[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 34، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 34 شماره 2 صفحات 184-170 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی ادراک استرس براساس انعطاف پذیری شناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجانی در بازماندگان کرونا
مهرناز رونق ششکلانی1 ، مالک میرهاشمی2 ، افسانه طاهری3
1- دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2- دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، mirhashemimalek@gmail.com
3- استادیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن
چکیده:   (938 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از پیامدهای مهم شیوع جهانی ویروس کووید-19 در 2019 تاثیر روانشناختی بر مردم به ویژه مبتلایان بازمانده از این ویروس و پیامدهای آسیب شناسی روانی بود. پیش بینی ادراک استرس براساس انعطاف پذیری شناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجانی در بازماندگان کرونا هدف اساسی این مطالعه بود.
روش بررسی: براساس مفروضه تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی و اجرای پرسشنامه های ادراک استرس، انعطاف پذیری شناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجانی بر روی 200 نفر از جامعه بازماندگان از کرونا که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، داده­های لازم جمع آوری شد. 
یافته­ها: نتایج نشان داد که انعطاف پذیری شناختی، باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجانی  بر ادراک استرس تاثیر مثبت دارند، در حالی که حمایت اجتماعی ادراک شده و ادراک استرس رابطه منفی با هم دارند. همچنین، انعطاف پذیری شناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجانی بر ادراک استرس تاثیر مثبت داشته و در طول همه گیری کووید-۱۹ ادراک استرس را پیش بینی می­کنند.
نتیجه­گیری: نتایج حاضر از یک سو ارتباط مثبت انعطاف پذیری شناختی، باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجانی با ادراک استرس را برجسته کرد و از سوی دیگر، رابطه منفی حمایت اجتماعی ادراک شده با ادراک استرس را نشان داد. علاوه­براین، متغیرهای مورد پژوهش با عامل واسطه تنظیم شناختی هیجانی پیش­بینی کننده ادراک استرس در بازماندگان کووید-۱۹ بودند.
 
واژه‌های کلیدی: استرس، حمایت اجتماعی، شناخت، فراشناخت، هیجان
متن کامل [PDF 585 kb]   (543 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1402/3/11 | پذیرش: 1402/7/29 | انتشار: 1403/4/10
فهرست منابع
1. Calvete E, Connor-Smith JK. Perceived social support, coping, and symptoms of distress in American and Spanish students. Anxiety, Stress and Coping 2006;19:47-65. [DOI:10.1080/10615800500472963]
2. 2 Huang C, Wang Y, Li X, Ren L, Zhao J, Hu Y, et al. Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. Lancet 2020;395:497-506. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30183-5]
3. Kanzaria HK, Probst MA, Hsia RY. Emergency Department Death Rates Dropped By Nearly 50 Percent, 1997-2011. Health Aff (Millwood) 2016;35:1303-8. [DOI:10.1377/hlthaff.2015.1394]
4. Doka KJ, Ed. Living with grief: after sudden loss suicide, homicide, accident, heart attack, stroke. London: Taylor & Francis group; 2014.
5. Stroebe MS, Hansson RO, Schut H, Stroebe W, Eds. Handbook of bereavement research and practice: advances in theory and intervention. Massachusetts: APA; 2008. [DOI:10.1037/14498-000]
6. Parris RJ, Schlosenberg J, Stanley C, Maurice S, Clarke SF. Emergency department follow-up of bereaved relatives: an audit of one particular service. Emerg Med 2007, 24:339-42. [DOI:10.1136/emj.2006.042671]
7. Orakchi, Sh. Exploring the relationships between cognitive flexibility, learner autonomy, and reflective thinking. Think Skill Creative J 2021;41:100838. [DOI:10.1016/j.tsc.2021.100838]
8. Martin J, Montgomery H. Persoanlity, achievement test scores, and high school percentile as predictors of academic performance across four years of coursework. Journal of Research in Personality 2006, 40: 424- 431. [DOI:10.1016/j.jrp.2005.02.001]
9. Ghaedi G, Yaghoubi H. A study on the Relationship between Different Dimensions of Perceived Social Support and Different Aspects of Wellbeing in Male and Female University Students. Armaghane Danesh J 2009;2:81. [In Persian]
10. Hogan BE, Linden W, Najarian B. Social support interventions: do they work? Clin Psychol Rev 2002;22:383-442.. [DOI:10.1016/S0272-7358(01)00102-7]
11. Schwartz B. Self-Determination: The Tyranny of Freedom. Am Psychol 2000; 55: 79-8. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.79]
12. Besharat M, Dehghan S. Predicting Obsessive-Compulsive Disorder Symptoms on the Basis of Difficulties in Emotion Regulation, Impulsivity and Anger. JAPR 2014;2:49-59. [In Persian]
13. Badanfiroz A, Rahimian Boogar I, Najee A, Shaikhe M. Cognitive Emotion Regulation in Students: The Predictive Role of Ego Strength and Personality Organization. Qom Univ Med Sci J 2017; 11 :37-45. [In Persian]
14. Gross J.Emotion Regulation: Past, Present, Future. Cogn Emot 1999; 551-573. [DOI:10.1080/026999399379186]
15. Thompson R. Emotion Regulation: A Theme in Search of Definition. Monogr Soc Res Child Dev 1994;59:25-52. [DOI:10.1111/j.1540-5834.1994.tb01276.x]
16. Garnefski N, Van Den Kommer T. The Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Emotional Problems: Comparison between a Clinical and a Non-Clinical Sample. Eur J Personal 2002; 16: 403-420. [DOI:10.1002/per.458]
17. Thompson R A. Emotional Regulation and Emotional Development. Educ Psychol Rev 1991; 3: 269-307. [DOI:10.1007/BF01319934]
18. Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative Life Events, Cognitive Emotion Regulation and Emotional Problems. Personal. Individ Differ 2001;1311-1327. [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00113-6]
19. Garnefski N, Van Den Kommer T. The Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Emotional Problems: Comparison between a Clinical and a Non-Clinical Sample. Eur J Personal 2002;16:403-420. [DOI:10.1002/per.458]
20. Troy A, Mauss I. Resilience in the Face of Stress: Emotion Regulation as a Protective Factor. In: Southwick SM, Litz BT, Charney D, Friedman MJ, Eds. Resilience and Mental Health: Challenges Across the Lifespan. Cambridge, England: Cambridge Uni Press; 2011. P.30-44. [DOI:10.1017/CBO9780511994791.004]
21. Carvajal B, Molina-Martínez M. Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) in Spanish Older Adults. Aging Ment Health 2021; 26: 413-422. [DOI:10.1080/13607863.2020.1870207]
22. Kay S. Emotion Regulation and Resilience: Overlooked Connections. Ind Organ Psychol 2016; 9:411-415. [DOI:10.1017/iop.2016.31]
23. Oftadehal M, Mahmoodi-Kahriz B, Torrabinami M. Cognitive emotion regulation, depression and stress in Iranian students. Neurosci Res Lett 2012; 44-47.
24. Garnefski N, Kraaij V. The Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Eur J Psychol Assess 2007, 23: 141-149. [DOI:10.1027/1015-5759.23.3.141]
25. Molero Jurado MdM, Pérez-Fuentes MdC, Fernández-Martínez E, Martos Martínez Á, Gázquez Linares JJ. Coping Strategies in the Spanish Population: The Role in Consequences of COVID-19 on Mental Health. Front Psychiatry 2021;12:606621. [DOI:10.3389/fpsyt.2021.606621]
26. Dubey N, Podder P, Pandey D. Knowledge of COVID-19 and Its Influence on Mindfulness, Cognitive Emotion Regulation and Psychological Flexibility in the Indian Community. Front Psychol 2020, 11: 589365. [DOI:10.3389/fpsyg.2020.589365]
27. Lábadi B, Arató N, Budai T, Inhóf O, Stecina DT, Sík A, et al. Psychological well-being and coping strategies of elderly people during the COVID-19 pandemic in Hungary. Aging Ment Health 2022;26:570-577. [DOI:10.1080/13607863.2021.1902469]
28. Samani S, Sadeghi M. Investigating the psychometric adequacy of the Cognitive Regulation of Emotion Questionnaire. J Methods Models Psychol 2019,1:21-25. [In Persian]
29. Yan L, Gan Y, Ding X, Wu J, Duan H. The relationship between perceived stress and emotional distress during the COVID-19 outbreak: Effects of boredom proneness and coping style. J Anxiety Disord 2021;77:102328. [DOI:10.1016/j.janxdis.2020.102328]
30. Fronso S, Costa S, Montesano C, Gruttola F .The effects of COVID-19 pandemic on perceived stress and psychobiosocial states in Italian athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology 2022;20:1:79-91. [DOI:10.1080/1612197X.2020.1802612]
31. Flesia L, Monaro M, Mazza C, Fietta V, Colicino E, Segatto B, Roma P. Predicting Perceived Stress Related to the Covid-19 Outbreak through Stable Psychological Traits and Machine Learning Models. J Clin Med 2020; 9:3350. [DOI:10.3390/jcm9103350]
32. Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS, et al. Immediate Psychological Responses and Associated Factors during the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. Int J Environ Res Public Health 2020;17:1729. [DOI:10.3390/ijerph17051729]
33. Inchausti F, MacBeth A, Hasson-Ohayon I, Dimaggio G. Psychological Intervention and COVID-19: What We Know So Far and What We Can Do. J Contemp Psychother 2020;50:243-250. [DOI:10.1007/s10879-020-09460-w]
34. Zgueb Y, Bourgou S, Neffeti A, Amamou B, Masmoudi J, Chebbi H, et al. Psychological crisis intervention response to the COVID 19 pandemic: A Tunisian centralised Protocol. Psychiatry Res 2020;289:113042. [DOI:10.1016/j.psychres.2020.113042]
35. Duan L, Zhu G. Psychological interventions for people affected by the COVID-19 epidemic. Lancet Psychiatry 2020:300-302. [DOI:10.1016/S2215-0366(20)30073-0]
36. Steiner H, Erickson JM, Hernandez PL, Pavelski R. Coping styles as correlates of health in high school students. Journal of Adolescent Health 2002; 30: 326- 335. [DOI:10.1016/S1054-139X(01)00326-3]
37. Arslan G, Allen KA. Exploring the association between coronavirus stress, meaning in life, psychological flexibility, and subjective well-being. Psychol Health Med 2022 ;27:803-814. [DOI:10.1080/13548506.2021.1876892]
38. Aydın O, Balıkçı K, Arslan Y, Ünal-Aydın P, Müezzin E, Spada MM. The Combined Contribution of Fear and Perceived Danger of COVID-19 and Metacognitions to Anxiety Levels during the COVID-19 Pandemic. J Ration Emot Cogn Behav Ther 2022;40:603-617. [DOI:10.1007/s10942-021-00429-9]
39. Aboulghasemi A, Narimani M, Eds. Psychological tests. Ardabil: Bagh Rizvan Publications; 2006. [In Persian]
40. Beighi A. The effect of cognitive flexibility on resistance to organizational change under the influence of organizational citizenship behavior in Tehran Gas Company [Master's thesis]. Tehran: Islamic Azad Uni, Central Tehran Branch; 2014. [In Persian]
41. Mahfoud D, Fawaz M, Obeid S, Hallit S. The co-moderating effect of social support and religiosity in the association between psychological distress and coping strategies in a sample of lebanese adults. BMC Psychol 2023;11:61. [DOI:10.1186/s40359-023-01102-9]
42. Yousefi F. Investigating the relationship between cognitive emotion regulation strategies and depression and anxiety in students of gifted guidance centers. Excep child res exceptional child. 2006,6:871-892. [In Persian]
43. Samani, S., Sadeghi, L. Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Psychological Models and Methods 2010; 1: 51-62. [In Persian]
44. Ghasemi V, Ed. Structural equation modeling in social research using Amos Graphics, Tehran: Jameeshenasan; 2010. [In Persian]
45. Dubey N, Podder P, Pandey D. Knowledge of COVID-19 and Its Influence on Mindfulness, Cognitive Emotion Regulation and Psychological Flexibility in the Indian Community. Front Psychol. 2020;11:589365. doi: 10.3389/fpsyg.2020.589365. [DOI:10.3389/fpsyg.2020.589365]
46. Ursu A, Măirean C. Cognitive Emotion Regulation Strategies as Mediators between Resilience and Stress during COVID-19 Pandemic. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(19):12631. doi: 10.3390/ijerph191912631. [DOI:10.3390/ijerph191912631]
47. Mackinnon DP, Fairchild AJ. Current Directions in Mediation Analysis. Curr Dir Psychol Sci. 2009;18:16. doi: 10.1111/j.1467-8721.2009.01598.x. [DOI:10.1111/j.1467-8721.2009.01598.x]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ronagh Sheshkalani M, Mirhashemi M, Taheri A. The prediction of stress perception based on cognitive flexibility, perceived social support and metacognitive beliefs with the mediation of emotional cognitive regulation in Corona survivors. MEDICAL SCIENCES 2024; 34 (2) :170-184
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2133-fa.html

رونق ششکلانی مهرناز، میرهاشمی مالک، طاهری افسانه. پیش بینی ادراک استرس براساس انعطاف پذیری شناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجانی در بازماندگان کرونا. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1403; 34 (2) :170-184

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2133-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 34، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4691