1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ، ایران 2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ، ایران ، a2_taheri@yahoo.com
چکیده: (85 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف:یکی از چالشهای پیشروی مسئولین سلامت جامعه، مشکلات رفتاری در دانشجویان است و آمارها حاکی از سیر صعودی خودکشی در دانشجویان طی دهه اخیر در ایران بوده است. لذا این مطالعه با هدف تعیین رابطه رفتار خودآسیبرسان با ادراک خطر و تنظیم هیجان در دانشجویان دختر انجام شد. روش بررسی:پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 1402 بود، که با روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به معیارهای ورود به مطالعه تعداد 120 دانشجوی دختر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودآسیب رسانی (کلونسکی و گلن، 2009)، پرسشنامه سبک ادراک نزدیکی خطر (ریسکیند و همکاران، 2000) و پرسشنامه تنظیم شناختی-هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2001) استفاده شد. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، آزومون همبستگی و رگرسیون چندمتغیری با نرمافزار آماری spss نسخه 26 انحام شد. یافتهها:نتایج نشان داد که بین نمره کل ادراک خطر (491/0-=r و 05/0>P)، ادراک خطر فیزیکی (432/0-=r و 05/0>P) و ادراک خطر اجتماعی (363/0-=r و 05/0>P) با گرایش به رفتار خودآسیب رسان در دانشجویان دختر همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. این رابطه بین نمره کل راهبردهای تنظیم هیجان مثبت (673/0-=r و 05/0>P) و نمره کل راهبردهای تنظیم هیجان منفی (611/0=r و 05/0>P) با گرایش به رفتار خودآسیب رسان در دانشجویان دختر در سطح 05/0 معنیدار بود. نتیجهگیری:افرادی که توانایی مناسبی در تنظیم هیجان و ادراک خطر دارند، احتمالاً کمتر به رفتارهای خود آسیبرسان روی میدهند.
Karimitaheri A, Taheri A. Investigating the relationship between self-injurious behavior and risk perception and emotion regulation in female students. MEDICAL SCIENCES 2025; 35 (2) :213-222 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2281-fa.html
کریمی طاهری آیدا، طاهری افسانه. بررسی رابطه رفتار خودآسیبرسان با ادراک خطر و تنظیم هیجانی در دانشجویان دختر. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1404; 35 (2) :213-222