1- گروه پرستاری ومامایی ، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی؛ دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات ، تهران ، ایران ، Abasi.zeinab@yahoo.com 2- رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت؛ دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ فلوشیپ پژوهشی دپارتمان LIME، انستیتو کارولینسکا، سوئد 3- گروه پرستاری و مامایی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی؛ دانشجوی دکتری آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران ، ایران 4- گروه پرستاری و مامایی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی؛ ،دانشجوی دکتری بهداشت باروری، دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران، ایران 5- گروه پرستاری و مامایی، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ،ایران
چکیده: (5903 مشاهده)
سابقه و هدف:آموزش بالینی فعالیت تسهیل کننده یادگیری در محیط بالینی است که پیامد آن، ایجاد تغییرات قابل اندازهگیری در دانشجو جهت انجام مراقبتهای بالینی است. هدف از این مطالعه تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی از جو آموزش بالینی بیمارستانهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران با استفاده از ابزار سنجش آموزش بالینی دانشجویان کارشناسیUCEEM بود.
روش بررسی:این مطالعه توصیفی - مقطعی درسال 93 13انجام گرفت. تمام 215 دانشجوی عرصه پرستاری و مامایی در حال کارورزی در بیمارستانهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران پرسشنامه بومی سازی شده UCEEM را پر کردند. پرسشنامه به فارسی ترجمه شده بود و روایی محتوی، روایی سازهای و پایایی آن تعیین شده بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی، آنالیز فاکتور عاملی، آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون، با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 استفاده شد. 05/0>p معنیدار تلقی شد.
یافتهها: میانگین نمره دانشجویان24/85 از دامنه نمره 25-125بود. 1/48% دانشجویان نگرش مثبت داشتند. روایی سازهای ابزار با آنالیز فاکتور عاملی چهار حیطه را نشان داد. پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 93% بود میانگین نمره دانشجویان پرستاری بیشتر از دانشجویان مامایی بود (006/0P<). ارتباط بین وضعیت تاهل، سن، تعداد روزهای حضور در بخش و نوع بیمارستان با دیدگاه دانشجویان معنیدار نبود (53/0P<).
نتیجهگیری:نتایج این مطالعه نشان دادکهدیدگاه دانشجویان از محیط آموزشی در حد متوسط است و فضا برای بهبودی و اصلاح در همه ابعاد محیط آموزشی وجود دارد.
Abasi Z, Ahmady S, Esmailporezanjani S, Peyman A, Farmahini Farhani M. Students' perception of the clinical education environment at nursing and midwifery school in Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch using undergraduate clinical educational environment measure . MEDICAL SCIENCES 2016; 26 (1) :61-65 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1063-fa.html
عباسی زینب، احمدی سلیمان، اسماعیل پور زنجانی سیمین، پیمان اکرم، فرمهینی فراهانی مریم. بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی از جو آموزش بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران با استفاده از ابزار سنجش آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1395; 26 (1) :61-65