[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 29، شماره 1 - ( بهار98 1397 ) ::
جلد 29 شماره 1 صفحات 92-99 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی نشانه‌های اختلال خوردن در دانشجویان دختر براساس اجتناب تجربی و ذهن آگاهی
محسن کچویی* 1، عماد اشرفی2 ، منا مومنی روچی2 ، آناهیتا حسین پور3 ، پرندیس حافظی4
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران ، kachooei.m@gmail.com
2- کارشناسی ارشد روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی خانواده درمانی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
4- دانشجوی کارشناسی روان شناسی، گروه روان شناسی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (87 مشاهده)
سابقه و هدف: طبق الگوهای تنظیم هیجانی آسیب­شناسی خوردن، رفتارهای خوردن بیمارگون تلاش­هایی ناسازگارانه برای اجتناب یا گریز از تجربه­های درونی ناخوشایند هستند. هدف مطالعه حاضر، بررسی رابطۀ بین اجتناب تجربی و ذهن آگاهی با نشانه­شناسی اختلال­های خوردن در میان دانشجویان مونث مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی بود.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی-همبستگی، 350 دانشجوی مونث در سال 1395 که ملاک­های ورود به مطالعه را برآورده می­کردند به شیوۀ نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه­های مقیاس تشخیصی اختلال­های خوردن (EDDS)، پرسشنامۀ پذیرش و عمل-نسخۀ دوم (AAQ-II)، و مقیاس آگاهی از توجه آگاهانه (MAAS) مورد استفاده قرار گرفتند. تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. 
یافته­ها: رابطۀ مثبت معنی­داری بین نشانه­­شناسی اختلال خوردن و اجتناب تجربی (01/0>P) و رابطۀ منفی معنی­داری بین نشانه­شناسی اختلال خوردن و ذهن آگاهی (01/0>P) وجود داشت. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هر دو سازۀ اجتناب تجربی و ذهن آگاهی پیش­بینی­کننده­های معنی­دار نشانه­شناسی اختلال­های خوردن هستند.
نتیجه­گیری: طبق این نتایج، می­توان نتیجه گرفت که ممکن است اجتناب از تجربیات درونی و ذهن آگاهی پایین در خوردن بیمارگون نقش داشته باشند. بنابراین، توسعۀ مهارت­های تنظیمی که بتوان از آنها در هنگام مواجهه با تجربیات ناخوشایند استفاده کرد، می­تواند در پیشگیری و درمان اختلال خوردن مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: اختلال‌های تغذیه و خوردن، اجتناب تجربی، ذهن آگاهی
متن کامل [PDF 239 kb]   (44 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kachooei M, Ashrafi E, Momeni Rouchi M, Hosseinpour A, Hafezi P. Prediction of eating disorder symptoms among female students based on experiential avoidance and mindfulness . MEDICAL SCIENCES. 2019; 29 (1) :92-99
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1535-fa.html

کچویی محسن، اشرفی عماد، مومنی روچی منا، حسین پور آناهیتا، حافظی پرندیس. پیش بینی نشانه‌های اختلال خوردن در دانشجویان دختر براساس اجتناب تجربی و ذهن آگاهی . فصلنامه علوم پزشکی . 1397; 29 (1) :92-99

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1535-fa.html



دوره 29، شماره 1 - ( بهار98 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858