[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 33، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 33 شماره 2 صفحات 173-162 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر بازخورد عصبی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان مستقیم بر توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضیات دانش آموزان
محبوبه کریمی1 ، نسرین باقری 2، پیمان حسنی ابهریان3 ، هدیه صابری4
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، Na.Bagheri@iau.ac.ir
3- استادیار، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده:   (905 مشاهده)
سابقه و هدف: توجه به سلامت روان و کارکرد شناختی مطلوب کودکان و نوجوانان از اهمیت زیادی در جوامع برخوردار است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمه­ای بر مهارت­های توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضی دانش آموزان صورت گرفت.
روش بررسی: این پژوهش شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل انجام شد. تعداد 51 دانش آموز به عنوان حجم نمونه تعیین شدند که به صورت تصادفی در سه گروه 17 نفره، شامل دو گروه آزمایش نوروفیدبک و  تحریک الکتریکی فراجمجمه­ای و گروه کنترل جایگزین شدند. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان 8 تا 16 ساله شهر تهران در سال 1400 تشکیل دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل نرم افزار  IVA-2 و آزمون پیشرفت ریاضی دکتر عسگری بود. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده شد. 
یافته­ها: نتایج این تحقیق نشان داد  نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمه­ای هر دو بر افزایش و بهبود توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضی موثر بودند.
نتیجه­گیری: بر اساس یافته­ها می­توان نتیجه گرفت نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمه­ای بر بهبود مهارت­های توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضی دانش آموزان موثر است. یافته­های مذکور می­تواند برای انتخاب نوع درمان یاریگر درمانگران باشد
واژه‌های کلیدی: نوروفیدبک، تحریک الکتریکی فراجمجمه ای، مهارتهای توجه، تمرکز، پیشرفت ریاضی
متن کامل [PDF 395 kb]   (699 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه آزمايشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1401/5/28 | پذیرش: 1401/7/25 | انتشار: 1402/3/10
فهرست منابع
1. Azizi S, Ebrahimi MT,Shamshirian A , Hoshmand SH, Ebrahimi M, Saied Esmaeeli F, et al. Examining the level of depression among students of Paramedical Faculty of MazandaranUniversity of Medical Sciences in 2014. Tabari Preventive Medicine Journal 2015; 1: 41-44. [In Persian] 2. Bore M, Kelly B, & Nair B. Potential predictors of psychological distress and well-being in medical students: a cross-sectional pilot study. Adv Med Educ Pract 2016; 7: 125. 3. Nakahara K, Hayashi T, Konishi S, Miyashita Y. Functional MRI of macaque monkeys performing a cognitive set-shifting task. Science 2002; 295: 1532-36. https://doi.org/10.1126/science.1067653 4. Shokohi Yekta M, Parand A, Shahayian A, Metolipour A. The effect of teaching problem solving skills on parent interaction. Child and improvement of children's challenging behaviors. Journal of Family and Research 2017; 8: 2-9. [In Persian] 5. Tabrizi M, Nemati S, Makinejad S. Elementary school math teaching guide based on first math concepts. Tehran: Fararawan Pub; 2014. [In Persian] 6. Tabrizi M. Treatment of reading disorders. Tehran: Fararawan Pub; 2019. [In Persian] 7. Wangler S, Albrecht B, Studer P, Rothenberger A, Moll GH, Heinrich H, et al. Neurofeedback in children with ADHD: specific event-related potential findings of a randomized controlled trial. Clin Neurophysiol 2011; 122:942-50. https://doi.org/10.1016/j.clinph.2010.06.036 8. Omidinejad M, Salibi J, Namvar H. Investigating neurofeedback intervention on attention and concentration, behavioral problems and social-emotional adjustment of children with attention deficit/hyperactivity disorder aged 6 to 21 years. Journal of the Faculty of Medicine, University of Medical Sciences 2019; 2:1456-66. [In Persian] 9. Sironi VA. Origin and evolution of deep brain stimulation. Front Integr Neurosci 2011; 5: 42. https://doi.org/10.3389/fnint.2011.00042 10. Shabahang A, Abedanzadeh R, Ramzanzadeh H. The effect of transcranial direct electrical stimulation of the brain on working memory. Sports Psychology Studies 2019; 9: 191-214. [In Persian] 11. Sadat Madani A, Heydari Nasab L, Yaqubi H, Rostami R. Evaluation of the effectiveness of neurofeedback in reducing the symptoms of attention and concentration deficits and reducing hyperactivity and impulsivity in adults with attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD). Scientific Journal of Clinical Psychology and Personality 2014;12:85-98. [In Persian] 12. Khoshsorour S. The Effect of Neurofeedback on Continuous Attention Performance and Math Anxiety in Students with Dyscalculia. MEJDS 2020; 10 :223-223. [In Persian] 13. Khosrorad R, Mirmusavi S, Soltani Kohbanani S. The effectiveness of neurofeedback training on the executive functions of students with mathematical disabilities (dyscalculia). The first international conference on innovation and research in arts and humanities; Tehran, Iran; 2014. [In Persian] 14. Hassan Shahi M, Yousefi F. Effectiveness of neurofeedback training on baseline quantitative electroencephalography and sustained attention in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of Thought and Behavior in Clinical Psychology (Thought and Behavior) 2018;14. [In Persian] 15. Sarkis RA, Kaur N, Camprodon JA. Transcranial direct current stimulation (tDCS): modulation of executive function in health and disease. Curr Behav Neurosci Rep 2014; 1: 74-85. https://doi.org/10.1007/s40473-014-0009-y 16. Vaghef L, ghaisary S, Zahedi M. The effect of transcranial alternating current stimulation (tacs) on attention in students with special learning disorder: semi-experimental study. Studies in Medical Sciences 2019; 30: 106-15. [In Persian] 17. Narmashiri A, Hatami J, Khosrovabadi R, Sohrabi A. The effect of transcranial direct electrical stimulation on improving cognitive control in people with supernatural beliefs. Journal of Psychological Sciences 2021; 20:317-26. [In Persian] 18. Hosseini Baharanchi FS, Rostami R, Bahrami Ehsan H. Improvement of Selective Attention Using rTMS in Healthy Individuals. Journal of Applied Psychological Research 2019; 10: 53-65. [In Persian] [DOI:10.2147/AMEP.S96802]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi M, Bagheri N, Hasani Abharian P, Saberi H. Comparing the effectiveness of interventions based on neural feedback and transcranial electrical stimulation with direct current on students' attention and concentration and mathematical progress. MEDICAL SCIENCES 2023; 33 (2) :162-173
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2051-fa.html

کریمی محبوبه، باقری نسرین، حسنی ابهریان پیمان، صابری هدیه. مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر بازخورد عصبی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان مستقیم بر توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضیات دانش آموزان. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1402; 33 (2) :162-173

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2051-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660