Medical Sciences Journal of Islamic Azad University
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
MEDICAL SCIENCES
Medical Sciences
http://tmuj.iautmu.ac.ir
1
admin
1023-5922
2008-3386
000
10.61186/iau
000
1023-5922
000
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
28
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه سیستم مدیریت کیفیت برای بیمارستانهای شهر تهران و بیمارستانهای اروپا مبتنی بر اعتباربخشی
A comparison of hospital quality management systems in Tehran hospitals and European hospitals
مدیریت آموزشی
Educational management
تحليلي/مقطعي/توصيفي
Survey/Cross Sectional/Descriptive
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">سابقه و هدف</span></span><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span></em></strong> <em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اعتباربخشی نوعی ابزار ارزیابی بهبود کیفیت و ایمنی بیماران است. هدف از این پژوهش مقایسه ارزیابی سیستم­های مدیریت کیفیت بیمارستان­های اروپا و بیمارستان­های شهر تهران مبتنی بر اعتبار بخشی بود.</span></span></span></em><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش بررسی</span></span></span></strong><em><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span></em> <em><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش به صورت مقایسه­ای، مقطعی و چندسطحی در 21 بیمارستان شهر تهران که به روش سیستماتیک انتخاب شده بودند و دربین مدیران بهبود کیفیت، بخش­ها و بیماران و پرونده­ های آنها، در فاصله خرداد 1396-1395 انجام شد. در سطح مدیریت بیمارستان، سه سازه ارزیابی کیفیت استخراج و اعتبار سنجی شدند. پرسش­نامه شاخص سیستم مدیریت کیفیت به مدیران بهبود کیفیت داده شد. شاخص انطباق با مدیریت کیفیت وشاخص کیفیت عملکرد بالینی از طریق ارزیابی اعتباربخشی بررسی شد. در سطح 70 بخش تحت بررسی، از چک لیست­های مرور بالینی و تخصص گرایی و مسئولیت­پذیری و طب مبتنی بر راهنمای بالینی و سیاست­های ایمنی بیمار مبتنی بر اعتباربخشی استفاده شد. در سطح بیماران، چهار شرایط بالینی از طریق مشاهده و ارزیابی 2025پرونده بررسی شدند و داده­ها مقایسه شد.</span></span></span></em><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:14.0pt;">­</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها:</span></span></span> </strong><em><span style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در سطح مدیریت، سه شاخص با یکدیگر ارتباط داشتند. چک لیست</span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">­<span style="letter-spacing:-.2pt;">های سطح بخش، با یکدیگر ارتباط نداشتند. در هر چهار شرایط بالینی، فقط شاخص مدیریت کیفیت با سه شاخص سطح بخش ارتباط داشت. در اروپا، شاخص</span>­<span style="letter-spacing:-.2pt;">های سه سطح با یکدیگر ارتباط داشتند</span></span></span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">. </span></span></span></em><br>
<span style="font-size:14px;"><strong><span style="font-family:b nazanin;">نتیجه­ گیری</span></strong></span><em><span style="font-family:b nazanin;">:</span></em> <em><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">مقایسه ارزیابی برای مدیریت کیفیت برای بیمارستان</span></span></em><em><span style="font-family:b nazanin;">­<span style="letter-spacing:-.2pt;">های شهر تهران و بیمارستان</span>­<span style="letter-spacing:-.2pt;">های اروپا نتایج مشابهی را در زمینه بهبود کیفیت در سطح مدیریت نشان داد</span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">.</span></span></em>
<strong>Background</strong>: Accreditation is a tool for assessing the patients’ safety and quality improvement. The aim of this study was to compare quality management evaluation between Tehran hospitals with Europe hospital with accreditation approach.<br>
<strong>Materials and methods</strong>: This comparative, cross sectional, multilevel study was conducted among 21 systematic selected hospitals and their quality managers and hospital departments and patients between 2016, June and 2017, June. Anonymous Quality management system index (QMSI) questionnaire was conducted among quality managers. Quality management compliance index (QMCI) and clinical quality implementation index (CQII) and Clinical review (CR), specialized expertise and responsibility (SER), evidence base organization (EBO), patient safety strategy (PSS) were used during on- site visits by trained external surveyors. Retrospective and case note reviews, and direct observation were used for patient’s level data gathering. The validity and reliabity of constructs were tested. The choice of instruments was based on “Deeping our understanding of quality improvement in Europe” (DuQuE) project. Instruments were translated and back translated and changed base on third generation of Iran hospital accreditation that was developed by ministry of health and medical education (MOHME). We assessed patient- specific process and outcomes for acute myocardial infarction, stroke, hip fracture and deliveries at patient level.<br>
<strong>Results</strong>: Management specific indexes at hospital level in Tehran hospitals, alike Europe hospitals, were related. In Tehran hospitals, an association was observed between QMSI and departmental levels in EBOP and CR and SER at four clinical conditions. In Europe hospitals, an association was observed between three levels of hospital quality management.<br>
<strong>Conclusion</strong>: The comparative evaluation for quality management for hospitals in Tehran and European hospitals showed similar results in terms of quality improvement at the management level.
اعتبار بخشی, سیستم مدیریت کیفیت, بیمارستان, ایران
Accreditation, Quality management system, Hospital, Iran.
136
144
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-536&slc_lang=fa&sid=1
Zeinab
Abasi Sanjdari
زینب
عباسی سنجدری
10031947532846007784
10031947532846007784
No
PhD in Health Services Management, Faculty of Medical Sciences and Technology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم و فناوریهای پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
Iravan
Masoudi asl
ایروان
مسعودی اصل
masuodi_1352@yahoo.com
10031947532846007785
10031947532846007785
Yes
PH.d in health service management, Associate professor, Departmant of Health Services Managment, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ، دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ،دانشکده مدیریت سلامت و اطلاعات ، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، تهران ، ایران.
Katayuon
Jahangiri
کتایون
جهانگیری
10031947532846007786
10031947532846007786
No
Faculty of Health, Safety and Environment, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
.دانشکده سلامت ، محیط زیست و ایمنی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Leila
Riahi
لیلا
ریاحی
10031947532846007787
10031947532846007787
No
Faculty of Medical Sciences and Technology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
هیات علمی دانشکده علوم و فناوریهای پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران