[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 31، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 31 شماره 2 صفحات 240-229 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در دانشگاههای آزاد اسلامی: گراندد تئوری
مریم صفایی1 ، محمد صاحب الزمانی 2، پریوش جعفری3 ، فرهاد ادهمی4
1- دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، m_szamani@yahoo.com
3- دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- دانشیار گروه چشم، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (2109 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش پرستاری در ایران اگر چه از رشد و روند مثبتی برخوردار است، ولی با چالش هایی مواجه است که وجود این چالش­ها اهمیت توجه به ارزیابی را بیشتر می­کند. مطالعه حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در واحدهای مجری رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی به شیوه داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان بر اساس اصل اشباع نظری به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری داده­ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. داده­ها با استفاده از کدگذاری سه مرحله­ای و روش مقایسه­ای استراوس و کوربین تحلیل شد. 
یافته ها: ابعاد مدل ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی در 6 بعد، شامل "پدیده مرکزی"، "شرایط علّی"، "شرایط زمینه­ای"، "راهبردها"، "عوامل مداخله­گر" و "پیامدها" شناسایی شدند که ابزار و شیوه­های ارزیابی جزء پدیده مرکزی بودند. اعضای هیئت علمی، امکانات آموزشی، شرایط دانشجویان و ساختار سازمانی دانشگاه شرایط علّی بودند. نظام آموزشی، بسترهای حقوقی و بازار کار به عنوان شرایط زمینه­ای ارتقاء ارزیابی محسوب شدند. عوامل مداخله­گر شامل نگرش سازمانی به ارزیابی و انگیزش سازمانی بودند. راهبردها، دربرگیرنده مدیریت توسعه منابع انسانی و به کارگیری الگوهای موفق ارزیابی بود و پیامد پژوهش، ارتقاء آموزش پرستاری بود.
نتیجه ­گیری: الزامات بی­شماری برای اثربخشی ارزیابی پرستار وجود دارد. فراهم آوردن این شرایط می­تواند اثربخشی ارزیابی فعلی توسط سیاست گذاران پرستاری را بهبود بخشد.
واژه‌های کلیدی: مدل، ارزیابی، آموزش پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی
متن کامل [PDF 386 kb]   (1204 دریافت)    
نيمه آزمايشي : كيفي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1398/9/12 | پذیرش: 1399/6/23 | انتشار: 1400/4/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safaee M, Sahabalzamani M, Jafari P, Adhami F. Model of improving nursing education evaluation in Islamic Azad University: a grounded theory study. MEDICAL SCIENCES 2021; 31 (2) :229-240
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1662-fa.html

صفایی مریم، صاحب الزمانی محمد، جعفری پریوش، ادهمی فرهاد. مدل ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در دانشگاههای آزاد اسلامی: گراندد تئوری. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1400; 31 (2) :229-240

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1662-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645