[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 35، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 35 شماره 2 صفحات 222-213 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه رفتار خودآسیب‌رسان با ادراک خطر و تنظیم هیجانی در دانشجویان دختر
آیدا کریمی طاهری1 ، افسانه طاهری2
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ، ایران ، a2_taheri@yahoo.com
چکیده:   (85 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف: یکی از چالش‏های پیش‏روی مسئولین سلامت جامعه، مشکلات رفتاری در دانشجویان است و آمارها حاکی از سیر صعودی خودکشی در دانشجویان طی دهه اخیر در ایران بوده است. لذا این مطالعه با هدف تعیین رابطه رفتار خودآسیب‏رسان با ادراک خطر و تنظیم هیجان در دانشجویان دختر انجام شد.
روش بررسی: پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 1402 بود، که با روش نمونه‏ گیری در دسترس و با توجه به معیارهای ورود به مطالعه تعداد 120 دانشجوی دختر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودآسیب رسانی (کلونسکی و گلن، 2009)، پرسشنامه سبک ادراک نزدیکی خطر (ریسکیند و همکاران، 2000) و پرسشنامه تنظیم شناختی-هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2001) استفاده شد. تحلیل داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی، آزومون همبستگی و رگرسیون چندمتغیری با نرم‏افزار آماری spss نسخه 26 انحام شد. 
یافته­ها: نتایج نشان داد که بین نمره کل ادراک خطر (491/0-=r و 05/0>P)، ادراک خطر فیزیکی (432/0-=r و 05/0>P) و ادراک خطر اجتماعی (363/0-=r و 05/0>P) با گرایش به رفتار خودآسیب رسان در دانشجویان دختر همبستگی منفی و معنی­داری وجود دارد. این رابطه بین نمره کل راهبردهای تنظیم هیجان مثبت (673/0-=r و 05/0>P) و نمره کل راهبردهای تنظیم هیجان منفی (611/0=r و 05/0>P) با گرایش به رفتار خودآسیب رسان در دانشجویان دختر در سطح 05/0 معنی­دار بود.
نتیجه­گیری: افرادی که توانایی مناسبی در تنظیم هیجان و ادراک خطر دارند، احتمالاً کمتر به رفتارهای خود آسیب‌رسان روی می‌دهند.
 
واژه‌های کلیدی: ادراک خطر، تنظیم شناختی هیجان، رفتار خودآسیب رسان، دانشجو.
متن کامل [PDF 937 kb]   (15 دریافت)    
نيمه آزمايشي : كيفي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1403/5/6 | پذیرش: 1403/7/30 | انتشار: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimitaheri A, Taheri A. Investigating the relationship between self-injurious behavior and risk perception and emotion regulation in female students. MEDICAL SCIENCES 2025; 35 (2) :213-222
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2281-fa.html

کریمی طاهری آیدا، طاهری افسانه. بررسی رابطه رفتار خودآسیب‌رسان با ادراک خطر و تنظیم هیجانی در دانشجویان دختر. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (2) :213-222

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2281-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713