[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1388 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 72-69 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش درس تنظیم خانواده در آگاهی و نگرش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نسبت به تنظیم خانواده
میترا پارسی نیا ، پریدخت اشکواری 1، غلامرضا بابایی
1- ، p-ashkvari2000@yahoo.com
چکیده:   (20005 مشاهده)
سابقه و هدف: هرگونه برنامه ریزی و آموزش در زمینه کنترل جمعیت، نیاز به مشارکت واقعی مردم دارد. این موضوع زمانی میسر می شود که شناخت کافی از آگاهی و نگرش گروه های مختلف اجتماعی وجود داشته باشد. در این مطالعه، تاثیر آموزش درس تنظیم خانواده در آگاهی و نگرش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به تنظیم خانواده بررسی شد.
روش بررسی:در این مطالعه توصیفی، 200 دانشجو (100 دختر و 100 پسر) به صورت تصادفی در سال 86ـ1385 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه طی مدت شش ماه (قبل از شروع درس تنظیم خانواده و پس از اتمام درس) جمع آوری گردید.
یافته ها: یافته ها اختلاف معنی داری را از نظر میانگین نمره آگاهی قبل و بعد از آموزش نشان داد (p<0.005). میانگین نمره نگرش قبل از آموزش 1.10±3.32 و بعد از آموزش 0.99±3.68 بود (p<0.005). بین میانگین نمرات مربوط به آگاهی و نگرش با ورودی های سال های مختلف، وضعیت تاهل، سن افراد و دانشکده ها و رشته های مختلف اختلاف معنی داری وجود داشت (p<0.005). در عوض، بین میانگین نمرات مربوط به آگاهی و نگرش در دختران و پسران تفاوت معنی داری یافت نشد. هم چنین بین میزان آگاهی و نگرش دانشجویان با نوع مدرک تحصیلی استاد درس تنظیم خانواده نیز اختلاف معنی داری دیده نشد.
نتیجه گیری: توصیه می شود که آموزش درس تنظیم خانواده از سال های آخر دبیرستان آغاز شود. نتایج موید این نکته است که حتی با برنامه های آموزشی کوتاه مدت امکان تغییر نگرش های بهداشتی افراد وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: تنظیم خانواده، آگاهی، نگرش، دانشجو، آموزش
متن کامل [PDF 105 kb]   (5173 دریافت)    
موضوع مقاله: اپيدميولوژي
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1388/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parsinia M, Ashkvari P, Babai G. The effect of family planning course on knowledge and attitude of students about family planning in Karaj Azad University. MEDICAL SCIENCES 2009; 19 (1) :69-72
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-190-fa.html

پارسی نیا میترا، اشکواری پریدخت، بابایی غلامرضا. بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش درس تنظیم خانواده در آگاهی و نگرش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نسبت به تنظیم خانواده. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1388; 19 (1) :69-72

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-190-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645