Medical Sciences Journal of Islamic Azad University
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
MEDICAL SCIENCES
Medical Sciences
http://tmuj.iautmu.ac.ir
1
admin
1023-5922
2008-3386
000
10.61186/iau
000
1023-5922
000
fa
jalali
1386
6
1
gregorian
2007
9
1
17
3
online
1
fulltext
fa
بررسی اثرات آموزش چهره به چهره در کاهش تداخلات دارویی نسخ بیمه ای پزشکان در پاییز و زمستان 1385-1384
Evaluation of face to face training effects on reduction of
اپيدميولوژي
Epidemiology
<p><strong>سابقه و هدف:</strong> امروزه با توجه به پلی فارماسی و میانگین بالای تجویز دارو در نسخ، تداخلات دارویی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تحقیق حاضر جهت بررسی اثرات آموزش چهره به چهره در کاهش تداخلات دارویی نسخ بیمه ای پزشکان در پاییز و زمستان سال 1385-1384نجام شد.</p><p><strong>روش بررسی:</strong> در این پژوهش مداخله ای (نیمه تجربی)، کلیه پزشکانی که در نسخ بیمه ای خود تداخلات دارویی داشتند، بررسی شدند. ابتدا با مراجعه به کمیته کنترل نسخ، نسخه پزشکان از نظر تداخلات دارویی بررسی شد و سپس با مراجعه به مطب پزشکان، آموزش های لازم (آموزش چهره به چهره، بازخورد اطلاعات و چاپ جزوه آموزشی) درباره تداخلات دارویی موجود در نسخ آنها داده شد. پس از اجرای برنامه آموزشی، نسخ پزشکان طی یک دوره 3 ماهه بعد از آموزش، مجددا از نظر وجود تداخلات دارویی بررسی شد. میانگین درصد تداخلات دارویی و آگاهی پزشکان در ارتباط با تداخلات دارویی مورد بررسی قرار گرفت.</p><p><strong>یافته ها:</strong> فراوانی تداخلات دارویی در بین پزشکان 49/8 درصد بود. فراوانی تداخل دارویی متوسط نسبت به شدید و خفیف بیشتر بود. تداخلات دارویی شدید از 6/1 درصد قبل از آموزش به 24/0 درصد بعد از آموزش کاهش یافت و این کاهش معنی دار در تداخل متوسط و خفیف نیز دیده شد (P<0.001). هم چنین بعد از آموزش، افزایش معنی داری در آگاهی پزشکان در زمینه مکانیسم وقوع، دسته بندی فارماکولوژیک و درمان تداخل مشاهده شد (P<0.001).</p><p><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر اهمیت آموزش فعال در کاهش درصد تداخلات دارویی در نسخ پزشکان و تاثیر آموزش در افزایش آگاهی پزشکان در مورد تداخل دارویی میباشد. </p>
<p><strong>Background:</strong> Drug interactions are among the most important medication errors and often can potentially cause adverse drug reactions that may affect treatment course. In the present study we evaluated the effects of face to face education on reduction of drug interactions on insured prescription of physicians.</p><p> <strong>Materials and methods:</strong> We selected the physician’s prescriptions and identified drug interactions of physician’s prescriptions. The prepared questionnaire was introduced to physicians through face to face education, feed back of information and designation of pamphlets. Having educated the physicians, their prescriptions were reevaluated.</p><p><strong> Results:</strong> The incidence of drug interaction was %8.49, however, mean number of drug interaction was significantly reduced after education (p<0.001). Meanwhile, a significant increment was observed in physicians’ knowledge towards possible mechanism, pharmacologic classification and drug interactions (p<0.001).</p><p><strong> Conclusions:</strong> Our results revealed the importance of active education in reducing the percentage of drug interactions and the effects of education in increased physician’s knowledge towards drug interactions. </p>
آموزش چهره به چهره، تداخل دارویی، نسخه پزشکی
Face to face education, Drug interaction, Physician’s prescription.
171
175
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-72&slc_lang=fa&sid=1
Mhboobeh
GHORBANI
محبوبه
قربانی
mahboobeh_Ghorbani2000@yahoo.com
10031947532846001876
10031947532846001876
Yes
Mostafa
Hosseini
سیدمصطفی
حسینی
10031947532846001877
10031947532846001877
No
Vahid
KHouri
وحید
خوری
10031947532846001878
10031947532846001878
No