:: دوره 32، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 32 شماره 2 صفحات 184-175 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی توانمندی منش و اثربخشی آن بر مهارت ابراز وجود نوجوانان
زهرا رنجبر1 ، مالک میرهاشمی 2، ابوطالب سعادتی شامیر3 ، رزیتا فخیمی فرهادی4
1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران ، mirhashemi@riau.ac.ir
3- گروه روانشناسی تربیتی، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
4- گروه روانشناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاداسلامی، شبستر، ایران
چکیده:   (1472 مشاهده)
سابقه و هدف: پژوهش حاضر تدوین و اعتبار سنجی بسته آموزشی توانمندی منش و اثربخشی بر مهارت ابراز وجود نوجوانان بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نخست، تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی به انجام رسید. با مشخص شدن اهداف، محتوای مناسب برای هر توانمندی تهیه و در نهایت پس از اعمال نظر متخصصان، بسته آموزشی تدوین گردید. میزان شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) برای تمامی هدف­ها در پروتکل آموزشی بالا بود. بسته آموزشی توانمندی منش در قالب دوازده جلسه هفتاد دقیقه­ای تدوین شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در مدارس شهر تهران مشغول تحصیل بودند. دانش آموزان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه ابراز وجود پاسخ دادند. از میان آنها تعداد 30 دانش آموز که ابراز وجود آنها یک انحراف پایین­تر از میانگین قرار داشتند، به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گنجانده شدند. برای سنجش ابراز وجود از پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی (1975) استفاده شد. 
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) نشان داد که میانگین نمرات پس ازمون در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بالاتر بوده است.
 نتیجه گیری: بر این اساس، می توان نتیجه گرفت که بسته آموزشی توانمندی منش تدوین شده در افزایش ابراز وجود نوجوانان نقش مؤثری داشت.
واژه‌های کلیدی: اعتبار سنجی، بسته آموزشی، توانمندهای منش، ابراز وجود، نوجوانان
متن کامل [PDF 324 kb]   (889 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه تجربي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1400/7/26 | پذیرش: 1400/10/15 | انتشار: 1401/4/10
فهرست منابع
1. Seligman ME. Flourish, eds. A visionary new understanding of happiness and well-being. New York: Simon and Schuster; 2012.
2. Niemiec RM, ed. Character strengths interventions: A field guide for practitioners. Göttingen, Germany: Hogrefe; 2018. [DOI:10.1027/00492-000]
3. Park N, Peterson C. Character strengths: Research and practice. J Coll Character 2009; 10: 1-10. [DOI:10.2202/1940-1639.1042]
4. Peterson C, Seligman MEP, eds. Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: American Psychological Association; 2004.
5. Shryack J, Steger M, Krueger R, Kallie C. The structure of virtue. Pers Individ Differ 2010; 48: 714-9. [DOI:10.1016/j.paid.2010.01.007]
6. Wagner L, Ruch W. Good character at school: Positive classroom behavior mediates the link between character strengths and school achievement. Front. Psychol 2015; 6: 610-621. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.00610]
7. Lavy S, Littman-Ovadia H. My better half: Strengths endorsement and deployment in married couples. Fam Issues 2016; 37: 1730-45. [DOI:10.1177/0192513X14550365]
8. Berthold A, Ruch W. Satisfaction with life and character strengths of non-religious and religious people: It's practicing one's religion that makes the difference. Front. Psychol 2014; 5. [DOI:10.3389/fpsyg.2014.00876]
9. Weber M, Ruch W. The role of a good character in 12-year-old school children: Do character strengths matter in the classroom? Child Indic Res 2012; 5: 317-34. [DOI:10.1007/s12187-011-9128-0]
10. Rashid T, Anjum A, Lennox C, Quinlan D, Niemiec RM, Mayerson D, et al. Assessment of character strengths in children and adolescents. In: Proctor C, Linley PA, eds. Research, applications, and interventions for children and adolescents: A positive psychology perspective. Berlin/Heidelberg, Germany: Springer Science + Business Media; 2013. P.81-115. [DOI:10.1007/978-94-007-6398-2_6]
11. Shoshani A, Slone M. Middle school transition from the strengths perspective: Young dolescents' character strengths, subjective wellbeing, and school adjustment. Happiness Studies 2012; 14: 1163-1181. [DOI:10.1007/s10902-012-9374-y]
12. Bekker MHJ, Croon MA, Belkom, EGA. van, Vermee JBG. Predicting individual differences in autonomy-connectedness: The role of body awareness, alexithymia, and assertiveness. J Clin Psychol 2008; 64: 747-765. [DOI:10.1002/jclp.20486]
13. Fallahzadeh S, Panah MSE, Koochehbiuki N, Arabi A, Sahami MA. The Effectiveness of Assertiveness Training on Social Anxiety of Health Volunteers of Yazd. Psychology 2015; 6: 782. [DOI:10.4236/psych.2015.66077]
14. Freidlin P, Littman-Ovadia H, Niemiec RM. Positive psychopathology: Social anxiety via character strengths underuse and overuse. Pers Individ Differ 2017; 108, 50-54. [DOI:10.1016/j.paid.2016.12.003]
15. Cieciuch J, Włodzimierz S. Toward a model of personality competencies underlying social and emotional skills: Insight from the circumplex of personality metatraits. Front Psychol 2021; 12: 711323. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.711323]
16. Cenberci S. The investigation of the creative thinking tendency of prospective mathematics teachers in terms of different variables. Educ Train Educ Train 2018; 6: 78-85. [DOI:10.11114/jets.v6i9.3434]
17. Franklin H, Harrington I. A review into effective classroom management and strategies for student engagement: Teacher and student roles in today's classrooms. Educ Train 2019; 7:1. [DOI:10.11114/jets.v7i12.4491]
18. Littman-Ovadia H, Dubreuil P, Christina Meyers M, Freidlin P. Editorial: VIA character strengths: Theory, research and practice. Front Psychol 2021; 12. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.653941]
19. Hughes JN, Cao Q. Trajectories of teacher-student warmth and conflict at the transition to middle school: Effects on academic engagement and achievement. J Sch Psychol 2018; 67: 148-162. [DOI:10.1016/j.jsp.2017.10.003]
20. Pedler M, Yeigh T, Hudson S. The teachers' role in student engagement: A review. Aust J Teach Educ. 2020; 45: 48-62. doi: 10.14221/ajte.2020v45n3.4 [DOI:10.14221/ajte.2020v45n3.4]
21. Shoshani A, Shwartz L. From character strengths to children's well-being: development and validation of the character strengths inventory for elementary school children. Front Psychol 2016; 2: 74-88.
22. Linkins M, Niemiec RM, Gillham J, Mayerson D. Through the lens of strength: A framework for educating the heart. J Pos Psychol 2014. [DOI:10.1080/17439760.2014.888581]
23. Leventhal K S, DeMaria L M, Gillham J E, Andrew G, Peabody J, Leventhal S M. A psychosocial resilience curriculum provides the "missing piece" to boost adolescent physical health: A randomized controlled trial of Girls First in India. Soc Sci Med 2016; 161, 37-46. [DOI:10.1016/j.socscimed.2016.05.004]
24. Hone LC, Jarden A, Schofield GM. An evaluation of positive psychology intervention effectiveness trials using the re-aim framework: A practice-friendly review. Positive Psychol 2015; 10: 303-322. [DOI:10.1080/17439760.2014.965267]
25. Ruch W, Niemiec R M, McGrath RE, Gander F, Proyer RT. Character strengths-based interventions: Open Questions and ideas for future research. he Journal of Positive Psychology 2020; 30: 57-64. [DOI:10.1080/17439760.2020.1789700]
26. Shankland R, Rosset E. Review of brief school-based positive psychological interventions: A taster for teachers and educators. Educ Psychol Rev 2017; 29: 363-392. [DOI:10.1007/s10648-016-9357-3]
27. Madden W, Green S, Grant AM. A pilot study evaluating strengths-based coaching for primary school students: Enhancing engagement and hope. International Coaching Psychology Review 2011; 6: 71-83.
28. Khosrojerdi Z, Heidari M, Ghanbari S, Pakdaman S. Developing a mastery goal model based on character strengths in adolescents. J Res Pos Psychol 2020; 5. [In Persian]
29. Hassaniraad M, Khodayarifard M, Hejazi E. Effectiveness of culture-based character strengths training on reinforcing character strengths and promoting students' mental well-being. J Psychol Sci 2021; 19: 1533-45. [In Persian]
30. Ghaderi F, Kajbaf M, Shokrollahi M. The structural relationship of personality virtues, authentic personality and personal growth initiative with wisdom in students. J Res Psychol Health 2018; 11:1-15 [In Persian].
31. Sarmad Z, Bazargan A, Hejazi E, eds. Method of research in behavioral sciences. Tehran: Agah; 2001. [In Persian]
32. Cooperride DL, Whitney D. A positive revolution in change: Appreciative inquiry. In: Cooperrider DL, Sorenson P, Yeager T, Whitney D, eds. Appreciative Inquiry: Foundations in Positive Organization Development. Champaign, IL: Stipes; 2005. P.9-33.
33. Palme, S. PRACTICE: A model suitable for coaching, counselling, psychotherapy and stress management. Coach Psychol 2007; 3: 72-77.
34. Gambrill E, Richey C. An assertion inventory for use in assessment and research. Behav Ther 1975; 6: 550-561. [DOI:10.1016/S0005-7894(75)80013-X]
35. Beyrami, Mansour. The effect of courage training on students' general health. Bi-Quarterly J Psychol Res 2011; 4: 99.
36. Bahrami, F. Comparison of the effectiveness of teaching assertiveness methods to daring students High school girl with individual and group methods (Master thesis). Tehran: Allameh Tabatabai University; 1996.
37. Ghaffarianzadeh A. The effect of courageous group counseling training on academic achievement and social skills of female middle and high school students (Master Thesis in General Psychology). Tehran: University of Tehran; 2000.
38. Tang X, Li Y, Duan W, Mu W, Cheng X. Character strengths lead to satisfactory educational outcomes through strength use: A longitudinal analysis. Front Psychol 2019; 10: 1-9. [DOI:10.3389/fpsyg.2019.01829]
39. Duan W. The benefits of personal strengths in mental health of stressed students: A longitudinal investigation. Qual Life Res 2016; 25: 2879- 288. [DOI:10.1007/s11136-016-1320-8]
40. Gillham J, Adams-Deutsch Z, Werner J, Reivich K, Coulter-Heindl V, Linkins M, et al. Character strengths predict subjective wellbeing during adolescence. J Pos Psychol 2011; 6: 31-44. [DOI:10.1080/17439760.2010.536773]
41. Proctor C, Maltby J, Linley PA. Strengths use as a predictor of wellbeing and health-related quality of life. Happiness Studies 2011; 12: 153-169. [DOI:10.1007/s10902-009-9181-2]
42. Peterson C, Park N, Seligman ME. Orientations to happiness and life satisfaction: The full life versus the empty life. Happiness Studies 2006; 6: 25-41. [DOI:10.1007/s10902-004-1278-z]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها