[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 30، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 30 شماره 2 صفحات 193-203 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش-های مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده
پانته آ کیانی1، سید محمد کاظم نائینی2، محبوبه صفوی 3
1- کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار آمار زیستی، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
3- استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، msafavi@iautmu.ac.ir
چکیده:   (26 مشاهده)
سابقه و هدف: پرستاری در بخش­های مراقبت ویژه با عوامل استرس­زای مختلفی همراه است که می­تواند وضعیت روانشناختی را متاثر کند. در این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش­های مراقبت ویژه بررسی شد.
روش بررسی: تعداد 60 پرستار از بیمارستان­های شهدای تجریش و شهید طالقانی انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مداخله شامل آموزش مهارت­های مثبت اندیشی به مدت 8 جلسه (هر جلسه 5/1 ساعت) بود. داده­ها با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی اطلاعات دموگرافیک، شادکامی آکسفورد (OHI) و تاب آوری کانر و دیویدسون جمع آوری شد. تحلیل داده­ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 صورت گرفت. 
یافته­ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک اختلاف معنی­داری نداشتند. در مرحله پیش آزمون بین دو گروه از نظر میانگین شادکامی و تاب آوری تفاوت معنی­داری وجود نداشت. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از اثربخشی مداخله در زمینه افزایش شادکامی و تاب آوری بود، به گونه ای که 55 درصد تغییرات واریانس شادکامی و 43 درصد تغییرات واریانس تاب آوری ناشی از متغیر مستقل بود.
نتیجه­گیری: آموزش مهارت­های مثبت اندیشی سبب بهبود شادکامی و تاب آوری پرستاران شد. این مداخله یک روش بی عارضه و موثر است که می­تواند به صورت فراگیر در پرستاران جهت تقویت مولفه­ های روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: مهارت های مثبت اندیشی، شادکامی، تاب آوری، پرستار، بخش مراقبت ویژه
متن کامل [PDF 349 kb]   (11 دریافت)    
نيمه آزمايشي : كارآزمايي باليني | موضوع مقاله: روانپرستاري
دریافت: 1397/9/19 | پذیرش: 1398/4/11 | انتشار: 1399/4/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kyani P, Naeini S M K, Safavi M. The effect of positive thinking training on happiness and resilience of nurses in intensive care units: a randomized clinical trial. MEDICAL SCIENCES. 2020; 30 (2) :193-203
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1777-fa.html

کیانی پانته آ، نائینی سید محمد کاظم، صفوی محبوبه. تاثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش-های مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. فصلنامه علوم پزشکی . 1399; 30 (2) :193-203

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1777-fa.html



دوره 30، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4140