1- دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، m_szamani@yahoo.com 3- دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 4- دانشیار گروه چشم، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (2360 مشاهده)
سابقه و هدف:آموزش پرستاری در ایران اگر چه از رشد و روند مثبتی برخوردار است،ولی با چالش هایی مواجه است که وجود این چالشها اهمیت توجه به ارزیابی را بیشتر میکند. مطالعه حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در واحدهای مجری رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفت. روش بررسی:پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی به شیوه داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان بر اساس اصل اشباع نظری به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. دادهها با استفاده از کدگذاری سه مرحلهای و روش مقایسهای استراوس و کوربین تحلیل شد. یافته ها:ابعاد مدل ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی در 6 بعد، شامل "پدیده مرکزی"، "شرایط علّی"، "شرایط زمینهای"، "راهبردها"، "عوامل مداخلهگر" و "پیامدها" شناسایی شدند که ابزار و شیوههای ارزیابی جزء پدیده مرکزی بودند. اعضای هیئت علمی، امکانات آموزشی، شرایط دانشجویان و ساختار سازمانی دانشگاه شرایط علّی بودند. نظام آموزشی، بسترهای حقوقی و بازار کار به عنوان شرایط زمینهای ارتقاء ارزیابی محسوب شدند. عوامل مداخلهگر شامل نگرش سازمانی به ارزیابی و انگیزش سازمانی بودند. راهبردها، دربرگیرنده مدیریت توسعه منابع انسانی و به کارگیری الگوهای موفق ارزیابی بود و پیامد پژوهش، ارتقاء آموزش پرستاری بود. نتیجه گیری:الزامات بیشماری برای اثربخشی ارزیابی پرستار وجود دارد. فراهم آوردن این شرایط میتواند اثربخشی ارزیابی فعلی توسط سیاست گذاران پرستاری را بهبود بخشد.
Safaee M, Sahabalzamani M, Jafari P, Adhami F. Model of improving nursing education evaluation in Islamic Azad University: a grounded theory study. MEDICAL SCIENCES 2021; 31 (2) :229-240 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1662-fa.html
صفایی مریم، صاحب الزمانی محمد، جعفری پریوش، ادهمی فرهاد. مدل ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در دانشگاههای آزاد اسلامی: گراندد تئوری. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1400; 31 (2) :229-240