[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 31، شماره 1 - ( بهار1400 1399 ) ::
جلد 31 شماره 1 صفحات 107-120 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی بهبود کیفیت کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران
نرگس منتهای آبکنار1 ، حمیدرضا آراسته 2، اختر جمالی3
1- دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- استاد مدیریت آموزش عالی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، Arastehhr@gmail.com
3- استادیار عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
چکیده:   (58 مشاهده)
سابقه و هدف: بهبود و ارتقای کیفیت آموزش کارورزی، مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است که در این رابطه نظرات و ایده­های دانشجویان، به عنوان عنصر آموزشی،  می ­تواند راه­گشای برنامه‌های آینده باشد. هدف این پژوهش الگوی بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران بود.
روش بررسی: این پژوهش به روش آمیخته و به صورت کیفی انجام شد. در مرحله کیفی از رویکرد داده­بنیاد استفاده شد. جهت تحلیل داده­های کیفی از روش کدگذاری نظری استفاده شد. 
یافته ­ها: با توجه به موضوع مطالعه حاضر ارائه الگوی بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران از رویکرد کیفی و با طرح شیوه‌ اکتشافی استفاده شد. بدین منظور با استفاده از رویکردی کیفی و کدگذاری داده­ها، الگوی بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران تدوین شد.
نتیجه ­ گیری : نتایج الگوی بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در بخش کیفی نشان داد که در پاسخ به شرایط علی انطباق آموزش نظری و بالینی، جذب مربیان متخصص، انگیزش، امکانات آموزشی، زمان­بندی مناسب دوره­ها، اطلاعات دانشجویان و ارزشیابی استخراج شد. در پاسخ به زمینه مقوله­های برنامه­ریزی، افزایش تعداد بیمارستان­ها استخراج شد. در پاسخ به عوامل مداخله­گر، محدودیت­های مالی و تعداد زیاد دانشجویان استخراج شد. در پاسخ به راهبردها، فراهم کردن امکانات آموزشی و تعامل بین مربیان بالینی و استادان آموزشی استخراج گردید و در پاسخ به پیامدها، پیامدها برای بیمارستان، بیماران، اجتماعی و کارورزان استخراج شد.
واژه‌های کلیدی: کدگذاری نظری، دوره‌های کارورزی، پیراپزشکی، الگوی بهبود کیفیت.
متن کامل [PDF 672 kb]   (36 دریافت)    
نيمه آزمايشي : موردي- شاهدي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1397/12/22 | پذیرش: 1399/4/17 | انتشار: 1400/1/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Montahey Abkenar N, Aeasteh H R, Jamali A. The pattern of improving the quality of internships courses in the Faculty of Paramedical Sciences, Islamic Azad University of Medical Sciences, Tehran Medical Branch. MEDICAL SCIENCES. 2021; 31 (1) :107-120
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1783-fa.html

منتهای آبکنار نرگس، آراسته حمیدرضا، جمالی اختر. ارائه الگوی بهبود کیفیت کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران. فصلنامه علوم پزشکی . 1399; 31 (1) :107-120

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1783-fa.html



دوره 31، شماره 1 - ( بهار1400 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4280