[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 33، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 33 شماره 4 صفحات 425-414 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل ارزیابی عملکرد بیمارستان‌ها مبتنی بر مولفه‌های کیفی (مطالعه موردی بیمارستان‌های شهر شیراز مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای)
مهدی گل ریزخاتمی1 ، مرتضی شفیعی 2، امیر کاظمی3
1- دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی،گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران-دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، پردیس علوم و تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
2- دانشیار،گروه مدیریت صنعتی،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران ، morteza.shafiee80@yahoo.com
3- استادیار،گروه مدیریت،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده:   (342 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از پیچیده­ترین مشکلات تصمیم گیری مدیران درمانی، ارزیابی عملکرد بیمارستان­ها است. مشکل از آنجایی شروع می­شود که تنها کمیت مبنای تصمیم قرار می­گیرد و به کیفیت آنچنان اهمیت داده نمی­شود. طراحی راه حل ریاضی برای ارزیابی مولفه­های کیفی با انتخاب اخلاق حرفه­ای پزشکی، خلا ارزیابی را در محیط درمانی با مولفه کیفی برطرف می­کند که در این پژوهش بدان پرداختیم.
روش بررسی: با ترکیب 4 مدل DEA، DEA  وBSC   به صورت هم­زمان و آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری در جهت رسیدن به یک مدل استاندارد در مدت زمان 8 ماه تلاش شده است. جامعه کمی تمام پزشکان 37 بیمارستان خصوصی و دولتی شهر شیراز بودند که تعداد 378 نفر به عنوان نمونه انتخاب که در نهایت  300 پرسش نامه دریافت و ورودی مدل فازی قرار گرفت. 
یافته­ها: یافته نشان دادند که میانگین اخلاق حرفه­ای در بخش آموزش و رشد برابر با73/84% و در بخش فرآیندهای داخلی برابر با 09/92% و در بخش مالی برابر با 81/95% و در نهایت در بخش خدمات گیرنده برابر با 100% به دست آمدند. همچنین بیمارستان­های 1، 3، 5، 8، 12، 13، 17، 21،22،23،24،25،27،28،29،30،31،32،33،35،36 و 37 کارآمد و سایر ناکارآمد بودند.
نتیجه­گیری: در ارزیابی صورت گرفته تفاوت معنی­داری بین بیمارستان­های دولتی و خصوصی در رعایت اخلاق حرفه­ای مشاهده نشد. همچنین مدل طراحی شده نشان داد که بیمارستان­هایی که کارآمد هستند، در نهایت منجر به افزایش کارآیی کلی نظام متشکل سازمانی و خدمت رسانی بهتر به بیماران خواهند شد.
 
واژه‌های کلیدی: ارزیابی عملکرد، بیمارستان، اخلاق حرفه ای
متن کامل [PDF 420 kb]   (210 دریافت)    
نيمه آزمايشي : كيفي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات بهداشتي
دریافت: 1402/2/18 | پذیرش: 1402/3/20 | انتشار: 1402/9/10
فهرست منابع
1. Zhang Y, Li L. Study on Balanced Scorecard of Commercial Bank in Performance Management System. Proceedings of the 2009 International Symposium on Web Information Systems and Applications. China, Academy Publisher, 2009; 206-209.
2. Chi Sun C. A performance evaluation model by integrating fuzzy AHP and fuzzy TOPSIS methods. Expert Sys App 2010; 7745:37. [DOI:10.1016/j.eswa.2010.04.066]
3. Ghalayini AM, Noble J.S. The changing basis of performance measurement. Int J Oper Prod 1996; 16: 63-80. [DOI:10.1108/01443579610125787]
4. Neely A, Bourne M. Why measurement initiatives fail. Measuring Business Excellence 2000;4: 3-7. [DOI:10.1108/13683040010362283]
5. Creamer G, Freund Y. Learning a board Balanced Scorecard to improve corporate performance. Decis Support Syst 2010; 49: 365-85. [DOI:10.1016/j.dss.2010.04.004]
6. Kraus K, Lind J. The impact of the corporate balanced scorecard on corporate control A research note. Manag Account Res 2010;21: 265-77. [DOI:10.1016/j.mar.2010.08.001]
7. Huang H.C. Designing a knowledge-based system for strategic planning: A balanced scorecard perspective. Expert Sys App 2009;36: 209-18. [DOI:10.1016/j.eswa.2007.09.046]
8. Kaplan R.S, Norton D. Using the balanced scorecard as a strategic management system. Harvard Bus Rev 1996;74: 75-85.
9. Fontela E, Gabus A. Current Perceptions of the World Problematique. In: Churchman CW, Mason RO, ed. World Modelling: A Dialogue. Amsterdam: North-Holland Publishing Company; 1976.
10. Tamura H, Akazawa K. Stochastic DEMATEL for struc-tural modeling of a complex problematique for realizing safe, secure and reliable society. J Telecommun Inform 2005;4:139-46. [DOI:10.9746/sicetr1965.41.358]
11. Banker RD, Charnes A, Cooper WW. Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Manage Sci 1984; 30:1078-1092 [DOI:10.1287/mnsc.30.9.1078]
12. Hosseinzadeh Lotfi F, Navabakhs M, Tehranian, A, Rostamy-Malkhalifeh M, et al. Ranking bank branches with interval data the application of DEA. International Mathematical Forum 2007;2: 429-440. [DOI:10.12988/imf.2007.07039]
13. Barzegarinegad A, Jahanshahloo GR, Rostamy-Malkhalifeh M. A full ranking for decision making units using ideal and anti-ideal points in DEA. Sci World J 2014:1-8. [DOI:10.1155/2014/282939]
14. Soleimanidamaneh M. Fuzzy upper bounds and their applications. Chaos Solitons Fractals 2008;186:786-800.
15. Medori D, Steeple D. A framework for auditing and enhancing performance measurement systems. Int J Oper Prod 2000;20: 520-33. [DOI:10.1108/01443570010318896]
16. The Blackwell Ethics in Medicine. University of Washington, School of Medicine:1998.
17. Rhodes R, Francis LP, Silver A. The Blackwell Guide to Medical Ethics. Philadelphia: Blackwell publishing; 2007. [DOI:10.1111/b.9781405125840.2006.00002.x]
18. Schneide Gregor W, Snell L. C.A.R.E. An approach for teaching ethics in medicine. Soc sci Med 2000; 51:1563-67. [DOI:10.1016/S0277-9536(00)00054-X]
19. Charon R, Fox RC. Critiques and remedies: medical students call for change in ethics teaching. JAMA 1995;274:767, 771. [DOI:10.1001/jama.274.9.767]
20. Martinez SA. Reforming medical ethics education. J Law Med Ethics 2002;30:452-4. [DOI:10.1111/j.1748-720X.2002.tb00415.x]
21. Huijer M, van Leeuwen E, Boenink A, Kimsma G. Medical students' cases as an empirical basis for teaching clinical ethics. Acad Med 2000;75:834-9. [DOI:10.1097/00001888-200008000-00017]
22. Asai A, Kishino M, Fukui T, Masano T. Postgraduate education in medical ethics in Japan. Med Educ 1998;32:100-4. [DOI:10.1046/j.1365-2923.1998.00171.x]
23. Miles SH, Lane LW, Bickel J, Walker RM, Cassel CK. Medical ethics education: coming of age. Acad Med 1989;64:705-14. [DOI:10.1097/00001888-198912000-00004]
24. Fox E, Arnold RM, Brody B. Medical ethics education: past, present, and future. Acad Med 1995 Sep;70:761-9. [DOI:10.1097/00001888-199509000-00013]
25. Singer PA. Recent advances. Medical ethics. BMJ 2000;321:282-5. [DOI:10.1136/bmj.321.7256.282]
26. Tysinger JW, Klonis LK, Sadler JZ, Wagner JM. Teaching ethics using small-group, problem-based learning. J Med Ethics 1997;23:315-8. [DOI:10.1136/jme.23.5.315]
27. Self DJ, Olivarez M, Baldwin DC Jr. The amount of small-group case-study discussion needed to improve moral reasoning skills of medical students. Acad Med 1998;73:521-3. [DOI:10.1097/00001888-199805000-00019]
28. Wood DF. Problem based learning. BMJ 2003;326:328-30. [DOI:10.1136/bmj.326.7384.328]
29. Jones AH. Narrative based medicine: narrative in medical ethics. BMJ 1999;318:253-6 [DOI:10.1136/bmj.318.7178.253]
30. Carson AM. That's another story: narrative methods and ethical practice. J Med Ethics 2001;27:198-202. [DOI:10.1136/jme.27.3.198]
31. Shafiee M, Saleh H. Evaluation of Strategic Performance with Fuzzy Data Envelopment Analysis. Int J Data Envelopment Analysis 2019; 7:4.
32. Shafiee M, Hosseinzadeh F, HildaSaleh L. Supply chain performance evaluation with data envelopment analysis and balanced scorecard approach. Appl Math Model 2014; 38: 21-22. [DOI:10.1016/j.apm.2014.03.023]
33. Cook WD, Hababou M, Tuenter HJ. Multicomponent efficiency measurement and shared inputs in data envelopment analysis: an application to sales and service performance in bank branches, J Product Anal 2000; 14:209-24.
34. Ghanbari S, Ardalan M, Beheshti rad R, Soltan zadeh V. Professional Ethics of Faculty Members and Their Relationship with the Quality of Higher Education. J Ethics Sci Tech 2016;10:40-50.
35. Lawson AD. What is medical ethics? Trends in Anaesthesia and Critical Care 2011;1: 3-6. [DOI:10.1016/j.cacc.2010.02.009]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golrizkhatami M, Shafiee M, Kazemi A. Designing a hospital performance evaluation model based on qualitative components (A case study of Shiraz Hospitals based on professional ethics). MEDICAL SCIENCES 2023; 33 (4) :414-425
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2102-fa.html

گل ریزخاتمی مهدی، شفیعی مرتضی، کاظمی امیر. طراحی مدل ارزیابی عملکرد بیمارستان‌ها مبتنی بر مولفه‌های کیفی (مطالعه موردی بیمارستان‌های شهر شیراز مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای). فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1402; 33 (4) :414-425

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2102-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657