[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 31، شماره 1 - ( بهار1400 1400 ) ::
جلد 31 شماره 1 صفحات 120-107 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی بهبود کیفیت کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران
نرگس منتهای آبکنار1 ، حمیدرضا آراسته 2، اختر جمالی3
1- دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- استاد مدیریت آموزش عالی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، Arastehhr@gmail.com
3- استادیار عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1520 مشاهده)
سابقه و هدف: بهبود و ارتقای کیفیت آموزش کارورزی، مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است که در این رابطه نظرات و ایده­های دانشجویان، به عنوان عنصر آموزشی،  می ­تواند راه­گشای برنامه‌های آینده باشد. هدف این پژوهش الگوی بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران بود.
روش بررسی: این پژوهش به روش آمیخته و به صورت کیفی انجام شد. در مرحله کیفی از رویکرد داده­بنیاد استفاده شد. جهت تحلیل داده­های کیفی از روش کدگذاری نظری استفاده شد. 
یافته ­ها: با توجه به موضوع مطالعه حاضر ارائه الگوی بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران از رویکرد کیفی و با طرح شیوه‌ اکتشافی استفاده شد. بدین منظور با استفاده از رویکردی کیفی و کدگذاری داده­ها، الگوی بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران تدوین شد.
نتیجه ­ گیری : نتایج الگوی بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در بخش کیفی نشان داد که در پاسخ به شرایط علی انطباق آموزش نظری و بالینی، جذب مربیان متخصص، انگیزش، امکانات آموزشی، زمان­بندی مناسب دوره­ها، اطلاعات دانشجویان و ارزشیابی استخراج شد. در پاسخ به زمینه مقوله­های برنامه­ریزی، افزایش تعداد بیمارستان­ها استخراج شد. در پاسخ به عوامل مداخله­گر، محدودیت­های مالی و تعداد زیاد دانشجویان استخراج شد. در پاسخ به راهبردها، فراهم کردن امکانات آموزشی و تعامل بین مربیان بالینی و استادان آموزشی استخراج گردید و در پاسخ به پیامدها، پیامدها برای بیمارستان، بیماران، اجتماعی و کارورزان استخراج شد.
واژه‌های کلیدی: کدگذاری نظری، دوره‌های کارورزی، پیراپزشکی، الگوی بهبود کیفیت.
متن کامل [PDF 672 kb]   (867 دریافت)    
نيمه آزمايشي : موردي- شاهدي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1397/12/22 | پذیرش: 1399/4/17 | انتشار: 1400/1/4
فهرست منابع
1. 1. Mousavi M, Mohammadzadeh S, Shabani K. The quality of environmental assessment of internship courses from the perspective of undergraduate students of Agricultural and Natural Resources University of Ramin, Khuzestan. Journal of Agriculture Management Research 2014; 30: 66-55. [In Persian]
2. Farzianpour F, Eshraghian MR, Imami AH, Hosseini S. Evaluation of internship and internship courses in basic sciences and clinical sciences in hospitals based on the survey of Tehran University of Medical Sciences students. Tehran University of Medical Sciences Journal 2014; 5: 436-427. [In Persian]
3. Azimi N, Bagheri R, Mousavi P, Bakhshandeh Bavarsad M, Honarjoo M. Study of the problems of clinical education and providing solutions for improving its quality from the viewpoint of midwifery students. Res Med Educ 2016; 4: 51-43. [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.4.43]
4. Tabrizi J, Jannati A, Hamzehei Z, Narimani M. Improving Summative Evaluation Of Clerkship For Health services Management Student In Tabriz Faculty Of Health and Nutrition, Using OSFE. J Hospital 2010; 8:75-81.
5. Mohammadpour Y, Khalilzadeh H, Habibzadezadeh H, Ahangarzadeh Rezaee S, Rasooli D. The effect of employing clinical edication associate model on clinical lerning of nursing student. Journal Urmia Nurs Midwifery Fac 2010; 4:22-27.
6. Zahiri M, Torabi pour A. Assessment of Field Training Programs in Graduates of Health Services Management in Ahwaz Jondishapour University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 2: 183-90. [In Persian]
7. Valiee S, Moridi G, khaledi S. Barriers to and Facilitators of Clinical Education from Sanandaj Nursing Students' Viewpoints. Journal Preventive Care in Nursing & Midwifery 2013; 1: 64-74. [In Persian]
8. Cook DA, Levinson AJ, Garside S. Method and reporting quality in health professions education research: a systematic review. Med Educ 2015; 3: 227-238. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2010.03890.x]
9. Charmaz C. Grounded Theory: Objectivist and Subjectivist Methods. In: Denzin N, Lincoln Y, Eds. Handbook of Qualitative Research. 2nd ed. London &Thousand Oaks: Sage; 2000.
10. Strauss A, Corbin J, Eds. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications; 1998.
11. Creswell JW, Ed. Qualitative Research: A Guide to design and Implementation. Kiamanesh A, Danaye Tous M, Translator. Tehran: Jihad Daneshgahi, Allameh Tabatabai University; 2019.
12. Corbin J, Strauss A. Grounded Theory Research: Procedure and Evaluative Criteria. Qualitative Sociology 1990;13: 3-21. [DOI:10.1007/BF00988593]
13. Strauss AL, Corbin J. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory. 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage; 2007.
14. Amerine LB, Valgus JM, Moore JD, Arnall JR, Savage SW. Implementation of a longitudinal early immersion student pharmacist health system internship program. Curr Pharm Teach Learn 2017; 3: 421-6. [DOI:10.1016/j.cptl.2017.01.011]
15. Whiteside D, Stubbs B, Soundy A. Physiotherapy students' experiences of bullying on clinical internships: a qualitative study. J Physiother 2017; 1: 41-46. [DOI:10.1016/j.physio.2013.06.005]
16. Chanakit T, Low BY, Wongpoowarak P, Moolasarn S, Anderson C. A Survey of Pharmacy Education in Thailand. Am J Pharm Educ 2014;78:161. [DOI:10.5688/ajpe789161]
17. Riddle EW, Han JJ, Becker A, Hiller DF, Fisher CS, Aarons, CB, et al. Intensive Surgical Workshops Prior to Sub-Internships Significantly Enhance Medical Students' Learning Experience, J Am Coll Surg 2017; 4: S176-S177. [DOI:10.1016/j.jamcollsurg.2017.07.401]
18. Hsu MS. A study of internship attitude, subjective norm, perceived behavioral control, and career planning of hospitality vocational college students. J Hosp Leis Sports Tour Educ 2012;11: 5-11. [DOI:10.1016/j.jhlste.2012.02.003]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Montahey Abkenar N, Aeasteh H R, Jamali A. The pattern of improving the quality of internships courses in the Faculty of Paramedical Sciences, Islamic Azad University of Medical Sciences, Tehran Medical Branch. MEDICAL SCIENCES 2021; 31 (1) :107-120
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1783-fa.html

منتهای آبکنار نرگس، آراسته حمیدرضا، جمالی اختر. ارائه الگوی بهبود کیفیت کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1400; 31 (1) :107-120

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1783-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 1 - ( بهار1400 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645