:: دوره 27، شماره 4 - ( زمستان 96 1396 ) ::
جلد 27 شماره 4 صفحات 289-282 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه امکان سنجی برگزاری دوره آموزش مجازی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران
سمانه پارچه بافیه 1، محبوبه صفوی2 ، سهیلا مشعوف3 ، گلنوش میرسعیدی4 ، شادی عبداله زرگر5 ، هومن بخشنده6
1- گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پرستاری دانشگاه تربیت مدرس ، Parchebafieh_s@yahoo.com
2- دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ دانشجوی دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
4- دکترای مدیریت آموزشی، گروه اتاق عمل، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران، تهران، ایران
5- گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
6- اپیدمیولوژیست، مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده:   (5383 مشاهده)
سابقه و هدف:. تحول و تکامل فن­اوری اطلاعات، همه بخش‌های جامعه از جمله حوزه آموزش را تحت تاثیر قرار داده است. پیش شرط استفاده از یادگیری الکترونیکی، وجود زمینه و بستر‌های لازم و دیدگاه روشن درباره آن است. هدف از این مطالعه، بررسی امکان برگزاری دوره آموزش مجازی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران از نظر اعضای هیات علمی بود.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، کلیه اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران با تعداد 51 نفر بررسی شدند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسش­نامه 54 گویه‌ای با مقیاس لیکرتی 5 گزینه‌ای و در 7 حیطه تکنولوژیکی، انسانی، رهبری و مدیریت، اداری و پشتیبانی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و پداگوژیکی بود.
یافته­ها: میانگین پاسخ‌ها در تمامی حیطه‌ها از نظر شرکت کنندگان بالاتر از حد متوسط بود (0001/0>P). ضریب همبستگی اتا ارتباط قوی بین متغیرهای دموگرافیک شامل جنسیت و میزان تحصیلات با نمره کل پرسش­نامه را نشان نداد، اما با افزایش سن مشارکت کنندگان، نمره کل پرسش­نامه با اثرگذاری 42 درصدی افزایش یافت.
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران از آمادگی خوبی برای برگزاری دوره‌های آموزش مجازی برخوردار است و باید نسبت به برگزاری این دوره‌ها اقدام نماید.
واژه‌های کلیدی: امکان سنجی، آموزش مجازی، پرستاری و مامایی
متن کامل [PDF 251 kb]   (1645 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات بهداشتي
دریافت: 1395/7/18 | پذیرش: 1396/2/10 | انتشار: 1396/10/2


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 27، شماره 4 - ( زمستان 96 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها