliakhovchuk E. After cultural literacy: New models of intercultural competency for life and work in a VUCA world. Educ Rev 2021; 73:229-50. [DOI:10.1080/00131911.2019.1566211]
25. Jamali M, Sadeghzadeh Ghamsari A, Salehi Amiri R, Farmahini Farahani M. Investigating the current situation of the management of cultural literacy promotion in the educational system of Iran. Socio-Cultural Strateg 2020; 8:31-51. [In Persian]
26. Jahangiri Zarkani R, Hashemi S, Geranmayeh Poor A. Investigating the relationship between media literacy and physical health literacy of citizens of bandar abbas. J Cult Stud 2021; 22:39-62. [In Persian]
27. Salemi A, Khaniki H, Habib Sabouri KhosrowShahi H, Hashemi S. A path analysis on media health literacy and its relation to social media consumption in Tehran. New Media Stud 2022; 8:41-74. [In Persian]
28. Park S. Dimensions of digital media literacy and the relationship with social exclusion. Media International Australia 2012; 142:87-100. [DOI:10.1177/1329878X1214200111]
29. Zhang L, Zhang H, Wang K. Media literacy education and curriculum integration: A literature review. Int J Contemp Educ. Redfame publishing 2020; 3:55-64. [DOI:10.11114/ijce.v3i1.4769]
30. Lau J, Grizzle A. Media and information literacy: Intersection and evolution, a brief history. In: Goldstein S, Ed. Informed Societies; why information literacy matters for citizenship, participation and democrac. UK; Facet Publishing; 2020. P.89-109. [DOI:10.29085/9781783303922.007]
31. Rahimian Boogar E, Ali Besharat M, Mohajeri Tehrani M, Talepasand S. Predictive Role of Self-Efficacy, Belief of Treatment Effectiveness and Social Support in Diabetes Mellitus Self-Management. Iran J Psychiatry Clin Psychol 2011;17. [In Persian]
32. Wichit N, Mnatzaganian G, Courtney M, Schulz P, Johnson M. Psychometric testing of the family‐carer diabetes management self‐efficacy scale. Health Soc Care Community 2018; 26:214-23. [DOI:10.1111/hsc.12511]
33. Niknami S, Rakhshani F. The effect of self-efficacy education program on reducing blood sugar levels in patients with type 2 diabetes. Heal Educ Heal Promot 2013; 1:67-79. [In Persian] [DOI:10.4103/2277-9531.145935]
34. Shi Q, Ostwald SK, Wang S. Improving glycaemic control self‐efficacy and glycaemic control behaviour in Chinese patients with Type 2 diabetes mellitus: randomised controlled trial. J Clin Nurs 2010; 19:398-404. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2009.03040.x]
35. Ha M, Hu J, Petrini MA, McCoy TP. The effects of an educational self-efficacy intervention on osteoporosis prevention and diabetes self-management among adults with type 2 diabetes mellitus. Biol Res Nurs 2014; 16:357-67. [DOI:10.1177/1099800413512019]
36. Jajarmi M, Razavizadeh Tabadkan BBZ, Vakili Y. The Effectiveness of Mindfulness-based Cognitive Therapy (MBCT) on Depression and the Style of Ruminative Response in Women with Type 2 Diabetes Abstract. Women Fam Stud 2019; 12:85-104. [DOI:10.52547/nkums.11.1.1]
37. Soheili S, Khalili R. Investigating the effect of lifestyle modification education on diabetic patient blood sugar levels. Iran J Endocrinol Metab 2021;23:21-6. [In Persian]
38. Beheshti F, Gorji Y. The Effectiveness of Affect Regulation Training on depression syndromes and life expectancy in women with diabetic neuropathy. Women Fam Stud 2022; 15:115-33. [In Persian]
39. Mahnaz Khaleghi Noshin Peyman FAS. The Relationship between Health Literacy and Health-Related Quality of Life in Students. J Heal Educ Heal Promot 2019; 7:66-73. [DOI:10.30699/ijhehp.7.1.66]
40. Sanagouye Moharer G, Shirazi M, Kahrazei F, Karami Mohajeri Z, Kia S. Effect of self-management training on stress, mental health, and self-care behaviors in patients with type II diabetes. J Diabetes Nurs 2020; 8:1084-95.
41. Rise MB, Pellerud A, Rygg LØ, Steinsbekk A. study. PLoS One 2013;8: e64009. [DOI:10.1371/journal.pone.0064009]
42. Bayat F, Shojaeizadeh D, Hossaini, Sayyed Mostafa Sadeghi R, Tol A. Effectiveness of educational program on lifestyle modification among type II diabetic patients. J Heal Syst Res 2013; 8:1235-44.
43. MacPherson H, Elliot B, Hopton A, Lansdown H, Birch S, Hewitt C. Lifestyle advice and self-care integral to acupuncture treatment for patients with chronic neck pain: secondary analysis of outcomes within a randomized controlled trial. J Altern Complement Med 2017; 23:180-7. [DOI:10.1089/acm.2016.0303]
44. Lee K, Lee S, Song C. Whole-body vibration training improves balance, muscle strength and glycosylated hemoglobin in elderly patients with diabetic neuropathy. Tohoku J Exp Med 2013; 231:305-14. [DOI:10.1620/tjem.231.305]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borzuoi T B, Kordestani F, Ashketorab T, Delgoshaei Y, Shirzad Kebria B. Identifying the effective dimensions and components on health literacy education for patients with diabetes in the hospitals of Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences. MEDICAL SCIENCES 2024; 34 (1) :84-96
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2144-fa.html

برزویی طاهره‌بانو، کردستانی فرشته، اشک تراب طاهره، دلگشایی یلدا، شیرزاد کبریا بهارک. شناسایی ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر آموزش سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1402; 34 (1) :84-96

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2144-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 34، شماره 1 - ( بهار1403 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4657