سابقه و هدف: تشخیص و درمان به موقع سرطان امری حیاتی است. سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان و از معدود سرطان هایی است که می توان آن را در مرحله پیش از بروز بدخیمی تشخیص داد. در این مطالعه، تاثیر آموزش بهداشت در انجام آزمون پاپ اسمیر برای پیشگیری از بیماری های سرطان دهانه رحم در معلمین مدارس شهرستان اصفهان بررسی شد. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، چهار متغیر آموزش، آگاهی، نگرش و عملکرد 150 زن معلم درباره آزمایش پاپ اسمیر مورد بررسی قرار گرفت. پژوهشگر یک موقعیت خاص را که همان اجرای برنامه آموزش بهداشت بود، ایجاد نموده و طی دو مرحله در قبل و بعد از اجرای آموزش بهداشت آزمون صورت گرفت و تاثیر آموزش بر متغیرهای مذکور ارزیابی شد. یافته ها: میانگین نمرات آگاهی و نگرش در قبل و بعد از آموزش بهداشت تفاوت معنی داری با هم داشتند (p<0.05)، اما بین میانگین نمرات عملکرد در قبل و بعد از آموزش بهداشت اختلاف معنی داری مشاهده نشد (NS). نتیجه گیری: آموزش بهداشت در ارتقا سطح آگاهی و تغییر یا ایجاد نگرش مثبت تاثیر دارد، هرچند در ارتقا سطح عملکرد تاثیر معنی داری را نشان نداد. این پژوهش ضرورت آموزش بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی زنان را از طریق پزشکان و سایر منابع اطلاع رسانی، نظیر رادیو و تلویزیون، پیشنهاد می کند.
Tabeshian A, Firozeh F. The effect of health education on performing Pap smear test for prevention of cervix cancer in teachers of Isfahan city. MEDICAL SCIENCES 2009; 19 (1) :35-40 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-185-fa.html
تابشیان امیر، فیروزه فرح. بررسی تاثیر آموزش بهداشت در انجام آزمون پاپ اسمیر برای پیشگیری از بیماری های سرطان دهانه رحم در معلمین مدارس شهرستان اصفهان. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1388; 19 (1) :35-40