[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 34، شماره 3 - ( پائیز 1403 ) ::
جلد 34 شماره 3 صفحات 309-297 برگشت به فهرست نسخه ها
مولفه‌های اثر بخش دوره مهارت های زندگی: یک مطالعه کیفی
مهدی منوچهری1 ، فاطمه خرمیان 2، مهتاب نوروزی3 ، رقیه قره باغی سرمد4 ، سرور عرب پور خانمیرزایی5 ، مینا فکوری اشکیکی6
1- استادیار، دکترای روانشناسی سلامت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، s7.khoramian@gmail.com
3- دانشگاه علوم وتحقیقات، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
5- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
6- دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده:   (355 مشاهده)
سابقه و هدف: مهارت­های زندگی مجموعه­ای از توانایی­هاست که توسط سازمان بهداشت جهانی به منظور ارتقای کیفیت زندگی طراحی و به همه افراد جامعه فراگیری آن را توصیه می­کند. هدف از پژوهش حاضر تعیین و بررسی مولفه­های اثر بخش دوره مهارت­های زندگی است.
روش بررسی: پژوهش پیش رو، پژوهش کیفی و از نوع پدیدار شناسی است. با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، تعداد 20 نفر از شرکت کنندگان دوره مهارت­های زندگی که معیارهای ورود به مطالعه شامل حداکثر غیبت 2 جلسه در دوره 10 جلسه ای، سن بالای 18 سال و رضایت شخصی جهت شرکت در پژوهش  را دارا بودند انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از مصاحبه  نیمه ساختاریافته و انفرادی تا رسیدن به اشباع  داده­ها صورت گرفت. سپس مصاحبه­های ضبط شده دست نویس شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 
یافته­ها: تحلیل کیفی مصاحبه­ها منجر به استخراج پنج  درون مایه «خودآگاهی  شناختی و هیجانی»، «پویایی گروه»، «قابلیت محتوا در مفهومی و عملیاتی کردن سازه ها و فرآیندها»، «کسب بینش و تغییر ناهشیار» و«شکل گیری شفقت به خود» گردید.
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده،  آموزش مهارت­های زندگی به روش مشارکت محور و فعال بر اساس پروتکل منسجم  در بستری از صمیمت ، همدلی و فضای  غیر قضاوتی گروه، منجر به  افزایش خودآگاهی  و  ایجاد انگیزه و باور  تغییر  در افراد می گردد. این امر ضرورت تمرکز آموزش های روانشناختی را به شیوه مشارکت محور و فعال ، بیش از پیش مطرح می­کند.
 
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: مهارتهای زندگی، خودآگاهی، پویایی گروه، تحلیلی محتوی، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 371 kb]   (189 دریافت)    
نيمه آزمايشي : كيفي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1402/7/30 | پذیرش: 1402/11/2 | انتشار: 1403/7/10
فهرست منابع
1. Yadav P, Iqbal N. Impact of life skill training on self-esteem, adjustment and empathy among adolescents. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology 2009;35:61-70.
2. Noorbala A. Psychosocial Health and Strategies for improvement. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology 2011; 17:151-156. [In Persian]
3. Nasheeda A, Abdullah H B, Krauss S E, Ahmed N B. A narrative systematic review of life skills education: effectiveness, research gaps and priorities. Int J Adolesc Youth 2019;24: 362-379. [DOI:10.1080/02673843.2018.1479278]
4. Cheraghian H, Kiani A R, Rezaei Sharif A, Ghamari Ghivi H, Momeni A. Emotion regulation in psychosomatic diseases: qualitative study. Shenakht J Psychol Psychiatry 2021; 8:121-133. [In Persian] [DOI:10.32598/shenakht.8.1.121]
5. Hekmat-Ravan R, Samsam Shariat SMR, Khani F,Khademi MJ. Relationship between anxiety and depression with physical complaints in the blind in Isfahan. 4th International Psychosocial Congress, Evaluation and Psychological Interventions in Psychosomatic Disorders, Addiction and Psychosocial Disorders. Khorasgan: Islamic Azad University, Khorasgan Branch; 2012. [In Persian]
6. Nowbar AN, Gitto M, Howard JP, Francis DP, Al-Lamee R. Mortality From Ischemic Heart Disease. Circ Cardiovasc Qual Outcomes 2019 ;12: e005375. [DOI:10.1161/CIRCOUTCOMES.118.005375]
7. Suls J. Toxic Affect: Are Anger, Anxiety, and Depression Independent Risk Factors for Cardiovascular Disease? Emotion Rev 2018; 10:6-17. [DOI:10.1177/1754073917692863]
8. Aliakbari-Dehkordi M, Alipoor A, Mohammadi N, Daghaghzadeh H. The Structural Model of Difficulties in Emotion Rgulation, Psychological Problems, Somatization and Gastrointestinal Symptoms Intensity in Functional Gastrointestinal Disorders. Journal of Isfahan Medical School 2015; 33: 28-44.
9. Sehati M, Amin Nasab A, Yousefian Z. The Efficiency of Emotion Regulation and Distress Tolerance Based on Dialectical Behavior Therapy on Anxiety Sensitivity and Emotion Regulation Difficulties in Women with Irritable Bowel. JSBCH 2019; 3:298-308. [In Persian] [DOI:10.18502/sbrh.v3i1.1034]
10. Desai M, Ed. A rights-based preventative approach for psychosocial well-being in childhood. Berlin: Springer Science & Business Media; 2010. [DOI:10.1007/978-90-481-9066-9]
11. Prajapati R, Sharma B, Sharma D. Significance of Life Skills Education. Contemporary Issues in Education Research 2016;10:1-6. [DOI:10.19030/cier.v10i1.9875]
12. Daneshmand khorasgani M, Yousefi Z. The Effectiveness of Group Training of the Reforming Parenting Styles Based on Mothers, Maladjustment Schemas on Improving Behavioral Problems among Preschool Children in Isfahan City. Appl Psychol Res J 2018; 18: 62-71. [In Persian]
13. Shafiei S, Asgari B, Ali Mohammadi R. Life Skills. JEPS 2019;3:22. [In Persian]
14. Bazargan Harandi A, Ed. an introduction to qualitative and mixed research methods. Tehran: Didar; 2010. [In Persian]
15. Hooman H, Ed. Practical Guide to Qualitative Research. Tehran: Samt; 2018. [In Persian]
16. Momeni Rad A. Qualitative content analysis in research: nature, stages and validity of results. Quarterly of Educational Measurement 2013; 4: 187-222. [ in Persian]
17. McKay M, Wood J, Brantley J, Eds. The dialectical behavior therapy [skills workbook]. Hamidpour H, Jomepour H, Andooz Z, Persian translators. Tehran: Arajmand Pub; 2019. [In Persian]
18. Alain M. Self-Awareness Part 1: Definition, Measures, Effects, Functions, and Antecedents. Social and Personality Psychology Compass 2011;5: 807-823. [DOI:10.1111/j.1751-9004.2011.00387.x]
19. Goleman D, Ed. Emotional intelligence. Introduction to the tenth anniversary edition. New York: Bantam; 2005.
20. Duval S, Wicklund RA, Eds. A theory of objective self- awareness. New York, NY: Academic; 1972.
21. Ickes W, Layden A, Barnes RD. Objective self-awareness and individuation: an empirical link. J Pers 1978;46:146-61. [DOI:10.1111/j.1467-6494.1978.tb00607.x]
22. Lefcourt H M, Hogg E, Sordoni C. Locus of control, field dependence and the conditions arousing objective vs subjective self-awareness. J Res Pers 1975;9: 21-36. [DOI:10.1016/0092-6566(75)90030-6]
23. Kreibici A, Hennecke M, Brandstatter V. The Effect of Self-awareness on the Identification of Goal-related Obstacles. European Journal of Personality 2020; 34: 215-233. [DOI:10.1002/per.2234]
24. Saif AA, Ed. Learning Psychology. Tehran: Samt Pub; 2010. [In Persian]
25. Samsa G, Thomas T, Lee L, EM N. An active learning approach to teach advanced multi predictor modeling concepts to clinicians. J Statistic Edu 2012; 20. [DOI:10.1080/10691898.2012.11889631]
26. Granger EM, Bevis TH, Saka Y, Southerland SA, Sampson V, Tate RL. The efficacy of student-centered instruction in supporting science learning. Science 2012;338:105-8. [DOI:10.1126/science.1223709]
27. Branden N, Ed. Psychology of self-esteem. Karacheh Daghi M, Translator. Tehran: Primary Publications; 2015. [In Persian]
28. Prochaska J, Norax J, Eds. Theories of psychotherapy (psychological systems). Seyed Mohammadi Y, Translator. Tehran: Arsbaran; 2011. [In Persian]
29. Basco MR, Ed. Guidelines for the treatment of procrastination. Mirzaei M, Akbari M, Translators. Tehran: Arjmand Publications; 2016. [In Persian]
30. Terry M L, Leary M R. Self-compassion, self-regulation, and health. Self and Identity 2011;10:352-362. [DOI:10.1080/15298868.2011.558404]
31. Leary MR, Tate EB, Adams CE, Allen AB, Hancock J. Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: the implications of treating oneself kindly. J Pers Soc Psychol 2007;92:887-904. [DOI:10.1037/0022-3514.92.5.887]
32. Kabat-Zin J, Ed. Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress Pain and Illness. New York: Dell Publishing; 1990.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Manouchehri M, Khoramian F, Norouzi M, Gharabaghi Sarmad R, Arabpour Khanmirzaei S, Fakouri Ashkiki M. Effective components of life skills course: a qualitative study. MEDICAL SCIENCES 2024; 34 (3) :297-309
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2182-fa.html

منوچهری مهدی، خرمیان فاطمه، نوروزی مهتاب، قره باغی سرمد رقیه، عرب پور خانمیرزایی سرور، فکوری اشکیکی مینا. مولفه‌های اثر بخش دوره مهارت های زندگی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1403; 34 (3) :297-309

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2182-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 34، شماره 3 - ( پائیز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660