[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 34، شماره 3 - ( پائیز 1403 ) ::
جلد 34 شماره 3 صفحات 343-336 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر اضطراب امتحان دانشجویان پزشکی
زهری ظفری1 ، قدسی احقر 2، محمد صاحب الزمانی3
1- دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران ، ahghar2004@yahoo.com
3- استاد، گروه مدیریت، دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (61 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر اضطراب امتحان دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهش­های شبه آزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی  محسوب  می­شود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران به تعداد 5928 نفر بودند که 60 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه مداخله آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله را به مدت 10 جلسه دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1957) جمع‌آوری شده و با بهره‌گیری از SPSS  نسخه 26 آزمون آماری آنالیزکواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 
یافته­ها: در مرحله پیش آزمون میانگین اضطراب امتحان در بین دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت. مقایسه اضطراب امتحان گروه مداخله نشان داد که تفاوت معنی‌داری در میانگین این متغیر و ابعاد آن بعد از مداخله مشاهده شد (05/0= p). یعنی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله تاثیر معنی داری بر اضطراب امتحان دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران دارد.
نتیجه­گیری: آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله از جمله عوامل مهمی است که در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان نقش دارد.
 
واژه‌های کلیدی: رویکرد حل مسأله، اضطراب امتحان، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 352 kb]   (54 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه آزمايشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1402/10/10 | پذیرش: 1403/1/25 | انتشار: 1403/7/10
فهرست منابع
1. Tsai CA, Winnie Song MY, Lo Y. Lo CC. Design thinking with constructivist learning increases the learning motivation and wicked problem-solving capability-Empirical research in Taiwan. Think Skill Creat 2023; 50:101385. [DOI:10.1016/j.tsc.2023.101385]
2. Shabani H, Ed. Educational skills. Tehran: Samit Pub; 2023. [In Persian]
3. Dehghani Bishe S. Relationship between Information and Communication Technology with Problem Solving Skills in Secondary School Students in Karaj (Master Thesis). Tehran: Islamic Azad University, Electronic Branch; 2019. [In Persian]
4. Adib neia A, Mohajer Y, Sheikhpoor S. Comparison the effect of problem- solving and discovery teaching methods on the social problem-solving skills of female students. Res Curricul Plan 2013; 10: 63-78. [In Persian]
5. Zafari Z, Ahghar G, Sahebalzamani M. The effectiveness of education model based on problem solving approach on educational engagement of medical students of Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch. Med Sci 2022; 32:166-174. [In Persian] [DOI:10.52547/iau.32.2.166]
6. Asgarshyan P, Kheyri E, Bayazi N, Asgarshyan B, Asgarshyan F. The effectiveness of problem-solving skills training on exam anxiety, self-efficacy and source of control of male secondary school students. Rooyesh 2023; 12:203-212. [In Persian].
7. Shayesteh A. Comparison of problem-solving ability in children with and without learning disabilities in math lessons in problem solving skills (Master's Thesis).Tehran: Islamic Azad University, Central Tehran Branch; 2018. [In Persian]
8. Pearson J. Investigating ICT using problem-based learning in face-to-face and online learning environments. Comput Educ 2006; 47: 56-73. [DOI:10.1016/j.compedu.2004.09.001]
9. Şenocak SÜ, Demirkıran F. Effects of problem-solving skills development training on resilience, perceived stress, and self-efficacy in nursing students: a randomised controlled trial. Nurse Educ Pract. 2023;72:103795. [DOI:10.1016/j.nepr.2023.103795]
10. Hosseinzadeh Firoozabad Y, Basaknezhad S, Davoodi A. Predicting components of test anxiety with regard to behavioral procrastination, decision procrastination and cognitive avoidance in students. Iran J Psyc Clin Psychol 2017; 23: 437-425. [In Persian] [DOI:10.29252/nirp.ijpcp.23.4.424]
11. Tsegay L, Shumet S, Damene W, Gebreegziabhier G, Ayano G. Prevalence and determinants of test anxiety among medical students in Addis Ababa Ethiopia. BMC Med Educ 2019; 19: 423. [DOI:10.1186/s12909-019-1859-5]
12. Srivastava R, Jyoti B, Pradhan D, Kumar M, Priyadarshi P. Evaluating the stress and its association with stressors among the dental undergraduate students of Kanpur city, India: A cross-sectional study. J Educ Health Promot 2020; 9: 56. [DOI:10.4103/jehp.jehp_405_19]
13. Pate AN, Neely S, Malcom DR, Daugherty KK, Zagar M, Medina MS. Multisite Study Assessing the Effect of Cognitive Test Anxiety on Academic and Standardized Test Performance. Am J Pharm Educ 2021;85:8041. [DOI:10.5688/ajpe8041]
14. Karimi Mehr S. Behari F. Investigating the impact of proper study on students' exam anxiety. The first comprehensive international conference of psychology, educational sciences and social sciences, Tehran: Kosha Gostar Conference Center in cooperation with universities of the country; 2015. [In Persian]
15. Pınar I.V, Körpe G. Inangil D. Emotional freedom techniques (EFT) to reduce exam anxiety in Turkish nursing students. Eur J Integr Med 2019; 32:101002. [DOI:10.1016/j.eujim.2019.101002]
16. Thomas C, Cassady J, Finch W. Identifying severity standards on the cognitive test anxiety scale: Cut score determination using latent class and cluster analysis. J Psychoeduc Assess 2018; 36: 492-508. [DOI:10.1177/0734282916686004]
17. Steinmayr R, Crede J, McElvany N, Wirthwein L. Subjective well-being, test anxiety, academic achievement: Testing for reciprocal effects. Front Psychol 2015; 6: 1-13. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.01994]
18. Dadsetan P. Assessment and treatment of test anxiety. Journal of Psychology 2019, 1: 31-60. [In Persian].
19. Atkinson R. Atkinson R. and Hilgard E. The field of psychology. Translated by Brahni and Behrouz Birshak, Mehrdad Beyk, Reza Zamani and Mehrnaz Shahrara, Tehran: Rushd Pub; 2022. [In Persian]
20. Rasouli M. The effect of brain-based learning training on Reduce sixth grade math exam anxiety in Sardasht. (Master Thesis). Mahabad: Islamic Azad University; 2022. [In Persian]
21. Shamsai R. Investigating the effectiveness of problem-solving skills training on academic self-concept and reducing the anxiety level of 7-12-year-old children. (Master Thesis). Bushehr: Payam Noor University; 2021. [In Persian]
22. Hosseinzadeh Y. Examining the relationship between irrational beliefs and spiritual intelligence with exam anxiety in second high school students of Bukan (Master Thesis). Mahabad: Islamic Azad University; 2016. [In Persian]
23. Abolghasemi Najafabadi M. Mirali Rostami UK. Sheikhi Fini AA. Investigating the effect of using the cooperative learning teaching method on the feeling of belonging to the school among high school students of Najaf Abad city. Sci Res J Curriculum Res 2014; 4: 23-35. [In Persian]
24. Beyabangard A, Ed. Test Anxiety. 2nd ed. Tehran: Farhange Eslami Press; 2007. [In Persian]
25. Mahmoudpour O. The effectiveness of counselling, based on Glasser's choice theory, on the irrational beliefs of male students with test anxiety in the second secondary schools of Sardasht City Master Thesis. Tehran: Islamic Azad University; 2017. [In Persian]
26. Ramazani F. The effectiveness of the thematic Jigsaw method on Academic Support and Exam Anxiety of Sixth Grade Elementary School Students in Urmia in Mathematics (Master Thesis). Urmia: Islamic Azad Uni; 2022. [In Persian]
27. Yazıcı K. The relationship between learning style, test anxiety and academic achievement. Uni J Educ Res 2017; 5: 61-71. [DOI:10.13189/ujer.2017.050108]
28. Li G, Zhou J, Yang G, Li B, Deng Q. and Guo L. The Impact of Intolerance of Uncertainty on Test Anxiety: Student Athletes during the COVID-19 Pandemic. Front Psychol 2021; 12: 658106. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.658106]
29. Ramirez G, Chang H, Maloney E A, Levine S C, Beilock S L. On the relationship between math anxiety and math achievement in early elementary school: the role of problem-solving strategies. J Exp Child Psychol 2016; 141, 83-100. [DOI:10.1016/j.jecp.2015.07.014]
30. Ghobaei F. Investigating the effectiveness of problem-solving skills training on self-expression and exam anxiety of fourth and fifth grade elementary school students in Sepidan City (Master Thesis). Sanandaj: Kurdistan University; 2020. [In Persian]
31. Broji V. Nyusha B. Examining the problem-solving skill and its effect on the components of teacher-student relationship, life satisfaction and the meaning of education in middle school students. Tehran: 9th National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies; 2021. [In Persian].
32. Sharifi M. Aflaki Fard H. The effect of problem-solving teaching method on exam anxiety and academic performance of secondary school girls in the second year of Meimand City. Stud Psyc Edu Sci 2016; 7: 1-16. [In Persian]
33. Caldas LM, Matulewicz AT, Koenig RA, Wei X, Hindle M, Donohoe K. Team teaching with pharmacy practice and pharmaceutics faculty in a nonsterile compounding laboratory course to increase student problem solving skills. Curr Pharm Teach Learn 2020; 12:320-25. [DOI:10.1016/j.cptl.2019.12.017]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zafari Z, Ahghar G, Sahebalzamani M. The effectiveness of education based on problem solving approach on exam anxiety of medical students of Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch. MEDICAL SCIENCES 2024; 34 (3) :336-343
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2203-fa.html

ظفری زهری، احقر قدسی، صاحب الزمانی محمد. اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر اضطراب امتحان دانشجویان پزشکی. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1403; 34 (3) :336-343

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2203-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 34، شماره 3 - ( پائیز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660