Medical Sciences Journal of Islamic Azad University
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
MEDICAL SCIENCES
Medical Sciences
http://tmuj.iautmu.ac.ir
1
admin
1023-5922
2008-3386
000
10.61186/iau
000
1023-5922
000
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
28
3
online
1
fulltext
fa
بررسی چالشهای استقرار نسل سوم استاندارد های اعتبار بخشی ملی ایران در بیمارستانهای تابعه دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران
Challenges of implementation of Iranian national hospital accreditation standards (3rd Edition 2016) for Tehran’s Islamic Azad University Hospitals
مديريت اطلاعات بهداشتي
Health Information Management
تحليلي/مقطعي/توصيفي
Survey/Cross Sectional/Descriptive
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">سابقه و هدف</span></span></strong><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span></em> <em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">خدمات بیمارستانی با توجه به پیچیدگی آنها نیازمند سیستمی هدفمند برای برنامه ریزی، بهبود و ارزشیابی کیفیت خدمات ارائه شده است. اعتباربخشی، ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص است که بر بهبود مداوم کیفیت، بیمارمحوری و بهبود امنیت بیمار و کارکنان تأکید دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش­های استقرار نسل سوم استانداردهای اعتباربخشی ملی ایران در بیمارستان ها ی تابعه دانشگاه آزاد اسلامی شهرتهران انجام شد</span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span></em><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش بررسی</span></span></span><em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span></em></strong> <span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش کاربردی </span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-size:12.0pt;">–</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> توصیفی، به صورت مقطعی در بیمارستان</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بوعلی و امیرالمومنین(ع) انجام گرفت</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">. </span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">جامعه آماری، </span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مدیران، کادر پرستاری و پزشکان بودند که از بین آنها، </span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">239 نفرنمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری کادر پرستاری و پزشکان به صورت تصادفی ساده و در مدیران، سرشماری بود. ا</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بزار پژوهش، پرسش­نامه­ای بود که با معیارپنج گزینه­ای لایکرت </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-size:12.0pt;">]</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کاملا موافق (5) تا کاملاً مخالف (1)</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-size:12.0pt;">[</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تنظیم شده بود. برای تحلیل داده ها </span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از آمار توصیفی </span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و استنباطی </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-size:12.0pt;">ANOVA</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نرم افزار20 </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-size:12.0pt;">SPSS</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> استفاده شد</span></span></span><em><span style="letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">. </span></span></span></em><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:14.0pt;">­</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"><strong>ها</strong>:</span></span></span> <em><span style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بیشترین </span></span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">چالش­ها، کمبود نیروی انسانی(87/87 %)، زیاد بودن تعداد استانداردها و سنجه­ها(81.17 %)، مواجه بودن کادر درمان با شیفت­های سنگین کاری(79.92 %)، کمبود بودجه ( 73/75 %) و مشارکت نداشتن پزشکان(76/62 %) بود. </span></span></span></em><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;">نتیجه ­گیری</span></strong><em><span style="font-family:b nazanin;">:</span></em> <em><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">نتایج نشان داد بیشترین چالش در امر استقرار استانداردهای اعتباربخشی از دیدگاه مدیران و پزشکان </span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">کمبود نیروی انسانی و از دیدگاه کادرپرستاری، مواجه بودن کادر درمان با شیفت های سنگین کاری بودند</span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">.</span></span></em><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">واژگان کلیدی:</span></span></strong> <em><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">اعتباربخشی، اعتباربخشی نسل سوم، چالش</span></span></em><em><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">.</span></span></em>
<strong>Background</strong>: Hospital services need a targeted system for planning, improving and evaluating the quality of the services provided according to their complexity. Accreditation is a systematic assessment of healthcare centers with specific standards that emphasizes on continuous improvement of quality, being patient-centered and improving the safety of patient and staff. The current study was done to investigate the challenges of establishing the 3th edition of Iranian national accreditation standards in the hospitals affiliated to Islamic Azad University.<br>
<strong>Materials and methods</strong>: In this descriptive-applied study, 239 employees (37 directors, 143 nursing staff and 59 physicians) participated in the study from two educational, research and therapeutic hospitals of Bu-Ali and Amir al-momenin. Nursing staff and physicians were selected by simple random sampling and managers by census method. The measurement tool was a researcher-made questionnaire which designed by the Likert [completely agree (5) to completely opposed (1)] scoring system. The data were analyzed using ANOVA by SPSS. ver20 statistical software.<br>
<strong>Results</strong>: The most challenges of accreditation implementation from the viewpoint of participants were lack of personnel (87.87%), high number of standards and measures (81.17%), encountering the hospital's medical staff with heavy shift work (79.92%), the lack of budget (75.73%), and non-participation of physicians (62.76%). <br>
<strong>Conclusion</strong>: The results showed that the greatest challenge in implementing accreditation standards from the managers' and physicians' viewpoint was the lack of personnel and from the nursing staff's viewpoint was encountering the hospital's medical staff with heavy shift work.<br>
<br>
<strong>Keywords</strong>: <em>Accreditation, Third edition of accreditation, Challenge.</em>
اعتباربخشی, اعتباربخشی نسل سوم, چالش.
Accreditation, Third edition of accreditation, Challenge.
252
257
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-549&slc_lang=fa&sid=1
Firouzeh
Yahyavi
فیروزه
یحیوی
10031947532846007350
10031947532846007350
No
MSc Student of Health Care Management, Electronic Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، تهران، ایران
Amir Ashkan
Nasiripour
امیراشکان
نصیری پور
nasiripour@srbiau.ac.ir
10031947532846007351
10031947532846007351
Yes
PhD of Health Care Management, Electronic Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، و احد الکترونیکی، تهران، ایران
Leila
Keikavoosi Arani
لیلا
کیکاوسی آرانی
10031947532846007352
10031947532846007352
No
PhD of Health Care Management, Faculty of Health, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، دانشکده بهداشت، کرج، ایران