تبیین مدل نقش واسطه ای نشخوار فکری در رابطه بین ویژگی های شخصیتی و استرس ادراک شده با نگرانی از تصویر بدنی در افراد متقاضی جراحی زیبایی
|
شکوفه صمدیان1 ، مهناز استکی 2، رویا کوچک انتظار3 ، آنیتا باغداساریانس3 ، افسانه قنبری پناه3 |
1- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران 2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، p.esteki@gmail.com 3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران |
|
چکیده: (2607 مشاهده) |
سابقه و هدف: تمایل به زیبایی از دیرباز در سرشت انسانها وجود داشته است. جراحی زیبایی برای خلق زیبایی و ایجاد تصویر ذهنی مطلوب امروزه مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، تبیین نقش واسطهای نشخوار فکری در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و استرس ادراک شده با نگرانی از تصویر بدنی بود.
روش بررسی: طرح پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی است که در آن 350 نفر از متقاضیان جراحی زیبایی که به مراکز جراحی زیبایی شمال تهران مراجعه کرده بودند، داوطلبانه و به روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و به پرسش نامههای جمعیت شناختی، استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983)، پرسش نامه شخصیت نئو (1985)، نگرانی از تصویر بدنی لیتلتون (2005) و پاسخ های نشخواری نولن هوکسما و مارو (1991) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای Amos و SPSS و با تکیه بر مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد مدل اندازه گیری متغیرهای پژوهش اعتبار دارد و نشخوار ذهنی نقش واسطهای در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و استرس ادراک شده با نگرانی از تصویر بدنی در افراد متقاضی جراحی زیبایی دارد. همین طور مدل ساختاری نگرانی از تصویر بدنی براساس ویژگیهای شخصیتی و استرس ادراک شده از برازش مطلوبی برخوردار است.
نتیجه گیری: لازم است از مقیاسهای هنجار شده برای درک وارزیابی روانشناختی قبل از جراحی زیبایی استفاده شود و این غربالگری میتواند باعث کاهش تعداد جراحی های غیرضروری شود. |
|
واژههای کلیدی: نشخوار فکری، ویژگی های شخصیتی، استرس ادراک شده، نگرانی از تصویر بدنی، جراحی زیبایی |
|
متن کامل [PDF 425 kb]
(1225 دریافت)
|
نيمه آزمايشي : بنيادي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1399/3/31 | پذیرش: 1399/7/27 | انتشار: 1400/4/1
|
|
|
|