[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 31، شماره 3 - ( پائيز 1400 ) ::
جلد 31 شماره 3 صفحات 346-357 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه کودکان: یک مطالعه نیمه تجربی
مهناز فاتحی نیا1، لادن فتاح مقدم2 ، طاهره اشک تراب 3
1- کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- استاد، گروه مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، taherehashk@gmail.com
چکیده:   (30 مشاهده)
سابقه و هدف: شادکامی با دقت و رضایت شغلی پرستاران مرتبط است و بر کیفیت خدمات تاثیر می‌گذارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه کودکان انجام شد.
روش بررسی: یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بر روی 60 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های کودکان مفید و امام حسین (ع) انجام شد. گروه مداخله آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد را به مدت 8 جلسه دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سیاهه شادکامی آکسفورد (OHI) جمع‌آوری شده و با بهره‌گیری از SPSS نسخه 20 تحلیل شد. 
یافته ها: در مرحله پیش آزمون میانگین شادکامی در بین دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت (05/0<p). مقایسه شادکامی گروه مداخله نشان داد که تفاوت معنی‌داری در میانگین این متغیر و ابعاد آن بعد از مداخله مشاهده شد (05/0>p) در حالیکه چنین تغییر معنی‌داری در گروه کنترل در مورد شادکامی و ابعاد آن بجز بعد خلق مثبت وجود نداشت (05/0<p). به ترتیب 409/0، 397/0، 294/0 و 346/0 تغییرات واریانس شادکامی و ابعاد رضایت از زندگی، حرمت خود و انرژی مثبت توسط متغیر مستقل تبیین می‌شود.
نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد شادکامی پرستاران را بهبود بخشیده است. این مداخله یک رویکرد قابل اجرا، بدون عارضه و دارای اثربخشی تایید شده است و لذا می‌تواند به عنوان یک برنامه توسعه حرفه‌ای توسط مراجع ذیصلاح به بیمارستان‌ها معرفی شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، شادکامی، بخش‌های مراقبت ویژه کودکان، پرستاران
متن کامل [PDF 282 kb]   (16 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه تجربي | موضوع مقاله: روانپرستاري
دریافت: 1398/8/22 | پذیرش: 1400/4/19 | انتشار: 1400/6/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatehinia M, Fattah Moghadam L, Ashktorab T. The Effect of acceptance and commitment therapy on happiness of nurses in pediatric intensive care units: a quasi-experimental study. MEDICAL SCIENCES. 2021; 31 (3) :346-357
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1637-fa.html

فاتحی نیا مهناز، فتاح مقدم لادن، اشک تراب طاهره. تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه کودکان: یک مطالعه نیمه تجربی. فصلنامه علوم پزشکی. 1400; 31 (3) :346-357

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1637-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 3 - ( پائيز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331